Welkom


Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

De redactie

Neem contact op met de redactie van Zone
Beeldverhaal

Diep het bos in

Leren met hoofd, hart en handen

In de groepen 3/4 van ’t Schrijverke in Den Bosch ruikt het naar de herfst.

De boswachter is vorige week gespot op het schoolplein. Nou, dat is meteen raak.

Er blijken plotseling bomen in de buurt te zijn omgezaagd. De stronken liggen verspreid over het plein.

 

Boeken en spellen

Boeken over technologie

Technologie is niet meer weg te denken uit onze samenleving, helemaal voor kinderen die opgroeien met al deze gadgets en handigheidjes binnen handbereik. Het lijkt een wereld te zijn die lijnrecht tegenover die van het boek staat, maar gelukkig bieden veel boeken een fijn tegengeluid of ze laten ons ook zien hoe tec...

Recensies

Leeswijzer voor diversiteit en inclusie in jeugdliteratuur

Een bruikbare tool voor wie met kinderen én verhalen werkt.

 

Werk in uitvoering

Van leerlingen lezers maken

Dat gaat niet vanzelf

Hoe voer je literaire gesprekken in de klas rondom een boek dat je samen met de klas leest.

 

Werk in uitvoering

Ongemakkelijke gesprekken voeren

Daar heeft elk kind recht op!

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat ‘wereldse gesprekken’ in onze klassen betrokkenheid en verantwoordelijkheid aanboren, in plaats van populisme, hard oordelen of onverschillig wegkijken?

 

 

Column

Smartphonegebruik bij kinderen: leren fietsen, uitgaan of sigaretten?

Wanneer onze buurtschool het initiatief Smartphonevrij Opgroeien lanceert, zijn we meteen enthousiast. Dat willen wij ook bij onze school op gang brengen. Maar hoe begin je zo’n beweging?

 

Interviews

Digitale weerbaarheid begint met luisteren

Ili Ma doet onderzoek naar mis- en desinformatievatbaarheid onder jongeren tussen de 12-24 jaar. Vragen die hierbij centraal staan zijn: Wat zien kinderen en jongeren op sociale media? Wat maakt deze informatie voor hen overtuigend? Hoe kunnen we scholen helpen om hun educatie beter in te richten, om jongeren weerba...

Werk in uitvoering

Oefenen met metacognitieve vaardigheden?

Juist binnen OGO onderwijs.

Hoe kun je binnen OGO werken aan metacognitieve vaardigheden?

 

Kwaliteit

Gezamenlijk leiderschap opbouwen moet je doen!

In dit artikel wordt duidelijk hoe Björn de samenwerking tussen kinderdagopvang, BSO en onderwijs op een ontwikkelingsgerichte manier samen met het team invult.

 

Werk in uitvoering

Van leesbevordering tot ritmetraining en literaire gesprekken

Afstudeerrichting lezen in de praktijk

Pabostudenten Lise, Mila en Ap ronden hun studie af met een praktijkonderzoek over een leesonderwerp naar keuze. In dit artikel beschrijven ze hun afstudeeronderzoek.

 

Op Hogeschool IPABO kunnen studenten sinds studiejaar 2023/2024 kiezen voor de afstudeerrichting Lezen. De vierdejaarsstudenten die deze richting ...

Werk in uitvoering

Laten spelen, leren spelen en spelen om te leren

In dit artikel zien wij hoe spontaan spel en spel met begeleiding in één speeltijd volop kansen krijgen.

 

Op KC De Snip in Nieuwe Niedorp is veel aandacht voor spel in de onderbouw. De leerkrachten van de groepen 1 t/m 3 vinden betekenisvol leren, dat past bij de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, een belang...

Werk in uitvoering

Verhalen verbinden

Samen aan de slag tijdens de Startblokkentraining

Startblokkentrainer Peter de Vries laat zien hoe hij met behulp van verhalen bouwt aan een lerende community waarbinnen iedereen vanuit zijn eigen rol deelneemt.

 

Werk in uitvoering

TOS en OGO, dat past!

Patty geeft ons een inkijkje in haar dagelijkse werkzaamheden als ambulant begeleider van TOS-leerlingen in het basisonderwijs. 

 

Theorie en praktijk

Wat blijft er nog te onderzoeken als AI alles weet?

Waarom de worsteling met vragen en ideeën onmisbaar blijft in het onderwijs

Kunstmatige intelligentie dendert met ongekende vaart de klas binnen. Wat betekent dat voor onderzoekend leren, waarin vragen stellen en zelf denken centraal staan?

 

Schuurpapier

We willen het voelen

We willen het voelen!

 

Dan ben je dik twee jaar met pensioen en wil je je toch nog met onderwijs bemoeien. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Mijn hart en dat van veel gemotiveerde, enthousiaste
onderwijsprofessionals ligt bij kinderen. Bij kinderen die we veiligheid willen bieden. Bij spelende en onderzoeke...

Redactioneel

Gemiddeld is saai

Gemiddeld is saai en dat willen wij natuurlijk niet voor onze leerlingen. Onze leerlingen vinden saai ook een probleem, trouwens. Denk maar eens aan die diepe zuchten in de klas wanneer het taalboek open moet. Voor mij was dat ooit een belangrijke reden iets anders te willen met mijn taalonderwijs: zelf dingen doen,...

Column

Zin in lezen

“Neem straks je boek mee in de kring, dan kunnen we elkaar inspireren en bijpraten over de boeken die we aan het lezen zijn,” zeg ik op maandagochtend tegen de kinderen van groep 4.  

 

Boeken en spellen

Literatuur lezen met kinderen

In Brieven aan Miyo. Over het lezen van de klassieken met kinderen toont Martin Bootsma zich de leraar die ik vroeger had willen hebben. Een leraar die de rust en de ruimte schept om samen in een verhaal te verdwijnen. Een leraar die je na dat ene boek het perfecte vervolgboek weet aan te raden. Een leraar die zijn ...

Werk in uitvoering

Het Kindervragenuur

Tijdens het jaarlijkse Kindervragenuur mogen kinderen in de Tweede Kamer vragen stellen aan de ministers. Leerkracht Tamara vertelt hoe ze samen met haar groep 6 en 7 toewerkt naar het stellen van een belangrijke vraag aan de minister van Defensie.

 

Boeken en spellen

Boeken bij het thema "Vol Avontuur"

Het is tijd voor de Kinderboekenweek, en dat is zo'n beetje de leukste week van het jaar. Zeker als het thema "Vol avontuur!" is! Want een boek is een fantastisch startpunt voor waanzinnige avonturen, magische ontdekkingen, spannende reizen en dat alles vanuit je luie stoel. Of waar je favoriete leesplekje dan ook i...

Werk in uitvoering

Retourtje Middeleeuwen

Onderzoek doen voor je eigen boek

Bij het thema 'Retourtje Middeleeuwen' worden boeken ingezet om spelverhalen op te bouwen.

 

Werk in uitvoering

Handschrift verbeteren doen wij samen!

Sinds Januari 2021 ben ik, kinderergotherapeute Janneke Doesburg- van den Brink wekelijks op  de Julianaschool voor extra ergotherapeutische ondersteuning. Sinds 2023 ben ik daar ook nauw  betrokken bij het handschriftonderwijs. Met name omdat meerdere leerkrachten aangaven ‘iets’  met handschrift te willen.  

 

...
Werk in uitvoering

Zin in lezen

Van kwestie tot spelverhaal

Leerkracht Ellen gaat in haar groep 3 aan de slag met het meer betekenisvol maken van haar lees-schrijfaanbod gestimuleerd door haar deelname aan de Zin in Lezen cursus verzorgd door Anne Reijrink. Ellen en Anne nemen je mee in dit leerzame proces.

 

Interviews

Met verhalen kom je verder

Marga en Dorian gaan in gesprek met kinderboekenschrijver en voormalig hulpverlener Marjolein Visser over hoe ze verhalen inzet bij traumaverwerking.

 

Beeldverhaal

'Bouwen met je handen én je hoofd!'

In de groep van juf Jolijn en meester Marco zijn de kinderen dolenthousiast: Er komt een feest en zij gaan het zelf organiseren! 

 

Werk in uitvoering

Van exploratie tot gesprek

Materiaalgericht spel als fundament voor leren en ontwikkeling

Hoe kunnen professionals (en ouders) het spel optimaal ondersteunen? In dit artikel nemen we je mee in de fascinerende wereld van kinderen van 0 tot 6 jaar.

 

Van binnen naar buiten

Zieke dieren krijgen hulp

Pabo-student Sonja vertelt in dit artikel hoe ze tijdens de OGO-minor een rijk aanbod ontwerpt voor haar groep kleuters vanuit het bos dat vlakbij de school ligt.

Werk in uitvoering

Ouderbetrokkenheid met Verteltassen

Op Basisschool de Achthoek werken ouders om de week gezamenlijk aan een Verteltas onder leiding van Lisa van der Winden. Wat betekent dit voor de ouderbetrokkenheid?

 

Theorie en praktijk

Spelen aan de verteltafel

Meer dan alleen het boek naspelen

In de onderbouw van de Willibrordschool werken de leerkrachten elke themaperiode hard aan een verteltafel. Ze zien echter een matige betrokkenheid van de leerlingen bij deze spelactiviteit. Student Tafat van Paassen heeft probleemanalytisch onderzoek gedaan naar de kenmerken van een verteltafel en de inzet van deze ...

Schuurpapier

Meersoortig onderwijs

Welk leven is meer waard: dat van een mens, een hond of een varken? Engelse onderzoekers vroegen dit aan kinderen van verschillende leeftijden. Ze kwamen erachter dat jonge kinderen nog geen onderscheid maken op basis van soort: ze vinden de levens van andere dieren net zo belangrijk als die van mensen. Oudere kinde...

Boeken en spellen

Naar buiten!

Ik hou van boeken, dus vind ik het heerlijk om in een boek te stappen en daar uren in rond te dwalen. Maar hoe fijn het ook is om in een boek te vertoeven, er gaat niets boven de natuur en soms moet je gewoon met je neus uit de boeken en de bossen in. Hopelijk inspireren de volgende boeken tot een bezoekje aan de na...

Column

Garage Gust: wat een bedrijvigheid

In de kleutergroepen van basisschool De Weisterbeek in Horst gonst het van garagegeluiden. Wat is hier aan de hand? Alle leerlingen kennen Gust, de handige garagehouder uit het prentenboek Garage Gust van Leo Timmers. Gust is een echte probleemoplosser voor zijn klanten. Zo maakt hij voor neushoorn Rico een lekker z...

Boeken en spellen

De Boekenladder

Het werkveld van De Activiteit (Landelijk Centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs) strekt zich uit over Nederland. Van Groningen tot Maastricht en zelfs Texel. Van de grote steden tot de kleine dorpjes. Maar één keer per maand treffen wij als medewerkers elkaar voor onze Activiteitendag in Alkmaar. Daar delen we...

Werk in uitvoering

Vorming door ongevormde materialen

Jonge kinderen hebben een intrinsieke drang om de wereld te leren kennen. Ze zijn onderzoekers, ontdekkers en kunstenaars. Waar we als volwassenen al snel geneigd zijn om te vragen wat iets wordt, zijn kinderen veelal geïnteresseerd in hoe iets werkt, voelt en acteert. In onze OGO scholen  nemen we deze nieuwsgierig...

Kwaliteit

Waardengericht leiderschap

Betrokken richting geven aan de toekomst

De koers bepalen voor de toekomst? Waar we voorheen toch vooral keken naar de directie om de visie en schoolwaarden te bepalen, ligt in deze tijd de nadruk op een inbreng van alle belanghebbenden. Dit vraagt om afstemming tussen schoolleiding en collega’s en oog voor de behoeften van ouders en leerlingen. Samen geef...

Werk in uitvoering

Uit welke hoek waait jouw verhaal ons tegemoet?

Leerkracht Dionne bouwt goede spelactiviteiten op waarin leerlingen hun eigen taal en kennis kunnen inzetten om een gezamenlijk verhaal in de Nederlandse taal te spelen. Gesprekken vormen daarbij taalrijke, betekenisvolle activiteiten.

 

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan