Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Doen

Hé, ho, hé, ho, buitenspelen doen wij zo!

Corry, leerkracht van groep 1-2 op De Hoge Ven in Warmenhuizen, brengt haar thema ‘Sneeuwwitje’ letterlijk naar buiten. Hoe doet ze dat en welke keuzes maakt ze, want: waarom zou je het spelen over het thema onderbreken tijdens het buitenspelen?

Doen

Buiten in beweging

Buiten in beweging is ook leren met je lijf. Op het plein van basisschool ‘De Werkschuit’ in Haarlem gebeurt dat iedere dag. Het plein is niet groot, maar dat vormt geen belemmering. Prikkels tot uitdaging genoeg, en ook verzinnen deleerlingen spelactiviteiten zelf.
Een beeldverhaal.

Doen

Engelse les: words enacted

Op basisschool De Kleine Reus in Amsterdam werden drie Engelse lessen aan leerlingen van groep
7 gegeven in combinatie met theater. Het moet hen bewust maken van de verbinding tussen verbale taal en lichaamstaal.

Weten

Outdoor learning in the early years

Outdoor Learning in the Early Years’ is een uitgebreid boek om een kwalitatieve buiten speelleeromgeving te creëren. Het geeft een raamwerk voor de leerkracht om de eigen praktijk te onderzoeken en om een rijke buiten speel-leeromgeving te ontwerpen voor kinderen tussen de 2-8 jaar.

Weten

Kort en Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Doen

Inleven in een kunstenaarsrol

Kinderen zich écht in laten leven in de rol van een kunstenaar. Voor haar pensioen wil leerkracht Toos Boonen van De Kleine Reus in Amsterdam haar leerlingen laten ervaren hoe dit is. Een beeldverhaal door Hanneke Verkleij met teksten van Marte van Vliet.

Doen

Initiatieven van kinderen leiden tot krachtige spelactiviteiten

Leerkracht Linda Pluk- van Deurzen ervaart in het thema Dierentuin hoe krachtig het werkt als kinderen ruimte krijgen om initiatieven te nemen. In dit artikel vertelt Linda hoe zij en haar collega’s het thema opgestart hebben en hoe vervolgens J-me (spreek uit: Jaimy) opbloeit en de expert wordt in het maken van fol...

Doen

Ons verhalenboek mooier maken!

In groep 3 van basisschool De Werkschuit in Haarlem werken Marja Zomers en Nanette Wagenaar aan een transitie van methodisch naar ontwikkelingsgericht leren lezen en schrijven. Samen ontwerpen ze activiteiten waarin ze vaardigheden van de kinderen stimuleren maar ook hun eigen begeleidersvaardigheden verder ontwikke...

Columns

Gezellige praat in de poepstraat

Steeds vaker belanden kinderen op de zogenaamde ‘poeppoli’ van het ziekenhuis, omdat ze hun ontlasting ophouden (Algemeen Dagblad, 6 oktober 2017). Als oorzaak worden daar vieze toiletten op school voor genoemd. Deze zouden oud zijn en stinken. Maar of de kinderen op De Werkschuit in Haarlem een poeppoli nodig hebb...

Doen

Co-teaching in Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Samen lesgeven en leren van elkaar door als evenwaardige partners aan de slag te gaan. Marte van Vliet en Suzan den Boer beschrijven hoe er op De Kleine Reus in Amsterdam gebruik gemaakt wordt van co-teaching om het thematiseren in de klas te verrijken.

Doen

Rekenen in de ijssalon

In groep 1-2 van leerkracht Michelle op De Archipel in Amsterdam is het thema voor de komende periode ‘de ijssalon’. Michelle wil in dit thema de reken-wiskundeactiviteiten meer verbinden aan het thema. Hoe pakt ze dat aan?

De Reeks

Identiteit

In de media duikt een term als ‘identiteit’ tegenwoordig regelmatig op, vaak in relatie tot nationalisme of tot specifieke groepen in de samenleving. De identiteit van groepen of van naties heeft blijkbaar te maken met wat ons zowel verbindt als onderscheidt. Maar bestaan die overeenkomsten wel of een ideaalbeeld? E...

Doen

Ontwikkelingsgerichte driehoeksgesprekken tussen kind, ouder en leerkracht

"Voor de (meeste) ouders bij ons op school is onze visie op leren met de nadruk op de brede ontwikkeling niet goed bekend", zegt Simone Vereijken van Basisschool 't Schrijverke. Daarom zetten ze op de school driehoeksgesprekken in om hen te laten zien waar hun school sterk in is.

Weten

Doelen zijn van ons allemaal!

Op basisschool De Diamant in het Kristal in Apeldoorn wordt gewerkt aan evalueren en in beeld brengen van resultaten van spel en onderzoek. Het is de bedoeling dat het portfolio van de kinderen in de toekomst aangevuld gaat worden met evaluaties van spel en onderzoek.

Weten

Wat is de bedoeling van onderwijs?

In dit artikel gaan we terug naar de basisvraag: waartoe dient ons onderwijs? Vervolgens wordt duidelijk hoe je samen met de kinderen in je groep aan de slag kunt gaan met het stellen van doelen en daarop reflecteren.

Weten

Even buiten kijken!

Schoolbezoeken om een ‘kijkje in de keuken’ bij elkaar te nemen. Leerkrachten van basisschool De Fontein op Texel maken een uitstap naar De Julianaschool in Schagen om te kunnen leren over ontwikkelingsgericht Onderwijs. Leerkracht Lotte beschrijft hoe dit is gegaan en wat het oplevert.

Doen

'All inclusive', een directeur in beeld

Loes Viset is jarenlang directeur van Basisschool Het Plein in Rotterdam. In dit artikel vertelt zij over inclusiviteit als visie en persoonlijke motivatiebron en de manier waarop zij dat als directeur binnen deze school vormgeeft. Een verhaal van een bevlogen directeur op een stadsschool waar idealen en de dagelijk...

Columns

Tin un dushi ariña

Onderwijsontwikkelaar en nascholer Hermien de Waard beschrijft hoe pedagogische medewerker Chila de kinderen van BSO Het Spectrum na schooltijd een pastechi (een Arubaanse pastei) laat maken.

Opinie

Hoe snel kun jij kleuren?

"Het begint allemaal bij het filmpje van Marianne Zwagerman dat viraal ging in april van dit jaar. Haar boodschap is duidelijk: ‘Zeg dit nooit meer… laagopgeleid’. In een zaal vol theoretisch opgeleide mensen stak zij van wal. Zij raakte mij." Een column van Inge Haarsma over vooroordelen.

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Van de redactie.

Redactioneel

Redactioneel

Van de redactie.

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Onderbouw en bovenbouw komen samen in een wereld onder water

Op SBO De Windroos Lindenholt creëren we een rijke leeromgeving. Hierin sluiten we zoveel mogelijk aan op de interesses en behoeften van de leerlingen en maken gebruik van hun mogelijkheden en talenten. De verbinding tussen taal en wereldoriëntatie is een zeer belangrijk aspect van de manier waarop wij het onderwijs...

Opinie

Schuurpapier - Kijk?! Alleen kijken is niet genoeg

Schuurpapier door Isabelle Vingerhoets, nascholer bij De Activiteit landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Doen

Voorkennis is meer dan een weetje

Bij het thematiseren gebruiken we WWA (wat weet ik al?) en WWW (wat wil ik weten?) als vraag om voorkennis te activeren. In dit artikel kijken we naar het begrip ‘voorkennis’ en met welk doel we deze vragen stellen. Krijgen leerlingen met deze vragen wel voldoende ruimte om hun stem te laten horen, eigen verhalen te...

De Reeks

Zone van Naaste Ontwikkeling

Het begrip ‘Zone van naaste ontwikke- ling’ (ZNO) is ongetwijfeld het meest gebruikte – maar ook meest misbruikte – begrip uit de theorie van Vygotskij. In dit artikel beschrijft Bert van Oers het begrip in De Reeks.

Weten

Haren wassen, voeten drogen en waterspel

Het is één van die hete dagen van deze zomer op Kinderdagverblijf Bruintje Beer. Echt weer om met water te spelen en over water te lezen. Het is nog vroeg in de ochtend als Linda met een klein groepje kinderen het boekje “Nog even mijn haartjes wassen” van Jörg Mühle leest. De kinderen zijn enthousiast en hebben van...

Doen

Beeldverhaal Winter in de peuterspeelzaal

Het is winter en het is koud buiten. Het lokaal van (voorheen) VVE-peuter- speelzaal De Reigertjes in Enkhuizen is helemaal in winterse sferen ingericht. Pm-er Ria doet er van alles aan om met de peuters over de winter te spelen. Het plezier spat er van af,
kijk maar!

Weten

Interview Meer waardering voor verschillende talenten

Kees Vuyk is psycholoog/filosoof en won met zijn boek 'Oude en nieuwe ongelijkheid' over het failliet van het verheffingsideaal de Socratesbeker 2018. Ook werd het boek uitgeroepen tot filosofieboek van het jaar. Reden genoeg om hem te interviewen voor Zone over ongelijkheid in het onderwijs.

Columns

Beste pabodocent

Een column van pabostudent Lisa Niessen die een oproep doet aan pabodocenten om goed na te denken hoe studenten voor te bereiden voor de onderwijspraktijk.

Weten

Valt hier nog wat te lachen?

Als leerkracht ben je van alle markten thuis: je kunt verhalen vertellen, zingen, een veilige sfeer opbouwen in de groep, kinderen leren rekenen en lezen en je hebt humor! Euh, humor, wat is dat...? Gaan we iedere vrijdagmiddag moppen tappen? Alsjeblieft niet zeg! Gelukkig betekent gevoel voor humor hebben niet dat ...

Weten

Humor maakt leren leuker

Humor in de klas maakt leren leuk en effectief. Humor verbindt kinderen en het is goed voor de relatie tussen leerkracht en kind. Humor helpt om stress te reguleren en het bevordert de emotionele ontwikkeling. Dit is een greep uit onderzoek naar humor dat de afgelopen jaren is gepubliceerd in wetenschappelijke tijds...

Weten

Literatuurlijst bij het artikel Humor maakt leren leuker

Doen

Ik ben benieuwd wat ons nieuwe thema is

Op CBS De Regenboog in Ridderkerk wordt aan de hand van betekenisvolle thema’s gewerkt aan brede persoonsontwikkeling kinderen. In dit artikel beschrijven leerkrachten Marije Heijkoop en Wiebe Steenstra hoe de thema's in de bovenbouw worden vormgegeven. In groep 7 wordt gediscussieerd over het vloggen, terwijl in gr...

Weten

Boekrecensie

Boekrecensie van 'Taal leren. Van kleuters tot volwassene'. Koen Jaspaert en Caroline Frijns (red.)