Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieTeleurstelling om een VMBO-advies?
Column
Yvonne van Balkom
Ik voelde vandaag voor het eerst die teleurstelling waar ik wel eens anderen over hoorde. Mijn dochter heeft een VMBO-advies…
Vandaag zijn we naar een open dag geweest. En daar kwam het in alle hevigheid naar boven. Terwijl we door de school liepen werd de teleurstelling steeds groter. Lessen in vormgeving, ont...
Boeken met een haakje
Nelleke Groot
Boeken (voor)lezen kan fijn zijn voor leesmotivatie of voor ontspanning, maar samen met de klas een boek lezen kan ook een goede manier zijn om een thema te introduceren, lastige onderwerpen bespreekbaar te maken, een discussie te starten of een inkijkje te geven in een onbekende wereld. Deze boeken bieden allemaal ...
Dubbele recensie over dingen en spullen
Warna Oosterbaan en Inge Haarsma
Voor de zomer verschenen bijna gelijktijdig Het spullenboek van Inge Haarsma en Het leven van dingen van Warna Oosterbaan. Beide boeken beschrijven vanuit een eigen perspectief over allerlei spullen/dingen in ons (professionele) leven. We hebben Inge en Warna gevraagd om elkaars boek te lezen en hierover een recensi...
Schrijf je rijk! Eén thema in twee jaargroepen
Carina Klijn en Nathalie van Deudekom
Op basisschool Panta Rhei werken we al jaren ontwikkelingsgericht. Dit schooljaar heeft zowel groep 5 als groep 8 het thema ‘Wij ondernemen’. We richten ons in dit artikel op verschillende schrijfactiviteiten die plaatsvinden binnen dit thema.
Wanneer leren voor kinderen betekenis heeft
Jo Nelissen en Bert van Oers
De Britse psycholoog Pimm (1991) vroeg zijn zoon (4;6) ooit:
‘Wat is drie en één meer?’
Zoon: ‘Drie en wat? Wat één?’
Vader: ‘Hoeveel is drie en één meer?’
Zoon: ‘Eén meer wat?’
Vader: ‘Nou gewoon, één meer, weet je’.
Zoon: ‘Weet ik niet’.
We zien dat deze vraag over zomaar wat kale getallen voor dit kind ...
Als de binnen- en buitenwereld met elkaar worden verbonden wordt er veel geleerd!
Hanneke Verkleij
Vanaf de straat zou je het niet zeggen, maar basisschool De Zilvermeeuw in Wieringerwerf heeft achter de school een prachtige en grote tuin. Een tuin met een vijver, een kippenhok, een bijenkorf, notenbomen, een konijnenhok en talloze (fruit)bomen en struiken. Iedere groep kan direct vanuit het eigen lokaal de tuin ...
Uit de kunst
Kitty Miedema
Dit thema start ik door te vertellen dat ik in de vakantie naar het Moco museum ben geweest om de kunstwerken van Bansky te bekijken. Ik laat er foto’s van zien en O. vraagt waarom de ballon rood is. A reageert daarop met “Het is moohooi.” Ik vraag aan de kinderen of ze ook wel eens naar een museum zijn geweest en w...
Schimmelig leesvoer voor toekomstige leraren
Kwaliteit
Anne van Buul
“Neem volgende week allemaal een kinderboek mee naar de les, want we gaan dan lezen”, zeg ik aan het einde van een les leesvaardigheid tegen mijn pabostudenten. De les erna zie ik gelukkig uit veel tassen een kinderboek tevoorschijn komen. Maar de titels verbazen me. Die komen veelal van een stoffige kinderboekenpla...
De leestas in de kikkerklas
Jenice Böck
Wat willen wij als leerkrachten allemaal? Dat onze leerlingen goed lezen. Bij ons op OBS De Piramide in Ridderkerk werken wij op allerlei verschillende manieren aan (technisch) lezen, bijvoorbeeld met de verteltafel of expert-lezen. Ik wilde erg graag dat het technisch leesniveau in mijn groep 3 verder omhoog zou ga...
‘Het moet van de inspectie’ gaat niet meer op
Dorian de Haan en Marga Putter
In augustus 2021 is een herziene versie verschenen van het toezichtkader van 2017. Onderwijsinspecteurs Lesley de Groot en Manon de Haas vertellen over de ontwikkelingen in het toezicht.
Met de touwtjes in handen op het puntje van je stoel
Iris van de Kamp, Wendy Dienske, Femke Esenkbrink-Lemmers
Stichting Educatiepunt ontwikkelt sinds twee jaar, met financiële steun van de provincie Gelderland, Blikopener-projecten voor basisscholen, middelbare scholen, bedrijven en zorginstellingen in hun omgeving. De projecten zijn erop gericht om leerlingen kennis te laten maken met techniek en zorg. Ze krijgen inzicht i...
Het thema leeft!
Laura Manten
In groep 3-4 van ’t Kofschip nemen de startactiviteiten een belangrijke rol in bij een thema. Van te voren denk ik hier als leerkracht over na, zodat de kinderen zich goed kunnen oriënteren op een thema en serieuze vragen kunnen formuleren. Het is belangrijk dat deze activiteiten pakkend en betekenisvol zijn en de n...
We leren met én van elkaar
Marte van Vliet, Noëlle Beekhoven, Emmy Kleij, Lukas Nielen en Lieke Wezenbeek
In dit artikel gaan studenten en docent op zoek naar de waarde van spel voor het onderwijs en wat dit betekent voor studenten op de Pabo. We blikken terug op activiteiten en belichten wat studenten ervaren en meenemen. Ook geven we doorkijkjes naar onze praktijken op de stagescholen en van de docent in de begeleidin...
Thema ‘Wij organiseren een beroepenmarkt’ op basisschool De Octant
Van Binnen Naar Buiten
Jorinde Staal
Dit schooljaar starten wij in de midden-en bovenbouw met het thema: ‘Wij organiseren een beroepenmarkt.’ Zo kunnen we mooi aansluiten bij het thema van de Kinderboekenweek: ‘Worden wat je wil.
Voor ‘bijspijkeren’ moet je bij de Gamma zijn
Schuurpapier
Bea Pompert
Het is er zomaar ingeslopen, dat bouwvakkers jargon in onze klassen. Het was er al voor corona, maar het vervelende virus heeft er zeker toe bijgedragen dat in de achterstandsdiscussie in het primair onderwijs het bijspijkeren vaste voet aan de pedagogische grond heeft gekregen.
En … er is eindelijk geld voor! Mini...
Van de redactie
Hanneke Verkleij
Samen spelen, samenwerken, naar elkaar luisteren zijn broodnodige elementen in onderwijs en opvoeding. Ze zijn niet alleen hard nodig om te kunnen leren en ontdekken, ze brengen ook heel veel plezier met zich mee. Dat kon je zien aan het beeldverhaal over muziekonderwijs in Zone 3. Uiteraard geldt plezier ervaren ni...
De Ambachtsman
Bert van Oers
De ambachtsman is een van de vele titels op naam van de Amerikaanse arbeidssocioloog Richard Sennet (1943- ). Als kritische leerling van Hannah Arendt verdiept hij zich in vele cultureel-maatschappelijke verschijnselen, zoals in zijn boeken over ‘autoriteit’, ‘het stadsleven’, ‘het nieuwe kapitalisme’ en nog veel me...
Naar buiten!
Van Binnen Naar Buiten
Er is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van buitenlessen op de ontwikkeling van kinderen. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd leerlingen ook cognitief beter kunnen presteren. Basisschoolleerlingen die buiten hebben gespeeld ged...
Staat daar nou een echte auto in de school!?
Anka Wolters en Renée Slutter
Op basisschool De Woordhof staat er tijdens het overkoepelende thema ‘uitvindingen en ontdekkingen’ ineens de auto van de juf midden op het schoolplein: Autopech!! In dit artikel vertellen Anka Wolters en Renée Slutter hoe de leerlingen echte automonteurs worden.
Hoi Piet, dit is een informatieboekje voor jou!
Floortje Kerkhoven
In de 3-4 groep van leerkracht Floortje Kerkhoven en Els Romeijn gaat het over schepen en scheepvaart onder de noemer ‘Vaar je mee?’
Muziek telt mee op IKC de Rietzee!
Hanneke Verkleij
Op IKC de Rietzee in Groningen wordt enthousiast vormgegeven aan ‘Méér muziek in de klas’. Muziek is niet af en toe een thema, niet afhankelijk van subsidies, nee, muziek is een vast onderdeel in de week omdat het zoveel plezier met zich meebrengt en belangrijk is voor de ontwikkeling van ieder kind. De school heeft...
Een nieuw thema ‘Zicht op ontwikkeling’
Kwaliteit
Niké Admiraal
In de nieuwe rubriek Kwaliteit is Niké Admiraal aan het woord. Zij is locatieleider op de Julianaschool in Schagen.
Drie perspectieven op onderwijs tijdens corona
Dorian de Haan en Marga Putter
Corona heeft veel teweeggebracht in de scholen. Annelie van Es, intern begeleider op basisschool De Ark in Haarlem, Nanette Wagenaar, leerkracht op De Werkschuit in Haarlem en Paula Hoonhout, directeur van Wereldwijs in Amsterdam Zuidoost vertellen over hun ervaringen, aanpak en opbrengsten.
Thema’s en spel met de allerjongsten
Startblokken op de 0 tot 2-jarigengroep
Lia van Haren
‘‘Tja, het is toch allemaal net even anders in een babygroep hè. We zien zulke mooie voorbeelden van thema’s, maar in de babygroep is dat allemaal niet te realiseren.’’ Bij de start van een scholing Startblokken is deze uitspraak voor mij als trainer veelgehoord. Het verrijken van de speelleeromgeving in een babygro...
Van ‘ding’ naar snuffelen en lezen
Start van een nieuw thema in groep 7-8 van OBS Uilenspiegel te Boekel.
Juul Aldenhuijsen
In de kring ligt een plastic fles, deze is door midden gesneden en er zijn ballonnen aan gemaakt. De kinderen druppelen de klas in en kijken eens goed wat er midden in de kring ligt. Jasmijn, de leerkracht van de groep, laat de kinderen even kijken en al snel gaan de meeste kinderen in gesprek over het ‘ding’ dat er...
De kracht van verwondering bij het lezen van schurende en naburige teksten
Wenckje Jongstra en Marleen Zwama
Wanneer ik een briefje van twintig euro uit mijn portemonnee haal en er een aansteker bij houd, hoor ik meteen een stel kinderen uit de bovenbouwstamgroep hard roepen. “Nee!” “Dat is zonde!” “Geef het maar aan mij!” “Hoezo, het is maar papier?”, geef ik als antwoord. “Dat is interessant, want als ik een stukje toile...
Boerderij op bezoek
Karin Selij
Het is maart 2021. Op basisschool de Archipel in Amsterdam is het thema ‘Op de boerderij’. De basisscholen zijn weer open, maar vanwege de coronamaatregelen zit een uitstapje maken naar de echte wereld er nog niet in. Hoe kunnen we de kinderen toch ‘in het echt’ kennis laten maken met boerderijdieren?
...
Wordt wakker scholen!
Schuurpapier
Erna Winters
Bibliotheken zijn goed in het overbrengen van leesplezier en scholen zijn goed in het bijbrengen van lezen als onder andere een technische basisvaardigheid. Een oud gezegde luidt “Aardigheid en vaardigheid gaan hand in hand.” In andere woorden, als je iets leuk vindt word je er goed in en als je ergens goed in bent ...
Van de redactie
Bea Pompert
We zoeken de verbinding in deze ZONE 3, die aan het begin van een nieuw cursusjaar op je mat ligt. Hopelijk komt het tijdschrift ook op de leestafel op school te liggen of nog beter weet jij als trouwe lezer je teamgenoten te overtuigen een eigen abonnement te nemen.
Samen ZONE lezen en artikelen bespreken kan heel...
Boeken om in te verdwijnen
Nelleke Groot
Niets heerlijker dan een nieuw schooljaar beginnen met een nieuw boek, het liefst een verhaal waar je met de hele klas zo in kunt verdwijnen. Daarom een pagina vol sprookjes- en voorleesboeken.
Gebruik maken van de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen – Praktijkboek
Levineke van der Meer
Levineke van der Meer bespreekt de publicatie van Monique Volman en Judith 't Gilde.
Daar zit muziek in!
Nelleke Groot
Muziek luisteren, zingen, over instrumenten leren of lekker dansen. Muziek kan op veel manieren ingezet worden in de klas. Deze boeken laten zien wat er allemaal mogelijk is.
Invented Spelling op De Emmaus
Dionne de Ligt, Marie-Louise Rosier
Op De Emmaus in Rotterdam West is een aantal jaar geleden gestart met het verbinden van taal aan spel, waarbij mondelinge taal en geletterdheid aan elkaar worden verbonden. In dit artikel vertellen Dionne de Ligt en Marie-Louise Rosier hoe leesplezier centraal staat in in groep 1-2.
Muziek maken doe je het hele jaar!
Arina van der Voorden en Willeke Westerlaken
En daar in die grote kathedraal kreeg ik als jochie ‘het orgelvirus’ te pakken’, vertelt een collega uit groep 8 aan het team. Deze eigen ervaring is ‘het preludium’ voor het samen ‘op verhaal komen’ bij het aanstaande thema dat in alle groepen over muziek zal gaan. Na nog meer eigen muziekervaringen in deze nul-fas...
Leren met de riemen die je hebt
Van Binnen Naar Buiten
Nanette Wagenaar
Er is veel gezegd over hoe het coronavirus het onderwijs op z n kop zet. Over hoe het de visie van de school onder druk zet en hoe het kinderen belemmert in hun ontwikkeling. De door de overheid gestelde regels beperken de mogelijkheden om met de groep de echte wereld in te gaan of om experts in de school te halen. ...
Iedereen Muziek!
Michel Hogenes
Kunst en cultuur worden als onmisbaar gezien voor de vorming van kinderen tot kritische volwassenen. Activiteiten op het gebied van literatuur, theater, media of cultureel erfgoed zijn niet alleen leuk. Ze dragen ook bij aan de brede persoonsvorming van kinderen. Kinderen ontdekken en ontwikkelen hun talenten en mak...