Doen

Spel door de school heen

Binnenkort verschijnt het boek ‘Spelen en leren op school’. Dit boek geeft een actueel beeld van spel binnen verschillende vakgebieden in zowel onder- als bovenbouw. Hier zijn een aantal inspirerende voorbeelden uit het boek opgenomen die laten zien hoe leerkrachten met succes ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten ...

Doen

Electrotechniek is een feestje!

Leerkracht Karen wil de kinderen in haar groep ervaringen op laten doen met elektrotechniek, maar zelf heeft ze daar weinig kennis van en ervaringen mee. Het voelt als een sprong in het diepe, maar Karen heeft hoge verwachtingen van de kinderen en dus gaat ze aan de slag met een onderwerp ver buiten haar eigen comfo...

Doen

Gezond van je mond tot je kont

Groep 5-6 werkt aan de eindpresentatie van hun thema. De leerlingen hebben veel geleerd over spijsvertering, poep, gezonde en minder gezonde voeding, recepten beoordeeld, nagedacht over gezonde snacks en zelfs een kookboek geschreven. In dit beeldverhaal wordt duidelijk hoe de eindpresentatie wordt voorbereid.

Weten

Burgerschapsvorming, dialogische gespreksvoering en aansluiten bij het kind

Hilbertine Bos vertelt over haar bezoek aan de OGO-conferentie ‘In de pas, uit de pas’ van woensdag 15 maart 2017. Deelnemers van student tot wetenschapper zijn aanwezig.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Opinie

Hun eigen ding doen

Het genie is dood. Niet individuen als Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg veranderen onze wereld, maar de teams van knappe koppen die zij zorgvuldig samenstellen. Hoog tijd voor een herevaluatie van de individualistische manier waarop digitale media in het onderwijs gebruikt worden.

Columns

Startgespreken 2.0

Ingard Lachman is werkzaam als directeur van CBS De Ark in Rotterdam en vertelt over Startgesprekken 2.0.

Weten

School en samenleving

Je hoort nogal eens zeggen dat de school niet buiten de maatschappij moet (komen te) staan, maar erin. Anders Schinkel stelt in dit artikel dat de school beter afstand kan houden van de samenleving.

Weten

Samenleving op afstand?

Anders Schinkel beschrijft in het vorige artikel dat we de samenleving beter op afstand kunnen houden. In dit artikel reageert Marjolein ten Cate op zijn visie op school en samenleving.

Doen

Ontmoeting met een vluchteling

De media verspreiden volop meningen en visies op kinderrechten en vluchtelingen. Maar wat vinden kinderen daar eigenlijk zelf van? Groep 8b van Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam gaat op onderzoek uit naar kinderrechten en onderzoekt wat zij kunnen betekenen voor onze maatschappij.

Columns

Samen plezier maken

Het is zomerfeest op de voorschool, om mij heen zie ik rondhuppelende kinderen. Ik kijk nog eens en zie dat het niet alleen de kinderen zijn die rondhuppelen, maar ook hun ouders…

Weten

ICT: leerlingen aan zet!

De digitale (r)evolutie is niet te stuiten. Dat roept de vraag op of ICT thuishoort binnen de school. Wat is zinvol? Hoe past het gebruik van ICT in een OGO-denkkader? In dit artikel wordt besproken hoe de inzet van ICT de koppeling tussen school en de maatschappij kan versterken.

Doen

Kleine onderzoekjes, grote resultaten

In dit artikel komen diverse onderzoeksgerichte activiteiten aan bod. Ze zijn afkomstig van verschillende leerkrachten. Leerkrachten die er werk van maken hun leerlingen te laten ontdekken en onderzoeken. En dikwijls is dat niet eens zo ingewikkeld.

Weten

Elk kind speelt mee

We zijn op bezoek in de groep van Maaike van der Poel. Deze groep is verbonden aan basisschool De Ark in Rotterdam.

Doen

Op naar het VO!

Groep 8 is een spannend leerjaar. Het bevat één van de meest persoonlijke en betekenisvolle activiteiten voor de leerlingen: het krijgen van het voorlopig schooladvies. In groep 8A van basisschool Panta Rhei in Beverwijk werken de leerlingen toe naar de keuze voor hun vervolgopleiding, waarbij sociale media plotseli...

Doen

De tweede hand

Groep 7-8 van de Julianaschool in Schagen runt al jaren een tweedehands winkel. De huidige leerlingen en leerkracht Marjolein vinden het weer tijd voor iets nieuws: recycleshop ‘De tweede hand’. Alle ‘functiegroepen’, zoals pr- en reclame, verkoop, financiën, buigen zich over de nieuwe vorm en inhoud.

Weten

Culturele ankers

Glas is al sinds 1765 verankerd in de Leerdamse samenleving. Het is dan ook niet vreemd dat er een project is samengesteld om alle kinderen in de basisschoolleeftijd kennis te laten maken de ‘Glasstad’ waarin zij wonen.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het boek: 'Glasexpert', de nieuwe versie van 'Thema's en taal' en de nieuwe mastertrack 'Onderwijs en Innovatie' aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Boekrecensie

Lees hier meer over het boek 'Meer dan lezen'.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over de Vygotskij bibliotheek en de herziene versies van de boeken 'Thema’s en taal' en 'Basisontwikkeling'.

Opinie

Géén decemberstress

Ze komen er weer aan: de donkere december dagen. Wat doet dit met een klas en met de leerkrachten? Laten we ons meeslepen binnen de gebaande wegen of hebben we hierin nog een keus voor spelend- en onderzoekend leren?

Columns

Uit het portfolio van een student

Op de opleiding Specialist Jonge Kind worden leraren uitgedaagd om een sociaal-culturele praktijk met jonge kinderen op te zetten. Linda Galle laat, in haar portfolio, zien hoe zij in haar groep de bestaande bouwhoek omtovert tot Boerderijhoek.

Weten

Ontwikkelverhalen van het jonge kind

Tirza Tuithof heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het schrijven van ontwikkel-verhalen van observaties voor het kind, de ouders en de professional. In dit artikel wordt de uitkomst van dit onderzoek gedeeld en gekoppeld aan de praktijk.

Weten

Tweetalgesprek als motor bij woordenschatdidactiek

Tweetalgesprekken kunnen binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs een grote meerwaarde hebben bij het leren van nieuwe woorden. Thom van Dongen doet praktijkonderzoek in zijn eigen kleutergroep in het kader van de Master ‘Leren en innoveren’ op basisschool De Mijlpaal te Amsterdam.

Weten

Op zoek naar het kindverhaal

Ontwikkelverhalen zijn spelverhalen van kinderen die door hun begeleiders worden geschreven bij foto’s van veelzeggende spelsituaties. Marlies de Wever schrijft over praktijken waarin kleuters en leerkrachten samen met haar de waarde van ontwikkelverhalen onderzoeken.

Weten

Vrijheid in verbondenheid

Kernreflectie en leren van binnenuit is een manier van leren, die niet alleen extern wordt gestimuleerd, maar die je van binnenuit motiveert. Groep 8 legt door middel van vier workshops uit wat kernreflectie is en doet voor hoe dit in de praktijk gaat.

Weten

Oorlogsgeheimen

In de groepen 6, 7 en 8 van basisschool Het Plein in Rotterdam is enthousiast gewerkt aan het thema ‘Oorlogsgeheimen’. Het is een thema dat altijd veel indruk maakt op de kinderen. Het blijkt een groot succes, zo ook dit jaar.

Weten

Reflectie op kernreflectie

Marjanke Huiskes en Tiemen Zijlstra doen verslag van de manier waarop met ‘kernreflectie’ wordt gewerkt op een basisschool in Hardenberg. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het artikel vanuit de theoretische achtergrond en maakt hij een verbinding met Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Doen

Doe mij maar na

Dit artikel geeft informatie over het inzetten van modeling en scaffolding als krachtige tools in de begeleiding van leerkrachten in opleiding en inspireert om deze tools zelf uit te proberen. Dit is bijzonder interessant voor wie betrokken is bij het opleiden van leerkrachten en eenvoudig te vertalen naar de profes...

Doen

De kracht van verhalen

Verhalen zijn er altijd, komen van binnenuit, verbinden fantasie en realiteit, en misschien het allerbelangrijkste, in een verhaal kan een levensles verborgen zitten. André Weijers beschrijft hoe twee leerkrachten in de onder- en bovenbouw verhalen inzetten als krachtig middel tijdens hun thema’s.

Doen

Aan de slag met de verdiepingsaanpak

Willeke Visser en Hanna Kramer zijn heel bewust bezig met leesonderwijs in groep 3. Hun doel is om te voorkomen dat kinderen te lang in de startersboekjes blijven lezen. Ze willen er ook voor zorgen dat aarzelende lezers zin in lezen houden. Wie complexere teksten leest, leert immers meer en geniet van nieuwe onderw...