Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieVormgeven van OGO-kwaliteit op Kindcentrum de Platijn
Laura van der Steen
In dit artikel neemt Laura van der Steen je mee in haar rol als specialist OGO in de onderbouw op Kindcentrum Platijn. Ze stimuleert en ondersteunt collega’s in het versterken van de OGO- kwaliteit en daarnaast spart ze met het Management Team over de kwaliteitsverbetering van OGO en het waarborgen hiervan op KC Pla...

Verslag lezing Bert van Oers tijdens minisymposium Vygotskij Foundation & Julianaschool
Grondbegrippen van Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Leanne Oudes
Op woensdag 5 juni organiseert de Vygotskij Foundation samen met de Julianaschool een minisymposium: Ontmoet OGO in praktijk & theorie. Na een ochtend kijken en meedoen in de klassen trapt Bert van Oers de middag af met een interessante lezing over de grondbegrippen van OGO.
Bert begint zijn verhaal met een waarsch...

Hordelopen is een kunst
Hoe nascholing helpt bij kwaliteitsverbetering
Inge Haarsma en Tonny Bruin
Het hele team van De Julianaschool werkt vanuit de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Deze visie op onderwijs en de OGO theorieën geven richting en sturing aan de vormgeving van het onderwijsaanbod voor alle kinderen. Het professioneel handelen van de leerkrachten is hierbij essentieel. Zicht houden op ...
Samen optrekken: burgerschap binnen een scholenstichting
Hanke Jongebreur en Jedidja Meima-Den Breejen
Het bestuur van de Katholieke Scholenstichting Utrecht (KSU) stelt in haar beleidsplan voor 2021-2025 dat het een maatschappelijke opdracht heeft. Binnen die maatschappelijke opdracht is gekozen voor de speerpunten van wereldgericht onderwijs, kansengelijkheid en duurzaamheid. Het burgerschapsonderwijs is daarmee ee...

Kwaliteitskaarten breed inzetten
Judith Spaansen
OBS De Brug is Sint Maartensbrug werkt sinds een jaar met eigen kwaliteitskaarten. Directeur Judith Spaansen vertelt over de totstandkoming van deze kaarten.

Kwaliteit kun je tekenen!
Loes van den Oever
In deze rubriek schrijft Loes van den Oever over hoe zij haar tekentalent en verbeelding inzet om te leren.

Dialogisch schrijven: goed schrijfonderwijs voor iedereen
Renske Bouwer
Van leerlingen betere schrijvers maken, dat is geen gemakkelijke opgave voor leerkrachten. Toch was dit wat we met het onderzoeksproject naar dialogisch schrijven wilden bereiken. Hoe werkt dit in de praktijk en wat levert dit op?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Kwaliteit maakt kwaliteit
In gesprek met het ib-team van de Pater Jan Smitschool
Ester van Oers
De Pater Jan Smitschool in Heerhugowaard heeft een sterk ib-team. Waar zit nu precies die kracht en hoe zorgen ze samen dat er zicht is op de kwaliteit en ontwikkeling binnen de school?