Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Redactioneel

Koers houden doe je samen

De themaredactie voor dit nummer bestaat uit: Marjolein Dobber, Nicolette Gorissen, Inge Haarsma, Lisa van der Sande, Marith Schotpoort, Simone Westra en Ester van Oers.

 

Artikelen

Gelijke kansen en selectie in het onderwijs

In het boek ‘The genetic lottery’ van Harden (2021) wordt besproken hoe kinderen met verschillende aanleg en afkomstig uit verschillende sociale milieus eerlijke en gelijke kansen in het onderwijs kunnen krijgen. Harden is van mening dat beleidsmakers in het onderwijs te weinig oog hebben voor de invloed van genetic...

Theorie en praktijk

We doen de was!

Kwaliteit door een rijk spelverhaal

In de periode na de voorjaarsvakantie werken we op de Julianaschool in Schagen aan een schoolbreed thema. Dit jaar is het een thema rondom milieu, afval en kunst, met de naam ‘Verbeter de wereld begin bij jezelf!’ Een klein kunstje of een hele kunst?

 

Goed zorgen voor het milieu en het recyclen van afval zijn act...

Boeken en spellen

Lekker lezen in groep 4

Voor leerlingen die aan het begin van het schooljaar in groep 4 lekkere leesboekjes willen lezen, maakte Hermien de Waard deze lijst. Fijne verhalen, interessante onderwerpen, voor elk wat wils; verhalen, strips, spannende boeken over boeven en lieflijke over prinsessen.

 

Werk in uitvoering

“Met de bijen bijeen blijven”

Leerkrachten Noëlle en Martine werken samen in groep 3-4-5 van basisschool De Brug in Sint Maartensbrug. Hun missie is om in de thema’s die in hun groep spelen alle leerlingen mee te nemen. Samen aan het thema werken, samen leren én tegemoetkomen aan de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlinge...

Werk in uitvoering

Natuurweek in de steigers

Op de Julianaschool in Schagen gaat groep 8 altijd aan het begin van het nieuwe schooljaar op natuurweek. De groep gaat een week lang naar Texel, met de boot en op de fiets. Dit jaar worden de leerlingen ‘Natuurkunstenaars’. Neomi, Romy en Marjolein beschrijven hoe zij als leerkrachten deze week voorbereiden.

 

...
Boeken en spellen

Recensie "Lezen en schrijven doe je samen", nieuwe editie

In Nederland zijn we kampioen in het wiel uitvinden. Al jaren proberen we de dalende resultaten in het leesonderwijs een halt toe te roepen, helaas nog met weinig resultaat. De leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is laag…

 

Werk in uitvoering

De verhalen zijn van ons allemaal.

Verteltafels en plekken in de groep voor regisserend spel zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hun geletterde omgeving wordt niet alleen bevorderd, ook hun creatieve ontwikkeling en hun verbeeldend en constructief vermogen neemt toe. Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen nemen ons mee in hun groepen ...

Artikelen

Leespraat op de pabo

Column

Thee en koffie, een schaal zelfgebakken koekjes, een grote flap-over en een tafel vol boeken. Alle ingrediënten voor een fijne leesclubbijeenkomst zijn aanwezig in de bibliotheek van Hogeschool de Kempel. Op deze pabo is een jaar geleden een leesclub opgericht voor studenten en docenten.

 

Interviews

Cultuureducatie versterkt het onderwijs

Aziem Jarmohamed is directeur van de Emmausschool in Rotterdam. Hij vertelt over zijn aanpak om taalonderwijs te verweven met cultuureducatie.

 

Artikelen

De werkplaats snijdt hout!

Van Binnen Naar Buiten

Op de Archipel in Amsterdam is een aantal jaren geleden geïnvesteerd in werkbanken en gereedschap, met de focus op meer hands-on activiteiten. Elke week gaat leerkracht Hilje Oosterbaan Martinius met leerlingen aan de slag in de werkplaats aansluitend bij de thema’s in de klas. In dit artikel vertelt ze hoe ze dit v...

Artikelen

De beste route!

Kwaliteit

Bij het lezen van het rapport van de inspectie over de staat van het onderwijs (2022) dacht ik na het lezen van onderstaande zin aan het feit dat OGO dit in praktijk brengt.

“Kansen bieden vanuit een breder perspectief. Recht doen aan de ontwikkeling van leerlingen in brede zin en aan wat nodig is in de maatschappi...

Werk in uitvoering

Jij en ik en al het moois om ons heen

Jill Kooijman laat zien hoe zij in de bovenbouw van Kindcentrum De Vlinder in Delfshaven Rotterdam poëzie en teksten verbindt aan thema’s in haar groep.

 

Artikelen

Spelen met kennis in groep 1-2

Column

Op de Noorderbreedte in Diemen Noord volgen de kleuterleerkrachten een OGO-traject geleid door Hermien de Waard van De Activiteit. Ze kijkt mee bij groep Dolfijn waar in de huishoek de kinderen vaak cheetaatje spelen, spel dat niet verder gaat dan familie Cheetah die met elkaar aan het rollenbollen is. Om het spel u...

Artikelen

Kansenongelijkheid gaat over armoede en … concurrentie

Schuurpapier

Niemand gaat het onderwijs in om kinderen te pesten. Toch is er een stevig probleem in ons onderwijs. Kansenongelijkheid. Een term die in de politiek, in het onderwijs en in de samenleving steeds vaker voorkomt. Een meerkoppig monster dat heftig om zich heen slaat.

 

Theorie en praktijk

Vygotskij blijft inspireren!

Bea Pompert en Niko Fijma over hun bronnen van inspiratie

“Natuurlijk ken ik Vygotskij: Zone van naaste ontwikkeling, actief lerende kinderen en leerkrachten die kinderen een stapje verder brengen.” Deze fictieve leerkracht ‘kent’ de theorie van Vygotskij. Maar Vygotskij is voor hem of haar geen bron van nieuwe verrassende inzichten in het leren van kinderen en de eigen pr...

Redactioneel

"Juf, kom jij uit Nederland?"

Heerlijk als het zo vanzelfsprekend is geworden dat in een veelkleurige kleuterklas deze vraag gesteld wordt aan mijn collega, die voor het eerst op groepsbezoek is. Vanzelfsprekend dat wij met elkaar een ‘goeie groep’ zijn en nieuwsgierig zijn naar ieders wel en wee. Bij elke nieuwkomende leerling, ouder of juf ben...

Recensies

Leren in en over de wereld

“Zijn aardappels giftig?” vraagt een groep-8 leerling zich af als de klas bezig is met voedingsmiddelen. In het gesprek over de vraag waar de aardappel vandaan komt en wanneer wij aardappels zijn gaan eten, komt het verhaal naar voren dat mensen in Europa ziek werden van de eerste aardappelen. “Ik denk niet dat ze g...

Artikelen

Leesgeluk bij juf Sofie!

In de 3-4 groep van leerkracht Sofie gaat het over dieren op de boerderij. De vragen van de leerlingen zijn hierbij leidend. Waar haar leerlingen naar uitkijken, hun nieuwsgierigheid naar uitgaat komt niet ‘uit de lucht vallen’ en komt ook niet vanzelf. Sofie vertelt verhalen, bekijkt filmpjes en gaat er op uit. Zo ...

Werk in uitvoering

Buiten spelen en aanmodderen

Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.

 

Werk in uitvoering

Samen aan het werk op de boerderij!

Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...

Boeken en spellen

GI-GA-GROEN

Van kleine beestjes in de sloot tot wilde dieren in de jungle, van wandelen in de natuur tot actievoeren voor het klimaat. De Kinderboekenweek dit jaar is Gi-Ga-Groen. Het is leuk om in de klas aandacht te besteden aan deze week, zeker als er zo veel prachtige boeken bestaan rond dit thema. Waar wacht je nog op? De ...

Interviews

“Je moet er gewoon steeds over blijven praten met elkaar”

In 2019 stond de ecologische school De Verwondering in Almere in de steigers. Architect Daan Bruggink en de directie vertelden in Zone 2 van dat jaar over hun plannen voor de eerste biobased ecologische basisschool in Nederland. Inmiddels krijgen de leerlingen er ruim een jaar onderwijs.

 

Artikelen

Aanpak ‘Zin in lezen’ uitgelicht

“Die motivatie is het allerbelangrijkste!” Twee enthousiaste uitspraken van Ingrid Eekhoff, leerkracht groep 3 van De Zwanebloem in Zwaanshoek. Ingrid heeft samen met collega Tamara de sprong gewaagd door te kiezen voor werken met de aanpak ‘Zin in lezen’. De leerkrachten zijn superblij met de resultaten in de groep...

Artikelen

Het leven in ons dorp

Leren van het verleden

Leren van de wereld om je heen kan soms heel dichtbij. Op OBS de Uilenspiegel gaat groep 3-4 op zoek naar het verleden van hun eigen dorp Boekel. Leerkrachten Juul en Floor vertellen hoe een bezoek van de vader van Juul zorgt voor een hoge betrokkenheid en interessante kwesties.

 

Werk in uitvoering

Bouwen aan het lezen in het muizenhuis

In groep 3 wil Judith van Koeveringe (leerkracht) de kinderen met het thema ‘Het Muizenhuis’ uitlokken tot lees/schrijf- en constructieve activiteiten. Ze wil hiermee de kinderen zich tot gretige lezers en schrijvers laten ontpoppen. In dit artikel laat ze zien hoe zij dit aanpakt met behulp van de vijf impulsen.*

...
Artikelen

Waanzinnige Windmolens

In groep 7 van SBO de Windroos werken de kinderen met het thema ‘Alles draait om techniek’. Na een aantal stellingen met de klas te hebben besproken ontstaat er een interessante discussie over duurzaamheid en energie. Welke vormen van energie kennen we eigenlijk al? En wat is groene energie? “Meester, wist je dat in...

Artikelen

Streng maar niet rechtvaardig

Een ‘harde en vervelende boodschap’ had hoofdinspecteur Alida Oppers bij de presentatie van de jaarlijkse Staat van het Onderwijs: de prestaties op taal, rekenen en burgerschap nemen af en die trend moet gekeerd worden. Minister Wiersma onderstreepte dit met de woorden ‘No shit, Sherlock’. Werk aan de winkel, want h...

Theorie en praktijk

Hoe de Boekenclub helpt om een gemotiveerde lezer te worden

Ervaringen van nascholer Hermien de Waard

De school zet in op leesmotivatie en vakleerkrachten krijgen uren om De Boekenclub te begeleiden. De Boekenclubs bestaan uit vijf leerlingen met elk een begeleider.

 

Theorie en praktijk

De Boekenclubs onder de loep

Onderzoek naar de effecten

Op de Emmausschool in Rotterdam raken leerlingen door de Boekenclubs op school zichtbaar meer gemotiveerd om te lezen; het belangrijkste doel van die clubs. Om deze praktijkobservaties te bevestigen is er een onderzoek uitgevoerd door Floor van den Elshout, masterstudent Onderwijswetenschappen.

 

Redactioneel

De lat omhoog!

De slogan van het schoolbestuur waarvan ik een poosje deel uitmaakte was geweldig: “We bieden onze leerlingen een zee aan mogelijkheden.” We vonden het toepasselijk voor het schoolleven in onze kustplaats én voor onze pedagogische idealen. Het heeft niet lang geduurd totdat na enkele inspectiebezoeken op het briefho...

Boeken en spellen

Inzicht, enthousiasme en verlangen

Boekbespreking

Bert van Oers wordt beschouwd als één van de grondleggers van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en dat kun je merken als je zijn boek Ik is een meervoud leest! Wat een kennis, ervaring en expertise zit besloten in deze uitgave. Hoewel Van Oers al enkele jaren geleden met pensioen is gegaan blijven zijn gedach...

Werk in uitvoering

Kip ik heb je!

Een onderzoek door groep 1-2

De belangrijkste onderzoeksvraag is welke kippen er bij ons op het dak kunnen wonen. Deze kippen moeten namelijk wel aan bepaalde criteria voldoen. 

Werk in uitvoering

Kinderen helpen Sjaak Wikkel

In de Pater Jan Smitschool worden de leerlingen chocolade-experts. De leerkrachten werken samen en verbinden wereldoriëntatie aan onderzoek en lezen en schrijven. 

Werk in uitvoering

Spullen? We hebben er genoeg van!

De Vroonermeerschool in Alkmaar ligt midden in een nieuwbouwwijk waar veel verhuisd wordt. Dit verhuizen brengt een boel gesjouw van spullen met zich mee. Soms krijgen we op onze nieuwe kamers allemaal nieuwe spullen, soms richten we onze kamers in met spullen die we al hadden. Een aantal van ons heeft heel veel spu...

Beeldverhaal

In de kapsalon

In de groepen 3 en 4 van leerkrachten Sarin en Marja op basisschool De Werkschuit in Haarlem wordt gewerkt aan het thema ‘De kapsalon’.