Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieRijke leeromgeving
Chiel van der Veen
“Wij creëren een uitdagende, stimulerende leeromgeving.” “Binnen de rijke leeromgeving van onze school ontmoeten, ontwikkelen en ontplooien de leerlingen zich.”
De flexibiliteit van OGO
Dorian de Haan
Bij zijn afscheid als bijzonder hoogleraar Cultuurhistorische onderwijspedagogiek kijkt Bert van Oers terug op de ontwikkeling van OGO. Zo gaat hij bijvoorbeeld in op hoe hij in samenwerking met de praktijk onderzoek naar schematiseren en spel heeft gedaan. Ook geeft hij aan welke onderzoeksthema’s volgens hem nog v...
Een winkel op school
Femke Zeegers
Bert van Oers gaat stoppen. “Wie gaat stoppen?” vragen de kinderen in groep 8 van De Bolster in Gilze zich af. Dus... we gaan op onderzoek. Wie is die Bert en wat heeft hij geschreven?
Rooster jezelf in!
Bea Pompert
Roosters worden op veel scholen gezien als beknellend en belemmerend. “Ik voel me ingeroosterd en afgerekend”, verzucht een leerkracht die Bea Pompert ontmoet tijdens een workshop over spel en onderzoek in de klas. Dat kan volgens haar toch niet de bedoeling zijn van het vak.
Hoe overleef je het eerste jaar voor de klas?
Jolien Ruiter
In dit artikel lezen we hoe Jolien Ruiter haar eerste jaar als startende leerkracht ervaart.
Spelen met water
Hanneke Verkleij
De Windroos in Nijmegen is een school voor speciaal basisonderwijs (sbo). In 2010-2011 is de school gestart met de schoolbrede implementatie van OGO-onderwijs.
Een goed gesprek, daar leer je van!
Bea Pompert
In dit artikel laat Bea Pompert zien hoe leerkrachten erin slagen uitdagende gesprekken te voeren die ontwikkeling bevorderen. Het gaat om ontwikkeling in taal, denken en sociale vaardigheden. Ook motorische ontwikkeling, verbeelden en kunstzinnige vorming komen aan bod.
Baby’s in een rijke speelleeromgeving: kinderspel?
Susanne Hoogland
Kunnen baby’s meedoen in het thema? Onderwijsadviseur Susanne Hoogland neemt ons mee naar een babygroep waarin het thema ‘Muziek’ leeft en iedereen deelneemt.
“Juf, waar is de kermis?”
Inge Welles-Jacobs
Ontwikkelingsgericht onderwijs bij kleuters in het speciaal onderwijs; Inge Welles-Jacobs, unitregisseur en leerkracht bij de Talentencampus Venlo vertelt er over aan de hand van het thema Kermis.
Kort
Een symposium over Wetenschap en Techniek, cursussen Zin in lezen en een cursus OGO-specialist; allemaal te lezen in Kort.
Van de redactie
Redactioneel
Hoog inzetten
Hermien de Waard
Hermien de Waard, nascholer en onderwijsontwikkelaar bij De Activiteit, betoogt in deze column dat pedagogisch medewerkers niet altijd serieus genomen worden als het gaat om het aanbod van literatuur.
Spelend leren in groep 3?
Sandra Broekhoven
In deze column vertelt Sandra Broekhoven, leerkracht in groep 3 op de Emmausschool in Rotterdam, hoe het volgen van de opleiding Jonge Kind Specialist haar lesgeven heeft veranderd.
Het gesprek doet het hem
Dorian de Haan
Op de Katholieke PABO Zwolle (KPZ) wordt Ontwikkelingsgericht Onderwijs van oudsher stevig neergezet. Marjolein Klompe, Dirkje Visser en Ria Colenbrander zijn betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het OGO-onderwijs op KPZ, in de opleiding Pedagogisch Professional Kind en Educatie en de post-HBO-opleiding J...
Ontwikkelingsgericht Onderwijs in pabo Viaa
Truus Visser
Op Hogeschool Viaa in Zwolle wordt gewerkt vanuit het VOL-concept (Vormend en Onderzoekend Leren). Daarom maken de studenten al vanaf de start kennis met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).
De brievenbus van groep 4
Jorelijn Aalvanger
Waarom moet er een postzegel op een envelop? Hoe zou het zijn om een postbode te zijn? Hoe komt een pakketje bij mij thuis terecht? Dit zijn vragen die bij de kinderen van groep 4a van CBS Het Startblok in Harderwijk opkomen als ze aan post denken. Drie weken gaan ze werken aan het thema ‘Post’.
Op studiereis naar Artis
Ester van Oers
Na de kerstvakantie starten de groepen 1-2 met het thema ‘Artis’. Het thema 'Artis' komt dat regelmatig terug op de De Archipel in Amsterdam, omdat ze de luxe hebben dat de school zo dicht bij de dierentuin is. Hoe maak je zo'n uitje zo zinvol mogelijk?
OGO en het brein
Bert van Oers
Jelle Jolles schreef in 2015 een artikel in Zone met als titel: ‘Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd?’ Bert van Oers gaat nu, vier jaar later, op deze vraag in vanuit de onderwijspedagogiek.
De kunst van het aanrommelen
Lotte Blom
Lotte Blom, leerkracht op de Julianaschool in Schagen, wil creatieve processen bij kinderen op gang brengen die hen stimuleren in zowel hun brede ontwikkeling als hun specifieke kennis en vaardigheden. Ze vertelt hoe je dit kunt aanpakken.
De OGO-kartrekker
Tonny Bruin en Inge Haarsma
Op scholen waar vernieuwing een centrale plek heeft is het nodig dat dit gecoacht en ondersteund wordt. Hier is een plek weggelegd voor de OGO-kartrekker. De docenten Tonny Bruin en Inge Haarsma beschrijven de rol van een coach die gericht is op vernieuwing en de cursisten van 2018 delen hun ervaringen.
Regisserend spel en tweede taalverwerving
Bea Pompert
Op Villa Kakelbont in Den Helder verzorgen de leerkrachten onderwijs aan nieuwkomers. Kinderen van over de hele wereld komen bij elkaar met hun eigen geschiedenis en verhalen. Zij gaan in een veilige omgeving samenspelen, samen aan de slag en natuurlijk Nederlands leren.
Wij bouwen
Hanneke Verkleij en Tonny Bruin
Op de Jan Thiesschool in Rolde speelt in de onderbouw het overkoepelende thema ‘Wij bouwen’. Een beeldverhaal.
Een bruilof in het kasteel
Anoek Haarbosch
Anoek Haarbosch van basisschool De Bolster in Gilze werkt in het thema ‘Feest’ met haar groep 1-2 toe naar de bruiloft. In haar verhaal lezen we hoe zij activiteiten aan elkaar verbindt. En hoe zij samen met de kinderen tot een rijk activiteitenaanbod komt waarin alles in dienst staat van de sociaalculturele praktij...
Agenda
Bekijk hier de agenda
Kort
Op woensdag 30 oktober neemt Bert van Oers afscheid als bijzonder hoogleraar Cultuurhistorische Onderwijspedagogiek op de Vrije Universiteit. Een aankondiging van een symposium en zijn afscheidsrede.
Redactioneel
Redactioneel
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Help… buitenspelende kinderen verdwijnen!
Alies Zaal
Ondanks dat kinderen buitenspelen leuk vinden, doen ze dat steeds minder. Daar moet maar eens verandering in komen vindt Alies Zaal.
Handen uit de mouwen!
Greetje Noorlag
De kinderen in de klas van Greetje Noorlag masseren elkaar. In deze column legt zij uit waarom dit een waardevolle activiteit is.
Samen zorgen voor de wereld
Dorian de Haan
Almere krijgt een ecologische basisschool: De Verwondering. In dit artikel vertelt de architect, Daan Bruggink, wat de principes van ecologisch bouwen zijn en de directeuren van de school, Miranda
van der Kamp en Paula van Kuijk, hoe dit type bouwen en Ontwikkelingsgericht Onderwijs samen komen.
De rijkdom van het bewegingsspel
Bert van Oers
'Bewegen als spel’ is een onderdeel van een authentieke kindercultuur, een cultuur die vaak doorgegeven wordt zonder directe tussenkomst van volwassenen. Met concrete voorbeelden bespreekt Bert van Oers de betekenis van dit spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen.
De ober-oefenhoek
Petra Büchner
In groep 1-2A op basisschool Het Kompas in Rotterdam ontstaat een ober-oefenhoek tijdens de
laatste fase van het thema ‘Naar het pannenkoekrestaurant’. Petra Büchner beschrijft de aanloop
naar eten in hun eigen restaurant.
Huis voor Harry op de babygroep
Michelle Nijhuis
De babygroep van Kinderopvang Pipeloi in Wageningen heeft het boek ‘Huis voor Harry’ gekregen als cadeau bij de nationale peutervoorleesdagen. De pedagogisch medewerkers denken na over de themaplanning bij dit boek. Wat valt er voor baby’s aan dit boek te beleven en te ervaren?
Ruimte om te bewegen
Linda de Vries en Levineke van der Meer
Kinderdagverblijf K’nijntje in Den Helder heeft een buitenruimte waar veel te bewegen valt. De kinderen ontwikkelen zich steeds verder in het bewegingsspel. Niet door spel lesjes, maar door interessante materialen die uitdagen tot bewegen en waar je moeilijke bewegingen voor nodig hebt.
Met de tover-pimpshop blijf je in beweging!
Lorien de Koning
Op OBS Stapelhof in de Zeeuwse plaats Renesse zet leerkracht Miranda Minderhout in op bewegen door letterlijk de ruimte te nemen. Aan haar groep 8 zit de aula verbonden, een binnentuin, het technieklokaal en er is vlakbij een deur naar buiten toe. Doordat kinderen de ruimte hebben hoort bewegen er gewoon bij.
In de leer bij de stoftovenaars
Bea Pompert en Marjolein ten Cate
Groep 7-8 van leerkracht Marjolein ten Cate heeft zijn eigen naaiatelier: ‘De Stoftovenaars’. Het is een bedrijf met een missie. De producten van het atelier worden gemaakt met reeds bestaande materialen en naar eigen ideeën. Drie kinderen en hun leerkracht vertellen over het reilen en zeilen in het atelier.