Weten

Digitale bronnen gebruiken in de klas

In het vorige artikel is beschreven hoe je met leerlingen ‘samen slimmer kunt zoeken’. Dit artikel beschrijft een aantal praktijkverhalen waarin met kinderen gezocht wordt op internet.

Doen

Reis door de tijd

Michelle Schilder werkt nu voor het tweede jaar op De Archipel. Vanwege haar grote affiniteit en enthousiasme voor culturele vorming is ze gebombardeerd tot cultuurcoördinator. Vanuit de bijbehorende opleiding krijgt ze de vrijheid om een plan te maken om samen met het team een visie te ontwikkelen op culturele vorm...

Doen

Eggsperiment

Groep 7-8, de eerste dag na de vakantie. De leerlingen worden meer en meer pubers en vinden activiteiten steeds vaker saai of kinderachtig. Mijn taak als leerkracht is om de leerlingen te prikkelen.

Doen

Benvenuto a il Ancora!

Sinds vorig jaar heeft ons team van basisschool Het Anker zicht verdiept in het creëren van betekenisvolle onderzoeks-activiteiten. Voor ons is het belang van het bepalen van een goede sociaal culturele praktijk daarbij duidelijk geworden. Dat blijkt soms nog een hele uitdaging!

Weten

Kijken in de praktijk

Op donderdagochtend vetrekken vijftien studenten dit keer niet naar het Windesheim in Almere, maar naar Amsterdam om de praktijk van drie OGO scholen op te zoeken. In dit artikel beschrijven Ellen en Demi hun ervaringen rondom het uitstapje naar De Archipel, De Zuiderzeeschool en De Kleine Reus in Amsterdam.

Doen

Rekenen met de kabouters

Rekenen in het kabouterbos van groep 3 is een betekenisvolle activiteit. De kinderen rekenen in hun spel en leren daarin hoe zinvol het is als je goed kunt rekenen. In dit artikel laten wij zien hoe spelverhalen worden opgebouwd en welke rekenactiviteiten de kinderen hierin ondernemen.

Doen

Beeldverhaal

Startblokken in het Speciaal onderwijs.

Weten

Kwaliteit begint met observeren

Kinderen die de echte wereld ervaren, bedenken en realiseren komen aan leren toe! Als leerkrachten hierbinnen een stimulerende rol willen hebben is goed observeren een eerste vereiste. Dit artikel beschrijft drie praktijken.

Weten

Uit de boekenkast van...

Goede boeken zijn het hart van ons leesonderwijs. Welke boeken zijn onmisbaar? En welke boeken inspireren jou als leerkracht? Dit zijn de lievelingsboeken van de deelnemers van het netwerk ‘Zin in lezen’ voor groep 1-2 van De Activiteit.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het boek 'Lezen en schrijven doe je samen', de nieuwe website van De Activiteit en subsidie voor onderzoek naar verwondering.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Columns

Ontwikkelingsgericht onderwijs, van theorie naar praktijk

Na vier jaar HTS, zeventien jaar bedrijfsleven, twee jaar verkorte deeltijd Pabo was de eerste actie op zijn allereerste school als meester Maarten: naar de OGO cursus. "Ik had op de opleiding natuurlijk wel over OGO gehoord en zou het wel gaan zien. De praktijk bleek weerbarstig".

Doen

Een eigen museum

Zesentwintig enthousiaste leerlingen uit groep 5 presenteren, tijdens hun tweedaags museum, informatie over de prehistorie aan een publiek variërend van kleuters tot grootouders. Tijdens het thema ´Terug naar de oertijd´ zijn de leerlingen door middel van spelactiviteiten gestimuleerd om onderzoek te doen naar onder...

Opinie

Op je kop de zandbak in

Ellen Versteeg is werkzaam als onderwijsadviseur en opleider Specialist Het Jonge Kind bij OnderwijsAdvies.

Weten

Stimuleren van zandbakspel bij jonge kinderen

Tessa van Schijndel en collega’s hebben onderzoek gedaan naar onderzoekend spel van jonge kinderen op het kinderdag-verblijf. Ze ontdekten onder andere dat kinderen door begeleiding tijdens sorteer-spelletjes en zwaartekracht- en snelheidspelletjes beter onderzoekend spelgedrag laten zien.

Weten

Spel met zand en water

Kinderen houden ervan: van zand en water. Dit spel met ongevormde materialen is voor veel kinderen een activiteit met ontwikkelingswaarde. Juist omdat deze materialen zo ‘meegeven’ en nooit stuk gaan. Alles wat je doet is herhaalbaar en herstelbaar, alles is altijd goed te doen en nooit fout.

Doen

Ik onderzoek het weer

Spel in de televisiestudio van het journaal zorgt in de groep van Erika en Saskia voor betekenisvolle aanleidingen én opstapjes voor diverse onderzoeksactiviteiten.

Weten

De wereld buiten de school

In dit artikel vertellen Madelief en Tom uit groep 7 van Basisschool De Kleine Reus waarom ze het niet alleen leuk vinden om op excursies te gaan, maar ook wat de waarde is. Leerkracht Marte beschrijft hoe de excursies binnen het thema een plaats krijgen en hoe ze dit voorbereidt met haar leerlingen.

Doen

Welkom bij de Grieken en Romeinen

Voor ons nieuwe thema gaan we terug naar de oudheid. Met drie groepen 5 bereiden we ons voor. Welke sociaal-culturele praktijk we neerzetten laten we in een later stadium over aan de kinderen. De ervaring leert ons dat dit per groep uiteenloopt.

Columns

Zin in lezen in Limburg

In de onderbouw van basisschool De Lemborgh wordt intensief samengewerkt aan het avontuur dat ‘Zin in lezen’heet. Iedereen doet mee, leerkrachten, directie en IB-er, maar bovenal kinderen en hun ouders. Erna van der Berg schrijft een aanstekelijk reisverslag.

Doen

Kriebelbeestjes

In de onderbouw van de Franciscusschool in Zaltbommel leeft het thema ‘Kriebelbeestjes’. Zowel buiten als binnen gaan de kinderen op onderzoek uit. Buiten in de tuin rondom de school wordt gezocht, gegraven en verzameld.

Doen

Op expeditie door het lichaam

Alle verschillende groepen van Basisschool de Achthoek in Amsterdam zijn de afgelopen weken op expeditie gegaan. Zo zijn er ruimteschepen gebouwd, is er gedoken in de zee, zijn er dagjes uit in Nederland samengesteld en is Oceanië herontdekt. De groepen 7 gaan op expeditie door het lichaam ter voorbereiding op de op...

Weten

Zelf muziek componeren

Laat kinderen in het muziekonderwijs componeren, zo schrijft Michel Hogenes in zijn proefschrift. Kinderen die componeren hebben een grotere betrokkenheid dan kinderen die traditioneel muziekonderwijs krijgen.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over de nieuwe editie van 'Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw', de website 'Taal in spel' en het twintigjarig bestaan van de OGO-Academie.

Weten

Pak je kans en laat je zien!

Inspecteur Conny Janssen vertelt over het nieuwe toezichtkader en haar ervaringen op scholen met vernieuwend onderwijs, met name in Amsterdam en omgeving. Scholen die vernieuwend werken aan steeds beter onderwijs voor hun leerlingen, krijgen de ruimte zich te presenteren in het nieuwe toezichtkader.

Opinie

Plusklas past niet

Passend Onderwijs zou passend moeten zijn voor alle kinderen. Ook voor de meer- en hoogbegaafde kinderen.

Doen

Safe the future

Op basisschool De Archipel hebben alle groepen het schoolbrede thema ‘Let’s save the future’. Tijdens dit thema staan het scheiden van afval, duurzame energie en mooie plannen voor onze toekomst centraal.

Weten

VVE: wat werkt?

Uit recent onderzoek blijkt het effect van Voor- en Vroegschoolse Educatie minimaal. Dorian de Haan zoomt in op dit onderzoek en geeft voorbeelden van onderzoeken waar we wel veel van kunnen leren, zodat we als professional onderwijs kunnen bieden dat werkt.

Weten

Basisontwikkeling, daar krijg je nooit genoeg van

Startblokken van Basisontwikkeling streeft al jaren naar het inspireren van professionals. Levineke van der Meer omschrijft, aan de hand van herinneringen van diverse personen uit de nieuwe uitgave van het boek Basisontwikkeling, de kern van Basisontwikkeling en inspireert om er ook de komende jaren mee aan de slag ...

Weten

VVE heeft een emancipatorische slag te slaan

Prof. Dr. Paul Leseman twijfelt niet aan opbrengsten van voor- en vroegschoolse educatie. Hermien de Waard gaat met hem in gesprek over het belang van VVE en meer specifiek Startblokken en Basisontwikkeling.

Columns

Pubers en peuters

Bij het vak ‘Kindontwikkeling’ lopen bovenbouwers vier weken lang een stage van een uur bij het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de kleutergroepen. Het vak is razend populair.