Weten

De sociaal-culturele praktijk

Menselijke ontwikkeling ontstaat en floreert in de interacties tussen mensen. Om dit uitgangspunt optimaal te kunnen benutten, is het van belang de aard van de menselijke interacties zo precies mogelijk te karakteriseren.

Columns

De ijsdweilmachine

Column door Isabelle Vingerhoets, werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Wat weet jij van 1572?

Uhm 1572 zeg je… was dat de Beeldenstorm? Oh nee dat was 1566. Iets met Willem van Oranje dan? Werd hij misschien vermoord in 1572? Nee, ook niet. De VOC dan, was dat 1572? Wacht, ik google het wel even, oh de slag om Den Briel. Bedoel je die, waarom was dat ook al weer belangrijk?

Weten

Old school geschiedenis

Op Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE) stapt leerkracht Arnoud Neefjes af van een vast geschiedenisthema. Hij gaat op zoek hoe hij het geschiedenisaspect binnen elk thema een rol kan laten spelen. De centrale vraag hierbij is: Hoe nemen we geschiedenis mee tijdens de voorbereiding van het thema?

Weten

Sprookjes worden niet meer verteld

In dit artikel lees je het verloop van het thema ‘Wij stelen de show’. Een thema dat ogenschijnlijk geen aanknopingspunten heeft voor het construeren van een historisch lijn, maar toch een uitgelezen kans blijkt om met elkaar tot historische gesprekken te komen.

Weten

Wereldwinkel de Fairkenners

Groep 8 van Basisschool Parnassia in Santpoort-Noord opent in december hun eigen winkel ‘De Fairkenners’. In onderstaand interview vertelt leerkracht Rianne de Kort wat daar allemaal aan vooraf is gegaan.

Opinie

Schuurpapier

Ruimte in regels.

Doen

Escaperoom als probleem

De stap naar het voortgezet onderwijs komt dichtbij en we willen allemaal dat onze kinderen daar goed op voorbereid zijn. Maar daarnaast wil Anne van der Salm, leerkracht in groep 8 van basisschool De Sluis, de kinderen de laatste weken van het jaar blijven prikkelen en enthousiasmeren, ook al zitten ze in groep 8.

Columns

Wil je met me trouwen?

Column door Kitty Miedema, werkzaam als pedagogisch medewerker op IKC De Kleine Reus, Peuterspeelzaal ‘De Buren’ in Amsterdam.

Doen

Beeldverhaal

Zelf boeken maken.

Weten

Boekrecensie

Recensie van het boek 'Spelen en leren op school' van Marjolein Dobber en Bert van Oers (Red.).

Weten

Kort en agenda

Weten

Het kind als toetssteen van het diagnostisch etiket

Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt.

Weten

Verzuipen we in passend onderwijs?

Met de invoering van de wet passend onderwijs is een grote belofte neergezet. Voor elke leerling een passende plek. Onderwijs op maat om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Passend onderwijs biedt deze ruimte!

Doen

Groepsbespreking nieuwe stijl

Basisschool De Archipel in Amsterdam is dit jaar gestart met een nieuwe aanpak rondom groepsplannen en zorgvergaderingen. Intern begeleider Ester van Oers beschrijft hoe deze nieuwe stijl er in de praktijk uit ziet.

Weten

Op bezoek bij een kunstenaar

Yuli, Nina en Donna uit groep 7 en 8 gaan graag de wereld in om nieuwe dingen te leren. Ze bevragen Marleen Hartjes die er in haar werk voor zorgt dat kunst toegankelijk is voor iedereen die nieuwsgierig is, of je nu blind of slechtziend bent, doof of slechthorend.

Weten

Co-teachen en passend onderwijs

Co-teaching is een samenwerkingsvorm die tegemoet komt aan het omgaan met de diversiteit in de groep. Daarbij kan meer afgestemd worden op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Meerdere onderwijsprofessionals nemen hierbij gezamenlijk de verantwoording voor een groep leerlingen.

Weten

Co-teachen in de praktijk

Op basisschool ’t Schrijverke vindt men in co-teaching een antwoord op verschillende vraagstukken rondom passend onderwijs. In de voorbereiding op de Wet op Passend Onderwijs werd daar gezocht naar de beste manier om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. De rol van de leerkracht bleek heel bel...

Doen

Zij zijn de poort naar de wereld

Marcel Staring is een man met een missie. Zijn ideaal is om studenten te stimuleren een onderzoekende houding te ontwikkelen en zichzelf te zien als kritische cultuurdragers die echt iets kunnen betekenen voor hun leerlingen. In dit artikel wordt duidelijk welke activiteiten hij onderneemt met zijn studenten om dit ...

Doen

We bouwen een huis!

Columns

Geduld is een schone zaak

Van stille leerling naar lid van de leerlingenraad!

Doen

Beeldverhaal

Vele handen maken licht werk!

Doen

Horeb in de bovenbouw

Midden- en bovenbouw leerkracht Paula Demont startte twee jaar geleden met Horeb. In het begin riep dit nog wel wat vragen op: Hoeveel tijd gaat dit kosten? Wat heeft de digitale Horeb extra te bieden? Nu twee jaar later, leert de ervaring dat het niet zo veel tijd kost als gedacht en gebruikt ze Horeb om interessan...

Columns

Een rondje Nederland

In het thema ‘Een rondje Nederland’ wordt Nederland breed verkend in alle groepen van de SBO-school. In de klassen staan molens en hangen ‘bollenvelden’, woordwebben en afbeeldingen van kaas, schaatsen en stroopwafels aan de muur. De betekenisvolle prikkels die tijdens het thema in de klas te zien zijn leiden niet a...

Weten

Boekrecensie

‘Fluisterzacht en haarzuiver’ is een prachtig uitgevoerd boek dat gaat over de betekenis van kunst voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het nieuwe aanbod van De Activiteit, het boek 'Spelen en leren op school' en de agenda.

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Van de redactie

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Columns

'Aanrommelen' hoort erbij

In het thema ‘De Romeinen achterna...’ is groep 6 geïnteresseerd in gebouwen uit de Romeinse tijd. We willen eens uitproberen wat wij daarvan kunnen bouwen. Van de naschoolse opvang lenen we bakken Lego. De kinderen krijgen meteen zin om aan de slag te gaan...

Weten

Je leert door te doen

Joyce Pauel is een leerkracht die nooit met methodes heeft gewerkt. In dit interview vertelt ze over haar ervaringen op een OGO-school.

Weten

(P)interesting?

Uit onderzoek van Kennisnet blijkt dat bij leraren in zowel PO als VO Pinterest veruit favoriet is onder de sociale mediasites. En met 150 miljoen gebruikers wereldwijd en twee miljoen gebruikers in Nederland is deze ‘beeldende prikbord’-website wel een netwerk te noemen.

Weten

Samen slimmer zoeken

Leraren willen leerlingen op een gedegen manier voorbereiden op hun toekomst door middel van de 21e-eeuwse vaardigheden. Het zoeken naar betrouwbare informatie op internet is soms als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Laat staan voor leerlingen die niet weten welke bronnen betrouwbaar en bruikbaar zijn.