Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Werk in uitvoering ×
Werk in uitvoering

300 gekleurde kaartjes

Het wordt vaak voor lief genomen: de vrijheid om jezelf te kunnen zijn of de vanzelfsprekendheid om jezelf verbeeld te zien in verhalen. Voor veel mensen is dit alleen niet vanzelfsprekend. Een thema over seksualiteit. Hoe pak je dat nu aan? In dit artikel neemt leerkracht Laura van Looijengoed ons mee in de praktij...

Werk in uitvoering

Groep 8 richt een politieke partij op

In de weken voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 werken de drie groepen 8 van basisschool De Hoeksteen in Nijkerk aan het thema: Groep 8 aan de macht?! De groepen 8 zijn er na een debat al uit: ook dit jaar zal Nederland geen vuurwerkverbod krijgen. Wat staat Nederland nog meer te wachten met groep 8 aan de mac...

Werk in uitvoering

De inspectie ziet het ook: OGO als basis om steeds weer goede keuzes te maken

“Voor de zomervakantie hebben we het in de onderbouw van ons IKC prima op orde. Iedereen is gecertificeerd voor Startblokken of gehercertificeerd. De doorgaande lijn van peuters naar kleuters staat stevig door de warme overdracht en het samenwerken in HOREB stevig”. Dan nemen twee kleuterleerkrachten ontslag, wordt ...

Werk in uitvoering

Sociaal ondernemen als gamechanger

Als je leerlingen wilt leren maatschappelijk betrokken te zijn en actief mee vorm te geven aan een wereld waarin ze willen leven, wat betekent dit dan voor je onderwijs? Derdejaars pabostudenten van de Marnix Academie in Utrecht houden zich tijdens het tweede deel van het onderwijsprogramma 'Leren voor het leven' ee...

Werk in uitvoering

Een venster op de wereld.

Op Basisschool Kleurenpracht nemen kinderen hun ouders mee op excursie.

Zo bezoeken ze samen het Zaans Museum, beleven een theatervoorstelling of plukken appels bij boerderij Zorgvrij. Inspirerende plekken, die leiden tot nieuwe ervaringen en het uitwisselen van kennis vanuit ouders, kind en school.

Werk in uitvoering

WASO in de praktijk

In deze Zone lees je een boekrecensie van het boek WASO: creatief met wetenschap van Irma Smegen en Oded Ben-Horin. Writing A Science Opera (WASO) is een wereldwijde aanpak om samen met kinderen een operavoorstelling te maken waarbij kunst en wetenschap elkaar ontmoeten. In dit praktijkverhaal gaan Bert van Oers en ...

Werk in uitvoering

De Kracht van Verhalen

In dit artikel vertellen docent Nederlands Marthe Scheffer en pabostudent Selma van Cronenberg over de kracht van het gebruik van verhalen in je onderwijspraktijk.

 

Werk in uitvoering

Wij bouwen een huis

Betrokken kinderen en ouders op de basisschool Laurentius in Breda

Het is iedere keer weer genieten als een thema écht betekenisvol wordt en de kinderen optimaal betrokken zijn. Hoe zorgen wij daarvoor? En hoe betrekken we ouders bij het thema zodat de thema's ook thuis gaan leven?

 

Werk in uitvoering

Geen scheiding tussen leren met de handen en leren met het hoofd

Technieklessen helpen de mindset van kinderen te veranderen

De Locale Educatieve Agenda (LEA) in Veenendaal stimuleert basisschoolleerlingen om technieklessen te volgen. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met technologie.

Werk in uitvoering

Een te gekke werkweek op Texel!

In Zone nr. 4 van Jaargang 21 (2022) hebben jullie in het artikel “Natuurweek in de steigers” kunnen lezen over onze voorbereiding op de werkweek van de groepen 8 naar Texel. De leerlingen worden natuurkunstenaars. Een heel thema lang (inclusief een week op Texel) doen de kinderen onderzoek naar verschillende biotop...

Werk in uitvoering

Kansrijk leren werken met jonge kinderen op Hogeschool KPZ

Hieronder wordt beschreven hoe professionals opgeleid worden om jonge kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling in de huidige maatschappij, waarbij professionals rekening leren houden met toekomstige ontwikkelingen. Oftewel, hoe worden professionals opgeleid tot toekomstbestendige ‘jonge kind-professionals’?

...
Werk in uitvoering

Rollen centraal in de bovenbouw

Tonny Bruin beschrijft hoe zij als nascholer meedoet met een groep midden-bovenbouwleerkrachten. Deze leerkrachten willen erachter komen op welke manier het werken met rollen in spelverhalen het onderzoek in de bovenbouw kan verrijken.

 

Werk in uitvoering

Wij organiseren de première

Rekenen in het vizier houden

In dit artikel wordt duidelijk hoe groep 8D van basisschool Panta Rhei bij het voorbereiden van een filmvoorstelling voor alle (bijna 700!) leerlingen van de school het rekenonderwijs in het vizier houdt.

Werk in uitvoering

Met kleuters in de keuken

Niets is zo leuk als samen met kleuters aan de slag te gaan in de keuken! In onze kleutergroepen wordt wel appelmoes gemaakt, maar echt koken, daar waren we nog niet aan begonnen. Hoe pakken we dit op een praktische manier aan? En welke rekendoelen kunnen we hieraan verbinden? In dit artikel geven we een kijkje in o...

Werk in uitvoering

“Met de bijen bijeen blijven”

Leerkrachten Noëlle en Martine werken samen in groep 3-4-5 van basisschool De Brug in Sint Maartensbrug. Hun missie is om in de thema’s die in hun groep spelen alle leerlingen mee te nemen. Samen aan het thema werken, samen leren én tegemoetkomen aan de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlinge...

Werk in uitvoering

Natuurweek in de steigers

Op de Julianaschool in Schagen gaat groep 8 altijd aan het begin van het nieuwe schooljaar op natuurweek. De groep gaat een week lang naar Texel, met de boot en op de fiets. Dit jaar worden de leerlingen ‘Natuurkunstenaars’. Neomi, Romy en Marjolein beschrijven hoe zij als leerkrachten deze week voorbereiden.

 

...
Werk in uitvoering

De verhalen zijn van ons allemaal.

Verteltafels en plekken in de groep voor regisserend spel zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hun geletterde omgeving wordt niet alleen bevorderd, ook hun creatieve ontwikkeling en hun verbeeldend en constructief vermogen neemt toe. Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen nemen ons mee in hun groepen ...

Werk in uitvoering

Jij en ik en al het moois om ons heen

Jill Kooijman laat zien hoe zij in de bovenbouw van Kindcentrum De Vlinder in Delfshaven Rotterdam poëzie en teksten verbindt aan thema’s in haar groep.

 

Werk in uitvoering

Buiten spelen en aanmodderen

Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.

 

Werk in uitvoering

Samen aan het werk op de boerderij!

Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...

Werk in uitvoering

Bouwen aan het lezen in het muizenhuis

In groep 3 wil Judith van Koeveringe (leerkracht) de kinderen met het thema ‘Het Muizenhuis’ uitlokken tot lees/schrijf- en constructieve activiteiten. Ze wil hiermee de kinderen zich tot gretige lezers en schrijvers laten ontpoppen. In dit artikel laat ze zien hoe zij dit aanpakt met behulp van de vijf impulsen.*

...
Werk in uitvoering

Kip ik heb je!

Een onderzoek door groep 1-2

De belangrijkste onderzoeksvraag is welke kippen er bij ons op het dak kunnen wonen. Deze kippen moeten namelijk wel aan bepaalde criteria voldoen. 

Werk in uitvoering

Kinderen helpen Sjaak Wikkel

In de Pater Jan Smitschool worden de leerlingen chocolade-experts. De leerkrachten werken samen en verbinden wereldoriëntatie aan onderzoek en lezen en schrijven. 

Werk in uitvoering

Spullen? We hebben er genoeg van!

De Vroonermeerschool in Alkmaar ligt midden in een nieuwbouwwijk waar veel verhuisd wordt. Dit verhuizen brengt een boel gesjouw van spullen met zich mee. Soms krijgen we op onze nieuwe kamers allemaal nieuwe spullen, soms richten we onze kamers in met spullen die we al hadden. Een aantal van ons heeft heel veel spu...

Werk in uitvoering

Het komt voor de bakker

Rijke leeromgeving voor leerling én student

Pabo-student Tafat van Paassen heeft het afgelopen semester ervaring opgedaan met ontwikkelingsgericht werken in groep 1-2 van de Willibrordschool in Amsterdam. Ze heeft geleerd hoe betekenisvol spel kan zijn voor kinderen en hoe waardevol hun eigen inbreng is op het verloop van een thema. Ook is ze bewust aan de sl...

Werk in uitvoering

Hoge verwachtingen alleen is niet genoeg.

Op Kentalis Mariëlla in Sint-Michielsgestel werken we met leerlingen die doof of slechthorend zijn of een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis hebben in combinatie met een verstandelijke beperking. De klassen op Mariëlla bestaan binnen het SO uit gemiddeld vijf leerlingen met ondersteuning van een onderwijsassist...

Werk in uitvoering

Wat een troep!

Op SBO De Windroos Lindenholt wordt schoolbreed gewerkt aan het thema duurzaamheid. We schetsen hoe dit thema vorm krijgt in groep 1-2, in groep 4 en in groep 6. Vanuit het overkoepelende thema zien we mooie, heel verschillende sociaal-culturele praktijken terug komen in de klassen. Dit is ook goed terug te zien in ...

Werk in uitvoering

Onderzoeken voor het ‘echie’: onwijs leuk en leerzaam

De groepen 6-7, 7 en 8 van De Schakel organiseren bij het thema ‘Worden wat je wilt’ een beroepenmarkt voor vier vmbo-klassen uit de regio. ‘Onwijs leuk en leerzaam’ staat er een dag later in de plaatselijke krant. En dat is zéker waar. In het verhaal hieronder lees je hoe wij om zijn gegaan met de hobbels onderweg....

Werk in uitvoering

Schrijf je rijk! Eén thema in twee jaargroepen

Op basisschool Panta Rhei werken we al jaren ontwikkelingsgericht. Dit schooljaar heeft zowel groep 5 als groep 8 het thema ‘Wij ondernemen’. We richten ons in dit artikel op verschillende schrijfactiviteiten die plaatsvinden binnen dit thema.  

Werk in uitvoering

Uit de kunst

Dit thema start ik door te vertellen dat ik in de vakantie naar het Moco museum ben geweest om de kunstwerken van Bansky te bekijken. Ik laat er foto’s van zien en O. vraagt waarom de ballon rood is. A reageert daarop met “Het is moohooi.” Ik vraag aan de kinderen of ze ook wel eens naar een museum zijn geweest en w...

Werk in uitvoering

De leestas in de kikkerklas

Wat willen wij als leerkrachten allemaal? Dat onze leerlingen goed lezen. Bij ons op OBS De Piramide in Ridderkerk werken wij op allerlei verschillende manieren aan (technisch) lezen, bijvoorbeeld met de verteltafel of expert-lezen. Ik wilde erg graag dat het technisch leesniveau in mijn groep 3 verder omhoog zou ga...

Werk in uitvoering

Met de touwtjes in handen op het puntje van je stoel

Stichting Educatiepunt ontwikkelt sinds twee jaar, met financiële steun van de provincie Gelderland, Blikopener-projecten voor basisscholen, middelbare scholen, bedrijven en zorginstellingen in hun omgeving. De projecten zijn erop gericht om leerlingen kennis te laten maken met techniek en zorg. Ze krijgen inzicht i...

Werk in uitvoering

Het thema leeft!

In groep 3-4 van ’t Kofschip nemen de startactiviteiten een belangrijke rol in bij een thema. Van te voren denk ik hier als leerkracht over na, zodat de kinderen zich goed kunnen oriënteren op een thema en serieuze vragen kunnen formuleren. Het is belangrijk dat deze activiteiten pakkend en betekenisvol zijn en de n...

Werk in uitvoering

Staat daar nou een echte auto in de school!?

Op basisschool De Woordhof staat er tijdens het overkoepelende thema ‘uitvindingen en ontdekkingen’ ineens de auto van de juf midden op het schoolplein: Autopech!! In dit artikel vertellen Anka Wolters en Renée Slutter hoe de leerlingen echte automonteurs worden.

Werk in uitvoering

Hoi Piet, dit is een informatieboekje voor jou!

In de 3-4 groep van leerkracht Floortje Kerkhoven en Els Romeijn gaat het over schepen en scheepvaart onder de noemer ‘Vaar je mee?’

Werk in uitvoering

Thema’s en spel met de allerjongsten

Startblokken op de 0 tot 2-jarigengroep

‘‘Tja, het is toch allemaal net even anders in een babygroep hè. We zien zulke mooie voorbeelden van thema’s, maar in de babygroep is dat allemaal niet te realiseren.’’ Bij de start van een scholing Startblokken is deze uitspraak voor mij als trainer veelgehoord. Het verrijken van de speelleeromgeving in een babygro...