Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Theorie en praktijk

ICT, daar kun je wat mee!

Het gebruik van technologische middelen is bijna niet meer weg te denken binnen ons huidige onderwijs. Daarnaast vraagt de samenleving steeds meer kennis en vaardigheden op het gebied van digitale geletterdheid. Hoe pakken we dit op binnen ons ontwikkelingsgerichte onderwijs? Welke technologische middelen kunnen we ...

Theorie en praktijk

"En dan nu effe kappen met zeiken over mobiele telefoons op school"

Claudia van Kruistum heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar digitaal mediagebruik van jeugd in de buitenschoolse omgeving. In dit artikel neemt ze ons mee in de uitdagingen en kracht van het gebruik van nieuwe technologieën in de klas.

Werk in uitvoering

Met kleuters in de keuken

Niets is zo leuk als samen met kleuters aan de slag te gaan in de keuken! In onze kleutergroepen wordt wel appelmoes gemaakt, maar echt koken, daar waren we nog niet aan begonnen. Hoe pakken we dit op een praktische manier aan? En welke rekendoelen kunnen we hieraan verbinden? In dit artikel geven we een kijkje in o...

Boeken en spellen

Mot en de metaalvissers

Dit boek is geschreven door Sanne Rooseboom met hele mooie tekeningen van Sophie Pluim.

 

Column

Eersteklas activiteiten met tweedehands spullen

Toekomstgericht koers bepalen in de kleutergroep van nu!

Lotte Blom geeft tips over het zinvol inzetten van gebruikte materialen in je dagelijkse praktijk in de klas.

 

Artikelen

We schrijven ons eigen Startblokkenverhaal

Inzet van social media leidt tot verhoging van de kwaliteit.

Je hoeft maar naar de social media van Kinderopvangorganisatie Fun4kids te gaan om te zien waar deze organisatie voor staat en welke mooie praktijkverhalen dit voor kinderen oplevert. Deze organisatie zet social media in om hun missie te delen in beeld en verhaal. In dit artikel beschrijven Levineke van der Meer (St...

Artikelen

OBS Blijhaven: Een schoolfamilie op een nieuwe plek

In augustus 2022 werd OBS De Klimop omgedoopt tot OBS Blijhaven, verhuisde naar een nieuw gebouw en kreeg een nieuw concept: Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Gerjanne Meedendorp en Yasmina el Ouardani vertellen hoe je koers en verbinding houdt met je team wanneer er zoveel veranderingen op je pad komen.

 

Beeldverhaal

Aan tafel is voor iedereen een plekje!

In het restaurant van juf Hella in groep 1-2 op de Archipel in Amsterdam doen alle kinderen mee. Hella verzorgt functionele instructies voor verschillende groepjes kinderen op verschillende momenten zodat iedereen een eigen bijdrage kan leveren aan het restaurant.

 

Interviews

Blijven kijken naar de nieuwsgierigheid van het kind

Interview met Björn Bouwmeister

Björn Bouwmeister is directeur van Integraal Kindcentrum Binnenstebuiten. Hij vertelt over de ontwikkeling van OGO en koers houden binnen het centrum.

 

Kwaliteit

Kwaliteit maakt kwaliteit

In gesprek met het ib-team van de Pater Jan Smitschool

De Pater Jan Smitschool in Heerhugowaard heeft een sterk ib-team. Waar zit nu precies die kracht en hoe zorgen ze samen dat er zicht is op de kwaliteit en ontwikkeling binnen de school?

 

Artikelen

Zin in lezen op Kindcentrum De Vlinder

Samen leren en schrijven in een betekenisvolle context

Kindcentrum De Vlinder in Rotterdam heeft een unieke praktijk, waarbij reguliere en SBO groepen naast en met elkaar werken binnen dezelfde school. Adila Abbadi heeft een reguliere groep 3 en haar collega Laura Bogota Salazar-Rotgans heeft een SBO groep 3-4. Samen werken ze met de aanpak Zin in Lezen.

 

Van binnen naar buiten

The Green Panthers

Ons Beter leven Centrum

Het thema van de Kinderboekenweek was dit jaar ‘Gi-ga-groen’. In het kader van dit thema besloot leerkracht Manouk Karssies van CBS De Regenboog in Ridderkerk om samen met haar leerlingen van groep 7/8 een Beter Leven Centrum op te zetten.

 

Hoogbegaafd en nu?

Graag wil ik jullie meenemen in onze zoektocht naar passend onderwijs voor onze zoon Nils, die hoogbegaafd blijkt te zijn.

 

Artikelen

Hoe nu verder?

Over de noodzaak van hypothetische leertrajecten

Onderwijs en opvoeding beogen onder meer om kinderen te ondersteunen bij het vergroten van hun handelingsvermogen. Daar is iedereen het wel over eens. De vraag hoe dat moet gebeuren, is vaak nog wel  -terecht- een onderwerp van discussie. Jo Nelissen bespreekt in zijn artikel één van de belangrijke knelpunten (voor ...

Redactioneel

Koers houden doe je samen

De themaredactie voor dit nummer bestaat uit: Marjolein Dobber, Nicolette Gorissen, Inge Haarsma, Lisa van der Sande, Marith Schotpoort, Simone Westra en Ester van Oers.

 

Artikelen

Gelijke kansen en selectie in het onderwijs

In het boek ‘The genetic lottery’ van Harden (2021) wordt besproken hoe kinderen met verschillende aanleg en afkomstig uit verschillende sociale milieus eerlijke en gelijke kansen in het onderwijs kunnen krijgen. Harden is van mening dat beleidsmakers in het onderwijs te weinig oog hebben voor de invloed van genetic...

Theorie en praktijk

We doen de was!

Kwaliteit door een rijk spelverhaal

In de periode na de voorjaarsvakantie werken we op de Julianaschool in Schagen aan een schoolbreed thema. Dit jaar is het een thema rondom milieu, afval en kunst, met de naam ‘Verbeter de wereld begin bij jezelf!’ Een klein kunstje of een hele kunst?

 

Goed zorgen voor het milieu en het recyclen van afval zijn act...

Boeken en spellen

Lekker lezen in groep 4

Voor leerlingen die aan het begin van het schooljaar in groep 4 lekkere leesboekjes willen lezen, maakte Hermien de Waard deze lijst. Fijne verhalen, interessante onderwerpen, voor elk wat wils; verhalen, strips, spannende boeken over boeven en lieflijke over prinsessen.

 

Werk in uitvoering

“Met de bijen bijeen blijven”

Leerkrachten Noëlle en Martine werken samen in groep 3-4-5 van basisschool De Brug in Sint Maartensbrug. Hun missie is om in de thema’s die in hun groep spelen alle leerlingen mee te nemen. Samen aan het thema werken, samen leren én tegemoetkomen aan de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlinge...

Werk in uitvoering

Natuurweek in de steigers

Op de Julianaschool in Schagen gaat groep 8 altijd aan het begin van het nieuwe schooljaar op natuurweek. De groep gaat een week lang naar Texel, met de boot en op de fiets. Dit jaar worden de leerlingen ‘Natuurkunstenaars’. Neomi, Romy en Marjolein beschrijven hoe zij als leerkrachten deze week voorbereiden.

 

...
Boeken en spellen

Recensie "Lezen en schrijven doe je samen", nieuwe editie

In Nederland zijn we kampioen in het wiel uitvinden. Al jaren proberen we de dalende resultaten in het leesonderwijs een halt toe te roepen, helaas nog met weinig resultaat. De leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is laag…

 

Werk in uitvoering

De verhalen zijn van ons allemaal.

Verteltafels en plekken in de groep voor regisserend spel zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hun geletterde omgeving wordt niet alleen bevorderd, ook hun creatieve ontwikkeling en hun verbeeldend en constructief vermogen neemt toe. Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen nemen ons mee in hun groepen ...

Artikelen

Leespraat op de pabo

Column

Thee en koffie, een schaal zelfgebakken koekjes, een grote flap-over en een tafel vol boeken. Alle ingrediënten voor een fijne leesclubbijeenkomst zijn aanwezig in de bibliotheek van Hogeschool de Kempel. Op deze pabo is een jaar geleden een leesclub opgericht voor studenten en docenten.

 

Interviews

Cultuureducatie versterkt het onderwijs

Aziem Jarmohamed is directeur van de Emmausschool in Rotterdam. Hij vertelt over zijn aanpak om taalonderwijs te verweven met cultuureducatie.

 

Artikelen

De werkplaats snijdt hout!

Van Binnen Naar Buiten

Op de Archipel in Amsterdam is een aantal jaren geleden geïnvesteerd in werkbanken en gereedschap, met de focus op meer hands-on activiteiten. Elke week gaat leerkracht Hilje Oosterbaan Martinius met leerlingen aan de slag in de werkplaats aansluitend bij de thema’s in de klas. In dit artikel vertelt ze hoe ze dit v...

Artikelen

De beste route!

Kwaliteit

Bij het lezen van het rapport van de inspectie over de staat van het onderwijs (2022) dacht ik na het lezen van onderstaande zin aan het feit dat OGO dit in praktijk brengt.

“Kansen bieden vanuit een breder perspectief. Recht doen aan de ontwikkeling van leerlingen in brede zin en aan wat nodig is in de maatschappi...

Werk in uitvoering

Jij en ik en al het moois om ons heen

Jill Kooijman laat zien hoe zij in de bovenbouw van Kindcentrum De Vlinder in Delfshaven Rotterdam poëzie en teksten verbindt aan thema’s in haar groep.

 

Artikelen

Spelen met kennis in groep 1-2

Column

Op de Noorderbreedte in Diemen Noord volgen de kleuterleerkrachten een OGO-traject geleid door Hermien de Waard van De Activiteit. Ze kijkt mee bij groep Dolfijn waar in de huishoek de kinderen vaak cheetaatje spelen, spel dat niet verder gaat dan familie Cheetah die met elkaar aan het rollenbollen is. Om het spel u...

Artikelen

Kansenongelijkheid gaat over armoede en … concurrentie

Schuurpapier

Niemand gaat het onderwijs in om kinderen te pesten. Toch is er een stevig probleem in ons onderwijs. Kansenongelijkheid. Een term die in de politiek, in het onderwijs en in de samenleving steeds vaker voorkomt. Een meerkoppig monster dat heftig om zich heen slaat.

 

Theorie en praktijk

Vygotskij blijft inspireren!

Bea Pompert en Niko Fijma over hun bronnen van inspiratie

“Natuurlijk ken ik Vygotskij: Zone van naaste ontwikkeling, actief lerende kinderen en leerkrachten die kinderen een stapje verder brengen.” Deze fictieve leerkracht ‘kent’ de theorie van Vygotskij. Maar Vygotskij is voor hem of haar geen bron van nieuwe verrassende inzichten in het leren van kinderen en de eigen pr...

Redactioneel

"Juf, kom jij uit Nederland?"

Heerlijk als het zo vanzelfsprekend is geworden dat in een veelkleurige kleuterklas deze vraag gesteld wordt aan mijn collega, die voor het eerst op groepsbezoek is. Vanzelfsprekend dat wij met elkaar een ‘goeie groep’ zijn en nieuwsgierig zijn naar ieders wel en wee. Bij elke nieuwkomende leerling, ouder of juf ben...

Recensies

Leren in en over de wereld

“Zijn aardappels giftig?” vraagt een groep-8 leerling zich af als de klas bezig is met voedingsmiddelen. In het gesprek over de vraag waar de aardappel vandaan komt en wanneer wij aardappels zijn gaan eten, komt het verhaal naar voren dat mensen in Europa ziek werden van de eerste aardappelen. “Ik denk niet dat ze g...

Artikelen

Leesgeluk bij juf Sofie!

In de 3-4 groep van leerkracht Sofie gaat het over dieren op de boerderij. De vragen van de leerlingen zijn hierbij leidend. Waar haar leerlingen naar uitkijken, hun nieuwsgierigheid naar uitgaat komt niet ‘uit de lucht vallen’ en komt ook niet vanzelf. Sofie vertelt verhalen, bekijkt filmpjes en gaat er op uit. Zo ...

Werk in uitvoering

Buiten spelen en aanmodderen

Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.

 

Werk in uitvoering

Samen aan het werk op de boerderij!

Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...

Boeken en spellen

GI-GA-GROEN

Van kleine beestjes in de sloot tot wilde dieren in de jungle, van wandelen in de natuur tot actievoeren voor het klimaat. De Kinderboekenweek dit jaar is Gi-Ga-Groen. Het is leuk om in de klas aandacht te besteden aan deze week, zeker als er zo veel prachtige boeken bestaan rond dit thema. Waar wacht je nog op? De ...