Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Interviews ×
Interviews

Een weg voor iedere leerling: burgerschapsvorming is balanceren naar inclusiviteit

In dit interview gaan Dorian de Haan en Hans Bakker in gesprek met Iliass El Hadioui en Monique Volman. Ze werken beiden aan burgerschapsvorming en gelijke onderwijskansen.

 

Interviews

“Juf, mag ik het boek mee naar huis nemen, want ik wil nog meer lezen over het thema?”

Interview met Paul van Hattem

Vanaf september 2022 werkt OBS Blijhaven in Amsterdam-Noord aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs. In Zone 1 van dit jaar werd verslag gedaan van de aanpak. Directeur Paul van Hattem vertelt nu over de voortgang.  

Interviews

Successen die we met elkaar delen, daar krijg je energie van!

Marie-Louise van Ruiten (leerkracht groep 3, onderbouwcoördinator), Laura Hennik (leerkracht groep 3) en Eveline de Jagher (leerkracht groep 4) van De Gelderlandschool in Den Haag vertellen hoe ze samenwerken om met elkaar mooie thema’s te ontwikkelen.

 

Interviews

Op koers blijven

Willem Kuijpers en Steven Tan vormen vanaf februari 2023 samen het bestuur van de ASKO-scholen in Amsterdam en omstreken. Over hun eigen onderwijservaring op de basisschool vertellen ze: “Ik zat veel naar het plafond te staren omdat ik me verveelde”(Willem) en “Ik was vooral mussen aan het tellen” (Steven).

...
Interviews

Blijven kijken naar de nieuwsgierigheid van het kind

Interview met Björn Bouwmeister

Björn Bouwmeister is directeur van Integraal Kindcentrum Binnenstebuiten. Hij vertelt over de ontwikkeling van OGO en koers houden binnen het centrum.

 

Interviews

Cultuureducatie versterkt het onderwijs

Aziem Jarmohamed is directeur van de Emmausschool in Rotterdam. Hij vertelt over zijn aanpak om taalonderwijs te verweven met cultuureducatie.

 

Interviews

“Je moet er gewoon steeds over blijven praten met elkaar”

In 2019 stond de ecologische school De Verwondering in Almere in de steigers. Architect Daan Bruggink en de directie vertelden in Zone 2 van dat jaar over hun plannen voor de eerste biobased ecologische basisschool in Nederland. Inmiddels krijgen de leerlingen er ruim een jaar onderwijs.

 

Interviews

Ontwikkeling ontstaat in dialoog

Hans Bakker ging in 2020 met pensioen na ruim 25 jaar werkzaam te zijn geweest als docent pedagogiek en lector op de Christelijke hogeschool in Ede. Hij vertelt over de ontwikkeling van het vak pedagogiek door de jaren heen.

Interviews

Focus op de dromen en ambities van kinderen en jongeren

Stijn Sieckelinck, lector jongerenwerk aan de Hogeschool van Amsterdam, probeert als ‘denker in een wereld van doen’ in verschillende samenwerkingsverbanden bij te dragen aan kennis over en aanpakken van radicalisme en identiteits- en burgerschapsvorming onder kwetsbare jongeren.

Interviews

‘Het moet van de inspectie’ gaat niet meer op

In augustus 2021 is een herziene versie verschenen van het toezichtkader van 2017. Onderwijsinspecteurs Lesley de Groot en Manon de Haas vertellen over de ontwikkelingen in het toezicht.

Interviews

Drie perspectieven op onderwijs tijdens corona

Corona heeft veel teweeggebracht in de scholen. Annelie van Es, intern begeleider op basisschool De Ark in Haarlem, Nanette Wagenaar, leerkracht op De Werkschuit in Haarlem en Paula Hoonhout, directeur van Wereldwijs in Amsterdam Zuidoost vertellen over hun ervaringen, aanpak en opbrengsten.

 

Interviews

Met Ontwikkelingsgericht Onderwijs kwam alles bij elkaar

Basisschool De Fontein in Den Burg, Texel, kan zich sinds dit schooljaar een OGO-school noemen. Directeur Monique van Gaalen en Vivianne Francken, leerkracht van groep 2-3 en OGO-specialist, vertellen hoe het proces daarnaartoe is verlopen.

Interviews

Filosoferen: het vanzelfsprekende minder vanzelfsprekend maken.

interview met Sabine Wassenberg

Sabine Wassenberg is filosofe. Ze filosofeert met kinderen op basisscholen en daarnaast traint ze docenten om te filosoferen met groepen kinderen en jongeren.

Interviews

In gesprek met Pim van der Pol

Verbeeldend spel staat centraal in het werk van Pim van der Pol in de orthopedagogische praktijk. Hij werkte in een Medisch Kleuter Dagverblijf met kinderen met sociaal emotionele gedragsproblematiek en heeft ervaring met fysiek- en meervoudig gehandicapte kinderen. 

Interviews

Goed taalonderwijs vraagt om een woonkamerschool

Een interview met taalexpert Carolien Frijns over haar visie op wat sterk taalonderwijs inhoudt en hoe dit vorm krijgt in de klas.

In ‘De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool’ schrijf je over ‘het willen weten met een missie’. Vertel eens wat die missie voor jou inhoudt?  
“Als ik een onderzoek opstart of meewerk aan een onderzoek dan vind ik het voor mijzelf belangrijk dat ik het onderzoek, direct of indirect, kan kaderen b...