Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie
Spelen met kennis in groep 1-2
Column
Izabella Zakrzewska
Op de Noorderbreedte in Diemen Noord volgen de kleuterleerkrachten een OGO-traject geleid door Hermien de Waard van De Activiteit. Ze kijkt mee bij groep Dolfijn waar in de huishoek de kinderen vaak cheetaatje spelen, spel dat niet verder gaat dan familie Cheetah die met elkaar aan het rollenbollen is. Om het spel u...

Kansenongelijkheid gaat over armoede en … concurrentie
Schuurpapier
Karim Amghar
Niemand gaat het onderwijs in om kinderen te pesten. Toch is er een stevig probleem in ons onderwijs. Kansenongelijkheid. Een term die in de politiek, in het onderwijs en in de samenleving steeds vaker voorkomt. Een meerkoppig monster dat heftig om zich heen slaat.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Vygotskij blijft inspireren!
Bea Pompert en Niko Fijma over hun bronnen van inspiratie
Elly Singer
“Natuurlijk ken ik Vygotskij: Zone van naaste ontwikkeling, actief lerende kinderen en leerkrachten die kinderen een stapje verder brengen.” Deze fictieve leerkracht ‘kent’ de theorie van Vygotskij. Maar Vygotskij is voor hem of haar geen bron van nieuwe verrassende inzichten in het leren van kinderen en de eigen pr...
_w400_h260_bgtop.jpg)
"Juf, kom jij uit Nederland?"
Bea Pompert
Heerlijk als het zo vanzelfsprekend is geworden dat in een veelkleurige kleuterklas deze vraag gesteld wordt aan mijn collega, die voor het eerst op groepsbezoek is. Vanzelfsprekend dat wij met elkaar een ‘goeie groep’ zijn en nieuwsgierig zijn naar ieders wel en wee. Bij elke nieuwkomende leerling, ouder of juf ben...

Leren in en over de wereld
Yolande Potjer
“Zijn aardappels giftig?” vraagt een groep-8 leerling zich af als de klas bezig is met voedingsmiddelen. In het gesprek over de vraag waar de aardappel vandaan komt en wanneer wij aardappels zijn gaan eten, komt het verhaal naar voren dat mensen in Europa ziek werden van de eerste aardappelen. “Ik denk niet dat ze g...

Leesgeluk bij juf Sofie!
Sofie Leermaker
In de 3-4 groep van leerkracht Sofie gaat het over dieren op de boerderij. De vragen van de leerlingen zijn hierbij leidend. Waar haar leerlingen naar uitkijken, hun nieuwsgierigheid naar uitgaat komt niet ‘uit de lucht vallen’ en komt ook niet vanzelf. Sofie vertelt verhalen, bekijkt filmpjes en gaat er op uit. Zo ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Buiten spelen en aanmodderen
Janneke Hagenaar
Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.

Samen aan het werk op de boerderij!
Soumia Bouchengour, Charlotte Alexander en Anne Reijrink
Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...
_w400_h260_bgtop.jpg)
GI-GA-GROEN
Nelleke Groot
Van kleine beestjes in de sloot tot wilde dieren in de jungle, van wandelen in de natuur tot actievoeren voor het klimaat. De Kinderboekenweek dit jaar is Gi-Ga-Groen. Het is leuk om in de klas aandacht te besteden aan deze week, zeker als er zo veel prachtige boeken bestaan rond dit thema. Waar wacht je nog op? De ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
“Je moet er gewoon steeds over blijven praten met elkaar”
Marga Putter en Dorian de Haan
In 2019 stond de ecologische school De Verwondering in Almere in de steigers. Architect Daan Bruggink en de directie vertelden in Zone 2 van dat jaar over hun plannen voor de eerste biobased ecologische basisschool in Nederland. Inmiddels krijgen de leerlingen er ruim een jaar onderwijs.

Aanpak ‘Zin in lezen’ uitgelicht
Tonny Bruin
“Die motivatie is het allerbelangrijkste!” Twee enthousiaste uitspraken van Ingrid Eekhoff, leerkracht groep 3 van De Zwanebloem in Zwaanshoek. Ingrid heeft samen met collega Tamara de sprong gewaagd door te kiezen voor werken met de aanpak ‘Zin in lezen’. De leerkrachten zijn superblij met de resultaten in de groep...

Het leven in ons dorp
Leren van het verleden
Floor Knuit en Juul Aldenhuijsen
Leren van de wereld om je heen kan soms heel dichtbij. Op OBS de Uilenspiegel gaat groep 3-4 op zoek naar het verleden van hun eigen dorp Boekel. Leerkrachten Juul en Floor vertellen hoe een bezoek van de vader van Juul zorgt voor een hoge betrokkenheid en interessante kwesties.

Bouwen aan het lezen in het muizenhuis
Judith van Koeveringe
In groep 3 wil Judith van Koeveringe (leerkracht) de kinderen met het thema ‘Het Muizenhuis’ uitlokken tot lees/schrijf- en constructieve activiteiten. Ze wil hiermee de kinderen zich tot gretige lezers en schrijvers laten ontpoppen. In dit artikel laat ze zien hoe zij dit aanpakt met behulp van de vijf impulsen.*
...
Waanzinnige Windmolens
Joep Vervoort
In groep 7 van SBO de Windroos werken de kinderen met het thema ‘Alles draait om techniek’. Na een aantal stellingen met de klas te hebben besproken ontstaat er een interessante discussie over duurzaamheid en energie. Welke vormen van energie kennen we eigenlijk al? En wat is groene energie? “Meester, wist je dat in...

Streng maar niet rechtvaardig
Karen Heij
Een ‘harde en vervelende boodschap’ had hoofdinspecteur Alida Oppers bij de presentatie van de jaarlijkse Staat van het Onderwijs: de prestaties op taal, rekenen en burgerschap nemen af en die trend moet gekeerd worden. Minister Wiersma onderstreepte dit met de woorden ‘No shit, Sherlock’. Werk aan de winkel, want h...

Hoe de Boekenclub helpt om een gemotiveerde lezer te worden
Ervaringen van nascholer Hermien de Waard
Hermien de Waard en Jasper Taconis
De school zet in op leesmotivatie en vakleerkrachten krijgen uren om De Boekenclub te begeleiden. De Boekenclubs bestaan uit vijf leerlingen met elk een begeleider.

De Boekenclubs onder de loep
Onderzoek naar de effecten
Floor van den Elshout
Op de Emmausschool in Rotterdam raken leerlingen door de Boekenclubs op school zichtbaar meer gemotiveerd om te lezen; het belangrijkste doel van die clubs. Om deze praktijkobservaties te bevestigen is er een onderzoek uitgevoerd door Floor van den Elshout, masterstudent Onderwijswetenschappen.
_w400_h260_bgtop.jpg)
De lat omhoog!
Bea Pompert
De slogan van het schoolbestuur waarvan ik een poosje deel uitmaakte was geweldig: “We bieden onze leerlingen een zee aan mogelijkheden.” We vonden het toepasselijk voor het schoolleven in onze kustplaats én voor onze pedagogische idealen. Het heeft niet lang geduurd totdat na enkele inspectiebezoeken op het briefho...

Inzicht, enthousiasme en verlangen
Boekbespreking
Rens Gresnigt
Bert van Oers wordt beschouwd als één van de grondleggers van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en dat kun je merken als je zijn boek Ik is een meervoud leest! Wat een kennis, ervaring en expertise zit besloten in deze uitgave. Hoewel Van Oers al enkele jaren geleden met pensioen is gegaan blijven zijn gedach...

Kip ik heb je!
Een onderzoek door groep 1-2
Marloes Mirck, Merel Taling, Suzanne Vrijens, Anita Vuijst en Marianne Stuivenberg
De belangrijkste onderzoeksvraag is welke kippen er bij ons op het dak kunnen wonen. Deze kippen moeten namelijk wel aan bepaalde criteria voldoen.

Kinderen helpen Sjaak Wikkel
Mark Honigh en Sasja Boontjes
In de Pater Jan Smitschool worden de leerlingen chocolade-experts. De leerkrachten werken samen en verbinden wereldoriëntatie aan onderzoek en lezen en schrijven.

Spullen? We hebben er genoeg van!
Marco Moerbeek
De Vroonermeerschool in Alkmaar ligt midden in een nieuwbouwwijk waar veel verhuisd wordt. Dit verhuizen brengt een boel gesjouw van spullen met zich mee. Soms krijgen we op onze nieuwe kamers allemaal nieuwe spullen, soms richten we onze kamers in met spullen die we al hadden. Een aantal van ons heeft heel veel spu...

In de kapsalon
Hanneke Verkleij en Sarin Schumacher
In de groepen 3 en 4 van leerkrachten Sarin en Marja op basisschool De Werkschuit in Haarlem wordt gewerkt aan het thema ‘De kapsalon’.

Lekker lezen in de zomer
Eva Köhler
Op De Archipel in Amsterdam is het hele jaar veel aandacht voor leesmotivatie. Eva Köhler heeft als taalcoördinator nauw contact met leerkrachten en leerlingen en is altijd op zoek naar interessante nieuwe titels. Vlak voor de zomer geeft ze samen met de leerlingen uit de bovenbouw nog enkele tips voor lekker lezen ...

Ontwikkeling ontstaat in dialoog
Dorian de Haan en Marga Putter
Hans Bakker ging in 2020 met pensioen na ruim 25 jaar werkzaam te zijn geweest als docent pedagogiek en lector op de Christelijke hogeschool in Ede. Hij vertelt over de ontwikkeling van het vak pedagogiek door de jaren heen.

Inspiratie op de OGO-conferentie
Samen inspiratie opdoen, daar is de OGOconferentie natuurlijk voor bedoeld. Goede ideeën voor je eigen praktijk opdoen is daarbij van belang. Dit zijn de ervaringen van team en directie van obs De Piramide in Ridderkerk.

Meer muziekonderwijs zónder subsidie
Kwaliteit
Ronald Middelbos
Kindcentrum de Rietzee is voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen en kansen voor de kinderen, de ouders en de teamleden. Binnen het kindcentrum staat leren op een aantrekkelijke, uitdagende manier centraal waardoor alle geledingen betrokken zijn.
_w400_h260_bgtop.jpg)
De Kringloop, een schatkamer aan spullen. Hoe spullen helpen bij het opbouwen van spelverhalen
Van Binnen naar Buiten
Hermien de Waard
Hermien de Waard is als nascholer in de kinderopvang en onderbouw expert in het ontwikkelen van visie en praktijken voor rijke speelleeromgevingen. In dit artikel neemt ze ons mee in haar praktijk en laat zien hoe ze aan de slag gaat om teams te inspireren, zelfs wanneer ze door corona de scholen fysiek niet in kan.

Vreugdelust
Nanette Wagenaar
We starten de dag met lezen. De kinderen kiezen hiervoor een boek uit de schoolbibliotheek, passend bij hun niveau. Om boeken te promoten en kinderen gemotiveerde lezers te laten worden, krijgen ze regelmatig vooraf een opdracht. De opdracht is deze keer: Als je tijdens het lezen een bijzonder, grappig of moeilijk ...

Het komt voor de bakker
Rijke leeromgeving voor leerling én student
Tafat van Paassen
Pabo-student Tafat van Paassen heeft het afgelopen semester ervaring opgedaan met ontwikkelingsgericht werken in groep 1-2 van de Willibrordschool in Amsterdam. Ze heeft geleerd hoe betekenisvol spel kan zijn voor kinderen en hoe waardevol hun eigen inbreng is op het verloop van een thema. Ook is ze bewust aan de sl...

Kinderen als appels en peren vergelijken
Schuurpapier
Marie-Louise Rosier
Waar gaan wij toch naar toe met ons onderwijs? Of moet ik zeggen: Waar gaan wij niet naar toe? Want is er de laatste 50 jaar nou daadwerkelijk veranderd als het gaat om het volgen van de ontwikkeling van kinderen en de uitvoering van het onderwijs gebaseerd op deze ontwikkeling? Laatst was ik in een groep 6 waar de ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
“Juf, juf, wat hebben wij een geluk!”
Van de redactie
Bea Pompert
Ik ben in groep 3-4 van leerkracht Sophie. In haar klas in hartje Rotterdam leeft er een heftige kwestie. Bij het thema ‘Dieren op de boerderij’ heeft Sophie een prachtig boek voorgelezen. Dat gaat over wat de dieren eten en lekker vinden. De konijnen eten graag wortels en de koeien eten gras en brokken. De poes op ...

Wat is rekenen-wiskunde?
Ronald Keijzer
Rekenen-wiskunde kan gezien worden als de menselijke activiteit waarbij lerenden zoeken naar patronen in de wereld om ons heen en zoeken naar manieren om daarover te communiceren. Kinderen leren reken-wiskundetaal om deel te nemen aan deze communicatie. Die reken-wiskundetaal moet daarom in het onderwijs voldoende a...

Steuntje in de rug
Nelleke Groot
Als het even tegenzit zijn een luisterend oor en een knuffel misschien wel het enige wat je nodig hebt. Maar soms kan het fijn zijn om te lezen over kinderen die hetzelfde meemaken.
Het mooie van al deze boeken is dat ze de soms zware onderwerpen op een luchtige en heldere manier behandelen. Troostrijk voor jon...

Van roerig naar rust
Kwaliteit
Loes Viset
Drie jaar geleden startte Loes Viset als schoolleider op De Woltjer- en Logemannschool in Rotterdam. Inmiddels heten beide scholen samen kindcentrum de Vlinder. Er ligt een roerige tijd achter het team met veel wisselingen op directieniveau. Het team heeft behoefte aan vernieuwing waarin ze mogen meedenken in het ui...

Omgaan met tegenslag in het curriculum
Anton Bakker
De leerlingen van basisschool The Wyche in Engeland ontwerpen speelgoed voor dieren in de dierentuin. De klas is verdeeld in groepen en iedere groep heeft zelf een dier gekozen. Op de muur hangen criteria waaraan het speelgoed moet voldoen. De dieren moeten het bijvoorbeeld leuk vinden om met het speelgoed te spelen...