Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bgtop.jpg)
Successen die we met elkaar delen, daar krijg je energie van!
Dorian de Haan en Marga Putter
!-- [if gte mso 9]

Op koers blijven
Dorian de Haan en Marga Putter
Willem Kuijpers en Steven Tan vormen vanaf februari 2023 samen het bestuur van de ASKO-scholen in Amsterdam en omstreken. Over hun eigen onderwijservaring op de basisschool vertellen ze: “Ik zat veel naar het plafond te staren omdat ik me verveelde”(Willem) en “Ik was vooral mussen aan het tellen” (Steven).
...
Blijven kijken naar de nieuwsgierigheid van het kind
Interview met Björn Bouwmeister
Dorian de Haan en Marga Putter
Björn Bouwmeister is directeur van Integraal Kindcentrum Binnenstebuiten.
Hij vertelt over de ontwikkeling van OGO en koers houden binnen het centrum.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Cultuureducatie versterkt het onderwijs
Dorian de Haan en Marga Putter
Aziem Jarmohamed is directeur van de Emmausschool in Rotterdam. Hij vertelt over zijn aanpak om taalonderwijs te verweven met cultuureducatie.
_w400_h260_bgtop.jpg)
“Je moet er gewoon steeds over blijven praten met elkaar”
Marga Putter en Dorian de Haan
In 2019 stond de ecologische school De Verwondering in Almere in de steigers. Architect Daan Bruggink en de directie vertelden in Zone 2 van dat jaar over hun plannen voor de eerste biobased ecologische basisschool in Nederland. Inmiddels krijgen de leerlingen er ruim een jaar onderwijs.

Ontwikkeling ontstaat in dialoog
Dorian de Haan en Marga Putter
Hans Bakker ging in 2020 met pensioen na ruim 25 jaar werkzaam te zijn geweest als docent pedagogiek en lector op de Christelijke hogeschool in Ede. Hij vertelt over de ontwikkeling van het vak pedagogiek door de jaren heen.

Focus op de dromen en ambities van kinderen en jongeren
Dorian de Haan en Marga Putter
Stijn Sieckelinck, lector jongerenwerk aan de Hogeschool van Amsterdam, probeert als ‘denker in een wereld van doen’ in verschillende samenwerkingsverbanden bij te dragen aan kennis over en aanpakken van radicalisme en identiteits- en burgerschapsvorming onder kwetsbare jongeren.

‘Het moet van de inspectie’ gaat niet meer op
Dorian de Haan en Marga Putter
In augustus 2021 is een herziene versie verschenen van het toezichtkader van 2017. Onderwijsinspecteurs Lesley de Groot en Manon de Haas vertellen over de ontwikkelingen in het toezicht.

Drie perspectieven op onderwijs tijdens corona
Dorian de Haan en Marga Putter
Corona heeft veel teweeggebracht in de scholen. Annelie van Es, intern begeleider op basisschool De Ark in Haarlem, Nanette Wagenaar, leerkracht op De Werkschuit in Haarlem en Paula Hoonhout, directeur van Wereldwijs in Amsterdam Zuidoost vertellen over hun ervaringen, aanpak en opbrengsten.

Met Ontwikkelingsgericht Onderwijs kwam alles bij elkaar
Marga Putter en Dorian de Haan
Basisschool De Fontein in Den Burg, Texel, kan zich sinds dit schooljaar een OGO-school noemen. Directeur Monique van Gaalen en Vivianne Francken, leerkracht van groep 2-3 en OGO-specialist, vertellen hoe het proces daarnaartoe is verlopen.

Filosoferen: het vanzelfsprekende minder vanzelfsprekend maken.
interview met Sabine Wassenberg
Dorian de Haan en Marga Putter
Sabine Wassenberg is filosofe. Ze filosofeert met kinderen op basisscholen en daarnaast traint ze docenten om te filosoferen met groepen kinderen en jongeren.

In gesprek met Pim van der Pol
Dorian de Haan en Marga Putter
Verbeeldend spel staat centraal in het werk van Pim van der Pol in de orthopedagogische praktijk. Hij werkte in een Medisch Kleuter Dagverblijf met kinderen met sociaal emotionele gedragsproblematiek en heeft ervaring met fysiek- en meervoudig gehandicapte kinderen.

Goed taalonderwijs vraagt om een woonkamerschool
Een interview met taalexpert Carolien Frijns over haar visie op wat sterk taalonderwijs inhoudt en hoe dit vorm krijgt in de klas.
Eva Köhler
In ‘De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool’ schrijf je over ‘het willen weten met een missie’. Vertel eens wat die missie voor jou inhoudt?
“Als ik een onderzoek opstart of meewerk aan een onderzoek dan vind ik het voor mijzelf belangrijk dat ik het onderzoek, direct of indirect, kan kaderen b...