Weten

Elk kind speelt mee

We zijn op bezoek in de groep van Maaike van der Poel. Deze groep is verbonden aan basisschool De Ark in Rotterdam.

Doen

Op naar het VO!

Groep 8 is een spannend leerjaar. Het bevat één van de meest persoonlijke en betekenisvolle activiteiten voor de leerlingen: het krijgen van het voorlopig schooladvies. In groep 8A van basisschool Panta Rhei in Beverwijk werken de leerlingen toe naar de keuze voor hun vervolgopleiding, waarbij sociale media plotseli...

Doen

De tweede hand

Groep 7-8 van de Julianaschool in Schagen runt al jaren een tweedehands winkel. De huidige leerlingen en leerkracht Marjolein vinden het weer tijd voor iets nieuws: recycleshop ‘De tweede hand’. Alle ‘functiegroepen’, zoals pr- en reclame, verkoop, financiën, buigen zich over de nieuwe vorm en inhoud.

Weten

Culturele ankers

Glas is al sinds 1765 verankerd in de Leerdamse samenleving. Het is dan ook niet vreemd dat er een project is samengesteld om alle kinderen in de basisschoolleeftijd kennis te laten maken de ‘Glasstad’ waarin zij wonen.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het boek: 'Glasexpert', de nieuwe versie van 'Thema's en taal' en de nieuwe mastertrack 'Onderwijs en Innovatie' aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Boekrecensie

Lees hier meer over het boek 'Meer dan lezen'.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over de Vygotskij bibliotheek en de herziene versies van de boeken 'Thema’s en taal' en 'Basisontwikkeling'.

Opinie

Géén decemberstress

Ze komen er weer aan: de donkere december dagen. Wat doet dit met een klas en met de leerkrachten? Laten we ons meeslepen binnen de gebaande wegen of hebben we hierin nog een keus voor spelend- en onderzoekend leren?

Columns

Uit het portfolio van een student

Op de opleiding Specialist Jonge Kind worden leraren uitgedaagd om een sociaal-culturele praktijk met jonge kinderen op te zetten. Linda Galle laat, in haar portfolio, zien hoe zij in haar groep de bestaande bouwhoek omtovert tot Boerderijhoek.

Weten

Ontwikkelverhalen van het jonge kind

Tirza Tuithof heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het schrijven van ontwikkel-verhalen van observaties voor het kind, de ouders en de professional. In dit artikel wordt de uitkomst van dit onderzoek gedeeld en gekoppeld aan de praktijk.

Weten

Tweetalgesprek als motor bij woordenschatdidactiek

Tweetalgesprekken kunnen binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs een grote meerwaarde hebben bij het leren van nieuwe woorden. Thom van Dongen doet praktijkonderzoek in zijn eigen kleutergroep in het kader van de Master ‘Leren en innoveren’ op basisschool De Mijlpaal te Amsterdam.

Weten

Op zoek naar het kindverhaal

Ontwikkelverhalen zijn spelverhalen van kinderen die door hun begeleiders worden geschreven bij foto’s van veelzeggende spelsituaties. Marlies de Wever schrijft over praktijken waarin kleuters en leerkrachten samen met haar de waarde van ontwikkelverhalen onderzoeken.

Weten

Vrijheid in verbondenheid

Kernreflectie en leren van binnenuit is een manier van leren, die niet alleen extern wordt gestimuleerd, maar die je van binnenuit motiveert. Groep 8 legt door middel van vier workshops uit wat kernreflectie is en doet voor hoe dit in de praktijk gaat.

Weten

Oorlogsgeheimen

In de groepen 6, 7 en 8 van basisschool Het Plein in Rotterdam is enthousiast gewerkt aan het thema ‘Oorlogsgeheimen’. Het is een thema dat altijd veel indruk maakt op de kinderen. Het blijkt een groot succes, zo ook dit jaar.

Weten

Reflectie op kernreflectie

Marjanke Huiskes en Tiemen Zijlstra doen verslag van de manier waarop met ‘kernreflectie’ wordt gewerkt op een basisschool in Hardenberg. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het artikel vanuit de theoretische achtergrond en maakt hij een verbinding met Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Doen

Doe mij maar na

Dit artikel geeft informatie over het inzetten van modeling en scaffolding als krachtige tools in de begeleiding van leerkrachten in opleiding en inspireert om deze tools zelf uit te proberen. Dit is bijzonder interessant voor wie betrokken is bij het opleiden van leerkrachten en eenvoudig te vertalen naar de profes...

Doen

De kracht van verhalen

Verhalen zijn er altijd, komen van binnenuit, verbinden fantasie en realiteit, en misschien het allerbelangrijkste, in een verhaal kan een levensles verborgen zitten. André Weijers beschrijft hoe twee leerkrachten in de onder- en bovenbouw verhalen inzetten als krachtig middel tijdens hun thema’s.

Doen

Aan de slag met de verdiepingsaanpak

Willeke Visser en Hanna Kramer zijn heel bewust bezig met leesonderwijs in groep 3. Hun doel is om te voorkomen dat kinderen te lang in de startersboekjes blijven lezen. Ze willen er ook voor zorgen dat aarzelende lezers zin in lezen houden. Wie complexere teksten leest, leert immers meer en geniet van nieuwe onderw...

Doen

Alle kinderen spelen

Villa Kakelbont is een basisschool op het terrein van het Asielzoekerscentrum in Den Helder. In de onderbouwgroep wordt volop gespeeld in de huishoek, de bouwhoek, aan de tafel met allerlei klein bouw- en wereldspelmateriaal en in de winkel. Goed en aantrekkelijk ingerichte hoeken maken spelactiviteiten voor alle ki...

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het project 'Kunst dichtbij' en het manifest 'Kiezen voor onderwijs'.

Weten

Boekrecensie

Boekrecensies over de boeken: 'Actief met taal in de zaakvakken, didactische werkvormen voor het basisonderwijs' en 'Onder water / onder de grond'.

Weten

Klas vol goeroes

Onze tijd is een tijd waarin ‘goeroes’ het goed doen. Onzekerheid is immers een belangrijk kenmerk van deze tijd. Daar weet de goeroe wel raad mee. Hij levert houvast aan trouwe volgelingen en antwoorden waarmee je verder kunt. Er zijn gezondheids-goeroes, spirituele leiders, ICT- en financiële goeroes. Voor alle le...

Doen

Leergemeenschap in de steigers

In groep 5 van basisschool De Vlinder zijn de leerlingen hard aan het werk binnen een thema. Er komt echter nog niet veel input van de leerlingen. In deze klas heeft student Jedidja onderzoek gedaan naar de kenmerken van een leergemeenschap en hoe leerkrachten een klas kunnen omvormen tot een leer-en onderzoeksgemee...

Columns

“Ik was vroeger net zo”

Studenten herkennen zichzelf in de kinderen.

Weten

Samen staan we sterk

Leerkracht Niké, van de Julianaschool in Schagen, laat zien hoe zij een leergemeen-schap opbouwt in de praktijk.

Weten

Anders zijn is oké

‘Anders zijn is oké!’ Dat is de visie van basisschool ‘Het Rondeel’ in Den Bosch. Hoe leer je de kinderen om op deze manier met elkaar om te gaan? ‘Het Rondeel’ pakt dit grondig aan met een themaweek.

Weten

Vol gaan voor OGO

Truus Visser en Jolande Kelder van hogeschool VIAA in Zwolle zien meerwaarde in het aanbieden van de OGO-visie op de pabo. Zij maken een verbinding tussen het curriculum en het werkveld. Truus en Jolande leggen uit hoe ze dit vormgeven, in samenwerking met basis-scholen, leerkrachten en studenten.

Doen

Brainstormen met de matrix

Samen op verhaal komen over de inhoud van je thema is een mooie gezamenlijke activiteit voor leerkrachten. In de 0-fase verkennen leerkrachten de betekenissen en bedoelingen van de thematische activiteiten. Inhouden scherp krijgen is in deze planningsfase ook van belang. De inhoudenmatrix kan hierbij een goed hulpmi...

Doen

Drie.. twee.. één.. Wie niet weg is, is gezien

Wat zijn goede onderzoeksvragen? Hoe kan ik leerlingen de kennis en vaardigheden aanleren die nodig zijn voor onderzoekend leren? Er komt een hoop op je af als je als leerkracht te maken krijgt met onderzoekend leren… Een zoektocht gedurende een schooljaar naar deze vragen.

Doen

Spelen in de kringloopboekenwinkel

Leerkracht Karin Brakenhoff laat zien hoe zij en haar collega’s erin slagen een heuse boekwinkel in te richten met tweedehands boeken in groep 1-2-3. Rond deze praktijk wordt er natuurlijk veel gelezen, geschreven en vormt het spel een betekenisvol én rijk thema voor de kinderen.