Opinie

Schuurpapier - Kijk?! Alleen kijken is niet genoeg

Schuurpapier door Isabelle Vingerhoets, nascholer bij De Activiteit landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Doen

Voorkennis is meer dan een weetje

Bij het thematiseren gebruiken we WWA (wat weet ik al?) en WWW (wat wil ik weten?) als vraag om voorkennis te activeren. In dit artikel kijken we naar het begrip ‘voorkennis’ en met welk doel we deze vragen stellen. Krijgen leerlingen met deze vragen wel voldoende ruimte om hun stem te laten horen, eigen verhalen te...

Columns

Zone van Naaste Ontwikkeling

Het begrip ‘Zone van naaste ontwikke- ling’ (ZNO) is ongetwijfeld het meest gebruikte – maar ook meest misbruikte – begrip uit de theorie van Vygotskij. In dit artikel beschrijft Bert van Oers het begrip in De Reeks.

Weten

Haren wassen, voeten drogen en waterspel

Het is één van die hete dagen van deze zomer op Kinderdagverblijf Bruintje Beer. Echt weer om met water te spelen en over water te lezen. Het is nog vroeg in de ochtend als Linda met een klein groepje kinderen het boekje “Nog even mijn haartjes wassen” van Jörg Mühle leest. De kinderen zijn enthousiast en hebben van...

Doen

Beeldverhaal Winter in de peuterspeelzaal

Het is winter en het is koud buiten. Het lokaal van (voorheen) VVE-peuter- speelzaal De Reigertjes in Enkhuizen is helemaal in winterse sferen ingericht. Pm-er Ria doet er van alles aan om met de peuters over de winter te spelen. Het plezier spat er van af,
kijk maar!

Weten

Interview Meer waardering voor verschillende talenten

Kees Vuyk is psycholoog/filosoof en won met zijn boek 'Oude en nieuwe ongelijkheid' over het failliet van het verheffingsideaal de Socratesbeker 2018. Ook werd het boek uitgeroepen tot filosofieboek van het jaar. Reden genoeg om hem te interviewen voor Zone over ongelijkheid in het onderwijs.

Columns

Beste pabodocent

Een column van pabostudent Lisa Niessen die een oproep doet aan pabodocenten om goed na te denken hoe studenten voor te bereiden voor de onderwijspraktijk.

Weten

Valt hier nog wat te lachen?

Als leerkracht ben je van alle markten thuis: je kunt verhalen vertellen, zingen, een veilige sfeer opbouwen in de groep, kinderen leren rekenen en lezen en je hebt humor! Euh, humor, wat is dat...? Gaan we iedere vrijdagmiddag moppen tappen? Alsjeblieft niet zeg! Gelukkig betekent gevoel voor humor hebben niet dat ...

Weten

Humor maakt leren leuker

Humor in de klas maakt leren leuk en effectief. Humor verbindt kinderen en het is goed voor de relatie tussen leerkracht en kind. Humor helpt om stress te reguleren en het bevordert de emotionele ontwikkeling. Dit is een greep uit onderzoek naar humor dat de afgelopen jaren is gepubliceerd in wetenschappelijke tijds...

Weten

Literatuurlijst bij het artikel Humor maakt leren leuker

Doen

Ik ben benieuwd wat ons nieuwe thema is

Op CBS De Regenboog in Ridderkerk wordt aan de hand van betekenisvolle thema’s gewerkt aan brede persoonsontwikkeling kinderen. In dit artikel beschrijven leerkrachten Marije Heijkoop en Wiebe Steenstra hoe de thema's in de bovenbouw worden vormgegeven. In groep 7 wordt gediscussieerd over het vloggen, terwijl in gr...

Weten

Boekrecensie

Boekrecensie van 'Taal leren. Van kleuters tot volwassene'. Koen Jaspaert en Caroline Frijns (red.)

Weten

Kort en Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Opinie

De zweetvoetenman - over rechtszaken en regels (en een hele hoop gedoe)

Boekrecensie van Lieve Konings (groep 8A, De Archipel)

Doen

Student aan het werk

Beeldverhaal van een tweedejaars student die een week ondergedompeld wordt in de visie op Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Doen

Bij de dierenarts kun je alles leren!

Basisschool Octant in Assendelft start die jaar met twee 1-2-3 groepen. Drie leerkrachten met veel onderbouwervaring en een goede ondersteuner die de hele week aanwezig is, zijn de professionals die als team gaan werken.

Columns

Een reusachtige middag uit

Van binnen naar buiten: als een leerkracht werkzaam is op een basisschool, maar ook werkzaam is als floormanager in de bioscoop The Movies.
Dan gaan we er natuurlijk samen op uit!

Doen

Van toezicht naar inzicht! Met de nieuwe OGO-kwaliteitskaarten

Basisscholen werken voortdurend aan de schoolontwikkeling en de kwaliteitsverbetering. In dit voortdurende proces van samenwerken en onderzoeken spelen de OGO-kwaliteitskaarten een belangrijke rol. Samen bouwen aan goed onderwijs!

Columns

Leerlingen praten mee

Door het invoeren van een leerlingenraad hebben de leerlingen een eigen stem binnen de schoolorganisatie van De Bolster en maken ze op een voor hen toegankelijke manier kennis met onze democratische beginselen.

Weten

Knetteren: een nieuw hoofdstuk op De Archipel

In dit artikel beschrijft basisschool De Archipel hoe zij met een nieuwe club aan het roer (een nieuwe directeur, adjunct-directeur en IB-er) aan de slag zijn gegaan.

Doen

Nascholer: een betrokken medespeler

Over de resultaten van nascholing op de werkvloer van het basisonderwijs is weinig bekend. Veel leerkrachten kiezen voor individuele trajecten, worden taalcoördinator of jonge kind specialist om zo hun vakbekwaamheid te verdiepen. Onduidelijk blijft dikwijls welke impact dit heeft op de onderwijsverbetering op schoo...

Columns

Leefwereld en belevingswereld

Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs is het een goed principe om leer- en ontwikkelingsprocessen te laten plaatsvinden binnen voor kinderen betekenisvolle sociaal-culturele praktijken. Met name bekende praktijken uit de eigen leefwereld van kinderen zijn goede settings om in het onderwijs te gebruiken voor betekeni...

Doen

Interessant onderwijs in de bovenbouw

Na het interview met Sanne Akkerman volgt een praktijkartikel. Hoe kun je in de bovenbouw de interesses van leerlingen ruimte geven? Er worden in dit artikel twee voorbeelden gegeven waarin leerkrachten vanuit een thema dat zij aandragen, op zoek gaan naar de verbinding met de interesse van leerlingen.

Doen

Op zoek naar de interesse van Tijs

In groep 1-2 van leerkracht Daniëlle spelen mooie rijke thema's. En toch.. komt Tijs niet tot spel. Hij lijkt niet gegrepen door het activiteitenaanbod in de groep. Hij drentelt rond in het lokaal en zoekt ook geen aansluiting bij andere kinderen tijdens het spelen

Weten

Grenzeloze interesse

Interview met met Sanne Akkerman naar aanleiding van haar oratie. Sanne Akkerman doet onderzoek naar het belang van interesse die leerlingen al hebben en de mogelijkheid om interesse op te wekken in het Voortgezet en Hoger Onderwijs.

Weten

In memoriam Frea Janssen-Vos

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Van de redactie

Doen

Eén thema, twee praktijken

In dit artikel wordt zichtbaar dat hetzelfde thema kan leiden tot verschillende sociaal-culturele praktijken. Het thema 'Op reis' heeft in de groepen 4 van Basisschool Oostelijke Eilanden twee accenten. In de ene groep gaat het vooral over het vliegveld, terwijl de andere groep voornamelijk bezig is met het treinsta...

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

Schuurpapier

Differentiëren door niet te elimineren!

Columns

Het is tijd voor je pilletje juf!

Column door Tonny Bruin, werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Zonder relatie geen prestatie

Op 6 maart 2018 nam prof. dr. Luc Stevens officieel afscheid als directeur van het NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en opvoedingszaken). Hilbertine Bos en Hans Bakker hadden een gesprek met hem om te polsen hoe zijn gedachtegoed te verbinden is met de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Niemand valt af bij de vuilnismannen

Zoals iedere leerkracht zoekt Lotte Blom naar dat wat de kinderen al kunnen, weten en kennen, maar misschien nog wel belangrijker, naar dat wat de kinderen in de groep met elkaar verbindt zodat zij samen tot ontwikkeling kunnen komen in activiteiten. De sleutel voor succes is voor Lotte: uitgaan van verschillen, de ...