Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieAan tafel is voor iedereen een plekje!
Hella Schoonewelle, Roos Quakernaat, Hermien de Waard
In het restaurant van juf Hella in groep 1-2 op de Archipel in Amsterdam doen alle kinderen mee. Hella verzorgt functionele instructies voor verschillende groepjes kinderen op verschillende momenten zodat iedereen een eigen bijdrage kan leveren aan het restaurant.
Blijven kijken naar de nieuwsgierigheid van het kind
Interview met Björn Bouwmeister
Dorian de Haan en Marga Putter
Björn Bouwmeister is directeur van Integraal Kindcentrum Binnenstebuiten. Hij vertelt over de ontwikkeling van OGO en koers houden binnen het centrum.
Kwaliteit maakt kwaliteit
In gesprek met het ib-team van de Pater Jan Smitschool
Ester van Oers
De Pater Jan Smitschool in Heerhugowaard heeft een sterk ib-team. Waar zit nu precies die kracht en hoe zorgen ze samen dat er zicht is op de kwaliteit en ontwikkeling binnen de school?
Zin in lezen op Kindcentrum De Vlinder
Samen leren en schrijven in een betekenisvolle context
Laura Bogota Salazar-Rotgans en Adila Abbadi
Kindcentrum De Vlinder in Rotterdam heeft een unieke praktijk, waarbij reguliere en SBO groepen naast en met elkaar werken binnen dezelfde school. Adila Abbadi heeft een reguliere groep 3 en haar collega Laura Bogota Salazar-Rotgans heeft een SBO groep 3-4. Samen werken ze met de aanpak Zin in Lezen.
The Green Panthers
Ons Beter leven Centrum
Manouk Karssies en Wiebe Steenstra
Het thema van de Kinderboekenweek was dit jaar ‘Gi-ga-groen’. In het kader van dit thema besloot leerkracht Manouk Karssies van CBS De Regenboog in Ridderkerk om samen met haar leerlingen van groep 7/8 een Beter Leven Centrum op te zetten.
Hoogbegaafd en nu?
Moeder van Nils
Graag wil ik jullie meenemen in onze zoektocht naar passend onderwijs voor onze zoon Nils, die hoogbegaafd blijkt te zijn.
Hoe nu verder?
Over de noodzaak van hypothetische leertrajecten
Bert van Oers
Onderwijs en opvoeding beogen onder meer om kinderen te ondersteunen bij het vergroten van hun handelingsvermogen. Daar is iedereen het wel over eens. De vraag hoe dat moet gebeuren, is vaak nog wel -terecht- een onderwerp van discussie. Jo Nelissen bespreekt in zijn artikel één van de belangrijke knelpunten (voor ...
Koers houden doe je samen
Marjolein Dobber
De themaredactie voor dit nummer bestaat uit: Marjolein Dobber, Nicolette Gorissen, Inge Haarsma, Lisa van der Sande, Marith Schotpoort, Simone Westra en Ester van Oers.
Gelijke kansen en selectie in het onderwijs
Jo Nelissen
In het boek ‘The genetic lottery’ van Harden (2021) wordt besproken hoe kinderen met verschillende aanleg en afkomstig uit verschillende sociale milieus eerlijke en gelijke kansen in het onderwijs kunnen krijgen. Harden is van mening dat beleidsmakers in het onderwijs te weinig oog hebben voor de invloed van genetic...
We doen de was!
Kwaliteit door een rijk spelverhaal
Suzanne Louter
In de periode na de voorjaarsvakantie werken we op de Julianaschool in Schagen aan een schoolbreed thema. Dit jaar is het een thema rondom milieu, afval en kunst, met de naam ‘Verbeter de wereld begin bij jezelf!’ Een klein kunstje of een hele kunst?
Goed zorgen voor het milieu en het recyclen van afval zijn act...
Lekker lezen in groep 4
Hermien de Waard
Voor leerlingen die aan het begin van het schooljaar in groep 4 lekkere leesboekjes willen lezen, maakte Hermien de Waard deze lijst. Fijne verhalen, interessante onderwerpen, voor elk wat wils; verhalen, strips, spannende boeken over boeven en lieflijke over prinsessen.
“Met de bijen bijeen blijven”
Bea Pompert
Leerkrachten Noëlle en Martine werken samen in groep 3-4-5 van basisschool De Brug in Sint Maartensbrug. Hun missie is om in de thema’s die in hun groep spelen alle leerlingen mee te nemen. Samen aan het thema werken, samen leren én tegemoetkomen aan de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlinge...
Natuurweek in de steigers
Neomi Vermeulen, Romy Slangen en Marjolein ten Cate
Op de Julianaschool in Schagen gaat groep 8 altijd aan het begin van het nieuwe schooljaar op natuurweek. De groep gaat een week lang naar Texel, met de boot en op de fiets. Dit jaar worden de leerlingen ‘Natuurkunstenaars’. Neomi, Romy en Marjolein beschrijven hoe zij als leerkrachten deze week voorbereiden.
...
Recensie "Lezen en schrijven doe je samen", nieuwe editie
Annemarije Erdmann en Jedidja Meima-den Breejen
In Nederland zijn we kampioen in het wiel uitvinden. Al jaren proberen we de dalende resultaten in het leesonderwijs een halt toe te roepen, helaas nog met weinig resultaat. De leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is laag…
De verhalen zijn van ons allemaal.
Bea Pompert, Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen
Verteltafels en plekken in de groep voor regisserend spel zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hun geletterde omgeving wordt niet alleen bevorderd, ook hun creatieve ontwikkeling en hun verbeeldend en constructief vermogen neemt toe. Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen nemen ons mee in hun groepen ...
Leespraat op de pabo
Column
Anne van Buul
Thee en koffie, een schaal zelfgebakken koekjes, een grote flap-over en een tafel vol boeken. Alle ingrediënten voor een fijne leesclubbijeenkomst zijn aanwezig in de bibliotheek van Hogeschool de Kempel. Op deze pabo is een jaar geleden een leesclub opgericht voor studenten en docenten.
Cultuureducatie versterkt het onderwijs
Dorian de Haan en Marga Putter
Aziem Jarmohamed is directeur van de Emmausschool in Rotterdam. Hij vertelt over zijn aanpak om taalonderwijs te verweven met cultuureducatie.
De werkplaats snijdt hout!
Van Binnen Naar Buiten
Hilje Oosterbaan Martinius
Op de Archipel in Amsterdam is een aantal jaren geleden geïnvesteerd in werkbanken en gereedschap, met de focus op meer hands-on activiteiten. Elke week gaat leerkracht Hilje Oosterbaan Martinius met leerlingen aan de slag in de werkplaats aansluitend bij de thema’s in de klas. In dit artikel vertelt ze hoe ze dit v...
De beste route!
Kwaliteit
Tonny Bruin
Bij het lezen van het rapport van de inspectie over de staat van het onderwijs (2022) dacht ik na het lezen van onderstaande zin aan het feit dat OGO dit in praktijk brengt.
“Kansen bieden vanuit een breder perspectief. Recht doen aan de ontwikkeling van leerlingen in brede zin en aan wat nodig is in de maatschappi...
Jij en ik en al het moois om ons heen
Jill Kooijman
Jill Kooijman laat zien hoe zij in de bovenbouw van Kindcentrum De Vlinder in Delfshaven Rotterdam poëzie en teksten verbindt aan thema’s in haar groep.
Spelen met kennis in groep 1-2
Column
Izabella Zakrzewska
Op de Noorderbreedte in Diemen Noord volgen de kleuterleerkrachten een OGO-traject geleid door Hermien de Waard van De Activiteit. Ze kijkt mee bij groep Dolfijn waar in de huishoek de kinderen vaak cheetaatje spelen, spel dat niet verder gaat dan familie Cheetah die met elkaar aan het rollenbollen is. Om het spel u...
Kansenongelijkheid gaat over armoede en … concurrentie
Schuurpapier
Karim Amghar
Niemand gaat het onderwijs in om kinderen te pesten. Toch is er een stevig probleem in ons onderwijs. Kansenongelijkheid. Een term die in de politiek, in het onderwijs en in de samenleving steeds vaker voorkomt. Een meerkoppig monster dat heftig om zich heen slaat.
Vygotskij blijft inspireren!
Bea Pompert en Niko Fijma over hun bronnen van inspiratie
Elly Singer
“Natuurlijk ken ik Vygotskij: Zone van naaste ontwikkeling, actief lerende kinderen en leerkrachten die kinderen een stapje verder brengen.” Deze fictieve leerkracht ‘kent’ de theorie van Vygotskij. Maar Vygotskij is voor hem of haar geen bron van nieuwe verrassende inzichten in het leren van kinderen en de eigen pr...
"Juf, kom jij uit Nederland?"
Bea Pompert
Heerlijk als het zo vanzelfsprekend is geworden dat in een veelkleurige kleuterklas deze vraag gesteld wordt aan mijn collega, die voor het eerst op groepsbezoek is. Vanzelfsprekend dat wij met elkaar een ‘goeie groep’ zijn en nieuwsgierig zijn naar ieders wel en wee. Bij elke nieuwkomende leerling, ouder of juf ben...
Leren in en over de wereld
Yolande Potjer
“Zijn aardappels giftig?” vraagt een groep-8 leerling zich af als de klas bezig is met voedingsmiddelen. In het gesprek over de vraag waar de aardappel vandaan komt en wanneer wij aardappels zijn gaan eten, komt het verhaal naar voren dat mensen in Europa ziek werden van de eerste aardappelen. “Ik denk niet dat ze g...
Leesgeluk bij juf Sofie!
Sofie Leermaker
In de 3-4 groep van leerkracht Sofie gaat het over dieren op de boerderij. De vragen van de leerlingen zijn hierbij leidend. Waar haar leerlingen naar uitkijken, hun nieuwsgierigheid naar uitgaat komt niet ‘uit de lucht vallen’ en komt ook niet vanzelf. Sofie vertelt verhalen, bekijkt filmpjes en gaat er op uit. Zo ...
Buiten spelen en aanmodderen
Janneke Hagenaar
Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.
Samen aan het werk op de boerderij!
Soumia Bouchengour, Charlotte Alexander en Anne Reijrink
Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...
GI-GA-GROEN
Nelleke Groot
Van kleine beestjes in de sloot tot wilde dieren in de jungle, van wandelen in de natuur tot actievoeren voor het klimaat. De Kinderboekenweek dit jaar is Gi-Ga-Groen. Het is leuk om in de klas aandacht te besteden aan deze week, zeker als er zo veel prachtige boeken bestaan rond dit thema. Waar wacht je nog op? De ...
“Je moet er gewoon steeds over blijven praten met elkaar”
Marga Putter en Dorian de Haan
In 2019 stond de ecologische school De Verwondering in Almere in de steigers. Architect Daan Bruggink en de directie vertelden in Zone 2 van dat jaar over hun plannen voor de eerste biobased ecologische basisschool in Nederland. Inmiddels krijgen de leerlingen er ruim een jaar onderwijs.
Aanpak ‘Zin in lezen’ uitgelicht
Tonny Bruin
“Die motivatie is het allerbelangrijkste!” Twee enthousiaste uitspraken van Ingrid Eekhoff, leerkracht groep 3 van De Zwanebloem in Zwaanshoek. Ingrid heeft samen met collega Tamara de sprong gewaagd door te kiezen voor werken met de aanpak ‘Zin in lezen’. De leerkrachten zijn superblij met de resultaten in de groep...
Het leven in ons dorp
Leren van het verleden
Floor Knuit en Juul Aldenhuijsen
Leren van de wereld om je heen kan soms heel dichtbij. Op OBS de Uilenspiegel gaat groep 3-4 op zoek naar het verleden van hun eigen dorp Boekel. Leerkrachten Juul en Floor vertellen hoe een bezoek van de vader van Juul zorgt voor een hoge betrokkenheid en interessante kwesties.
Bouwen aan het lezen in het muizenhuis
Judith van Koeveringe
In groep 3 wil Judith van Koeveringe (leerkracht) de kinderen met het thema ‘Het Muizenhuis’ uitlokken tot lees/schrijf- en constructieve activiteiten. Ze wil hiermee de kinderen zich tot gretige lezers en schrijvers laten ontpoppen. In dit artikel laat ze zien hoe zij dit aanpakt met behulp van de vijf impulsen.*
...Waanzinnige Windmolens
Joep Vervoort
In groep 7 van SBO de Windroos werken de kinderen met het thema ‘Alles draait om techniek’. Na een aantal stellingen met de klas te hebben besproken ontstaat er een interessante discussie over duurzaamheid en energie. Welke vormen van energie kennen we eigenlijk al? En wat is groene energie? “Meester, wist je dat in...
Streng maar niet rechtvaardig
Karen Heij
Een ‘harde en vervelende boodschap’ had hoofdinspecteur Alida Oppers bij de presentatie van de jaarlijkse Staat van het Onderwijs: de prestaties op taal, rekenen en burgerschap nemen af en die trend moet gekeerd worden. Minister Wiersma onderstreepte dit met de woorden ‘No shit, Sherlock’. Werk aan de winkel, want h...
Hoe de Boekenclub helpt om een gemotiveerde lezer te worden
Ervaringen van nascholer Hermien de Waard
Hermien de Waard en Jasper Taconis
De school zet in op leesmotivatie en vakleerkrachten krijgen uren om De Boekenclub te begeleiden. De Boekenclubs bestaan uit vijf leerlingen met elk een begeleider.