Opinie

De zweetvoetenman - over rechtszaken en regels (en een hele hoop gedoe)

Boekrecensie van Lieve Konings (groep 8A, De Archipel)

Doen

Student aan het werk

Beeldverhaal van een tweedejaars student die een week ondergedompeld wordt in de visie op Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Doen

Bij de dierenarts kun je alles leren!

Basisschool Octant in Assendelft start die jaar met twee 1-2-3 groepen. Drie leerkrachten met veel onderbouwervaring en een goede ondersteuner die de hele week aanwezig is, zijn de professionals die als team gaan werken.

Columns

Een reusachtige middag uit

Van binnen naar buiten: als een leerkracht werkzaam is op een basisschool, maar ook werkzaam is als floormanager in de bioscoop The Movies.
Dan gaan we er natuurlijk samen op uit!

Doen

Van toezicht naar inzicht! Met de nieuwe OGO-kwaliteitskaarten

Basisscholen werken voortdurend aan de schoolontwikkeling en de kwaliteitsverbetering. In dit voortdurende proces van samenwerken en onderzoeken spelen de OGO-kwaliteitskaarten een belangrijke rol. Samen bouwen aan goed onderwijs!

Columns

Leerlingen praten mee

Door het invoeren van een leerlingenraad hebben de leerlingen een eigen stem binnen de schoolorganisatie van De Bolster en maken ze op een voor hen toegankelijke manier kennis met onze democratische beginselen.

Weten

Knetteren: een nieuw hoofdstuk op De Archipel

In dit artikel beschrijft basisschool De Archipel hoe zij met een nieuwe club aan het roer (een nieuwe directeur, adjunct-directeur en IB-er) aan de slag zijn gegaan.

Doen

Nascholer: een betrokken medespeler

Over de resultaten van nascholing op de werkvloer van het basisonderwijs is weinig bekend. Veel leerkrachten kiezen voor individuele trajecten, worden taalcoördinator of jonge kind specialist om zo hun vakbekwaamheid te verdiepen. Onduidelijk blijft dikwijls welke impact dit heeft op de onderwijsverbetering op schoo...

De Reeks

Leefwereld en belevingswereld

Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs is het een goed principe om leer- en ontwikkelingsprocessen te laten plaatsvinden binnen voor kinderen betekenisvolle sociaal-culturele praktijken. Met name bekende praktijken uit de eigen leefwereld van kinderen zijn goede settings om in het onderwijs te gebruiken voor betekeni...

Doen

Interessant onderwijs in de bovenbouw

Na het interview met Sanne Akkerman volgt een praktijkartikel. Hoe kun je in de bovenbouw de interesses van leerlingen ruimte geven? Er worden in dit artikel twee voorbeelden gegeven waarin leerkrachten vanuit een thema dat zij aandragen, op zoek gaan naar de verbinding met de interesse van leerlingen.

Doen

Op zoek naar de interesse van Tijs

In groep 1-2 van leerkracht Daniëlle spelen mooie rijke thema's. En toch.. komt Tijs niet tot spel. Hij lijkt niet gegrepen door het activiteitenaanbod in de groep. Hij drentelt rond in het lokaal en zoekt ook geen aansluiting bij andere kinderen tijdens het spelen

Weten

Grenzeloze interesse

Interview met met Sanne Akkerman naar aanleiding van haar oratie. Sanne Akkerman doet onderzoek naar het belang van interesse die leerlingen al hebben en de mogelijkheid om interesse op te wekken in het Voortgezet en Hoger Onderwijs.

Weten

In memoriam Frea Janssen-Vos

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Van de redactie

Doen

Eén thema, twee praktijken

In dit artikel wordt zichtbaar dat hetzelfde thema kan leiden tot verschillende sociaal-culturele praktijken. Het thema 'Op reis' heeft in de groepen 4 van Basisschool Oostelijke Eilanden twee accenten. In de ene groep gaat het vooral over het vliegveld, terwijl de andere groep voornamelijk bezig is met het treinsta...

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

Schuurpapier

Differentiëren door niet te elimineren!

Columns

Het is tijd voor je pilletje juf!

Column door Tonny Bruin, werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Zonder relatie geen prestatie

Op 6 maart 2018 nam prof. dr. Luc Stevens officieel afscheid als directeur van het NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en opvoedingszaken). Hilbertine Bos en Hans Bakker hadden een gesprek met hem om te polsen hoe zijn gedachtegoed te verbinden is met de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Niemand valt af bij de vuilnismannen

Zoals iedere leerkracht zoekt Lotte Blom naar dat wat de kinderen al kunnen, weten en kennen, maar misschien nog wel belangrijker, naar dat wat de kinderen in de groep met elkaar verbindt zodat zij samen tot ontwikkeling kunnen komen in activiteiten. De sleutel voor succes is voor Lotte: uitgaan van verschillen, de ...

De Reeks

De sociaal-culturele praktijk

Menselijke ontwikkeling ontstaat en floreert in de interacties tussen mensen. Om dit uitgangspunt optimaal te kunnen benutten, is het van belang de aard van de menselijke interacties zo precies mogelijk te karakteriseren.

Columns

De ijsdweilmachine

Column door Isabelle Vingerhoets, werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Wat weet jij van 1572?

Uhm 1572 zeg je… was dat de Beeldenstorm? Oh nee dat was 1566. Iets met Willem van Oranje dan? Werd hij misschien vermoord in 1572? Nee, ook niet. De VOC dan, was dat 1572? Wacht, ik google het wel even, oh de slag om Den Briel. Bedoel je die, waarom was dat ook al weer belangrijk?

Weten

Old school geschiedenis

Op Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE) stapt leerkracht Arnoud Neefjes af van een vast geschiedenisthema. Hij gaat op zoek hoe hij het geschiedenisaspect binnen elk thema een rol kan laten spelen. De centrale vraag hierbij is: Hoe nemen we geschiedenis mee tijdens de voorbereiding van het thema?

Weten

Sprookjes worden niet meer verteld

In dit artikel lees je het verloop van het thema ‘Wij stelen de show’. Een thema dat ogenschijnlijk geen aanknopingspunten heeft voor het construeren van een historisch lijn, maar toch een uitgelezen kans blijkt om met elkaar tot historische gesprekken te komen.

Weten

Wereldwinkel de Fairkenners

Groep 8 van Basisschool Parnassia in Santpoort-Noord opent in december hun eigen winkel ‘De Fairkenners’. In onderstaand interview vertelt leerkracht Rianne de Kort wat daar allemaal aan vooraf is gegaan.

Opinie

Schuurpapier

Ruimte in regels.

Doen

Escaperoom als probleem

De stap naar het voortgezet onderwijs komt dichtbij en we willen allemaal dat onze kinderen daar goed op voorbereid zijn. Maar daarnaast wil Anne van der Salm, leerkracht in groep 8 van basisschool De Sluis, de kinderen de laatste weken van het jaar blijven prikkelen en enthousiasmeren, ook al zitten ze in groep 8.

Columns

Wil je met me trouwen?

Column door Kitty Miedema, werkzaam als pedagogisch medewerker op IKC De Kleine Reus, Peuterspeelzaal ‘De Buren’ in Amsterdam.

Doen

Beeldverhaal

Zelf boeken maken.

Weten

Boekrecensie

Recensie van het boek 'Spelen en leren op school' van Marjolein Dobber en Bert van Oers (Red.).

Weten

Kort en agenda

Weten

Het kind als toetssteen van het diagnostisch etiket

Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt.

Weten

Verzuipen we in passend onderwijs?

Met de invoering van de wet passend onderwijs is een grote belofte neergezet. Voor elke leerling een passende plek. Onderwijs op maat om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Passend onderwijs biedt deze ruimte!