Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHet kind als toetssteen van het diagnostisch etiket
Hans Bakker
Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt.
Verzuipen we in passend onderwijs?
Judith van Oers
Met de invoering van de wet passend onderwijs is een grote belofte neergezet. Voor elke leerling een passende plek. Onderwijs op maat om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Passend onderwijs biedt deze ruimte!
Groepsbespreking nieuwe stijl
Ester van Oers
Basisschool De Archipel in Amsterdam is dit jaar gestart met een nieuwe aanpak rondom groepsplannen en zorgvergaderingen. Intern begeleider Ester van Oers beschrijft hoe deze nieuwe stijl er in de praktijk uit ziet.
Op bezoek bij een kunstenaar
Yuli, Nina en Donna uit groep 7 en 8 gaan graag de wereld in om nieuwe dingen te leren. Ze bevragen Marleen Hartjes die er in haar werk voor zorgt dat kunst toegankelijk is voor iedereen die nieuwsgierig is, of je nu blind of slechtziend bent, doof of slechthorend.
Co-teachen en passend onderwijs
Marcia van der Wens
Co-teaching is een samenwerkingsvorm die tegemoet komt aan het omgaan met de diversiteit in de groep. Daarbij kan meer afgestemd worden op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Meerdere onderwijsprofessionals nemen hierbij gezamenlijk de verantwoording voor een groep leerlingen.
Co-teachen in de praktijk
Marcia van der Wens
Op basisschool ’t Schrijverke vindt men in co-teaching een antwoord op verschillende vraagstukken rondom passend onderwijs. In de voorbereiding op de Wet op Passend Onderwijs werd daar gezocht naar de beste manier om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. De rol van de leerkracht bleek heel bel...
Zij zijn de poort naar de wereld
Bea Pompert
Marcel Staring is een man met een missie. Zijn ideaal is om studenten te stimuleren een onderzoekende houding te ontwikkelen en zichzelf te zien als kritische cultuurdragers die echt iets kunnen betekenen voor hun leerlingen. In dit artikel wordt duidelijk welke activiteiten hij onderneemt met zijn studenten om dit ...
We bouwen een huis!
Babs van Kempen
Geduld is een schone zaak
Van stille leerling naar lid van de leerlingenraad!
Beeldverhaal
Vele handen maken licht werk!
Horeb in de bovenbouw
Paula Demont
Midden- en bovenbouw leerkracht Paula Demont startte twee jaar geleden met Horeb. In het begin riep dit nog wel wat vragen op: Hoeveel tijd gaat dit kosten? Wat heeft de digitale Horeb extra te bieden? Nu twee jaar later, leert de ervaring dat het niet zo veel tijd kost als gedacht en gebruikt ze Horeb om interessan...
Een rondje Nederland
Gerri Koster
In het thema ‘Een rondje Nederland’ wordt Nederland breed verkend in alle groepen van de SBO-school. In de klassen staan molens en hangen ‘bollenvelden’, woordwebben en afbeeldingen van kaas, schaatsen en stroopwafels aan de muur. De betekenisvolle prikkels die tijdens het thema in de klas te zien zijn leiden niet a...
Boekrecensie
‘Fluisterzacht en haarzuiver’ is een prachtig uitgevoerd boek dat gaat over de betekenis van kunst voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Nieuws
Lees hier meer over het nieuwe aanbod van De Activiteit, het boek 'Spelen en leren op school' en de agenda.
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Van de redactie
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
'Aanrommelen' hoort erbij
Marte van Vliet
In het thema ‘De Romeinen achterna...’ is groep 6 geïnteresseerd in gebouwen uit de Romeinse tijd. We willen eens uitproberen wat wij daarvan kunnen bouwen. Van de naschoolse opvang lenen we bakken Lego. De kinderen krijgen meteen zin om aan de slag te gaan...
Je leert door te doen
Joyce Pauel
Joyce Pauel is een leerkracht die nooit met methodes heeft gewerkt. In dit interview vertelt ze over haar ervaringen op een OGO-school.
(P)interesting?
Chantal Driessen
Uit onderzoek van Kennisnet blijkt dat bij leraren in zowel PO als VO Pinterest veruit favoriet is onder de sociale mediasites. En met 150 miljoen gebruikers wereldwijd en twee miljoen gebruikers in Nederland is deze ‘beeldende prikbord’-website wel een netwerk te noemen.
Samen slimmer zoeken
Femke Esenbrink-Lemmers
Leraren willen leerlingen op een gedegen manier voorbereiden op hun toekomst door middel van de 21e-eeuwse vaardigheden. Het zoeken naar betrouwbare informatie op internet is soms als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Laat staan voor leerlingen die niet weten welke bronnen betrouwbaar en bruikbaar zijn.
Digitale bronnen gebruiken in de klas
Marte van Vliet
In het vorige artikel is beschreven hoe je met leerlingen ‘samen slimmer kunt zoeken’. Dit artikel beschrijft een aantal praktijkverhalen waarin met kinderen gezocht wordt op internet.
Reis door de tijd
Ester van Oers en Michelle Schilder
Michelle Schilder werkt nu voor het tweede jaar op De Archipel. Vanwege haar grote affiniteit en enthousiasme voor culturele vorming is ze gebombardeerd tot cultuurcoördinator. Vanuit de bijbehorende opleiding krijgt ze de vrijheid om een plan te maken om samen met het team een visie te ontwikkelen op culturele vorm...
Eggsperiment
Pascalle van Heugten
Groep 7-8, de eerste dag na de vakantie. De leerlingen worden meer en meer pubers en vinden activiteiten steeds vaker saai of kinderachtig. Mijn taak als leerkracht is om de leerlingen te prikkelen.
Benvenuto a il Ancora!
Margreet Jansma
Sinds vorig jaar heeft ons team van basisschool Het Anker zicht verdiept in het creëren van betekenisvolle onderzoeks-activiteiten. Voor ons is het belang van het bepalen van een goede sociaal culturele praktijk daarbij duidelijk geworden. Dat blijkt soms nog een hele uitdaging!
Kijken in de praktijk
Ellen Klein Hofmeijer en Demi van Kempen
Op donderdagochtend vetrekken vijftien studenten dit keer niet naar het Windesheim in Almere, maar naar Amsterdam om de praktijk van drie OGO scholen op te zoeken. In dit artikel beschrijven Ellen en Demi hun ervaringen rondom het uitstapje naar De Archipel, De Zuiderzeeschool en De Kleine Reus in Amsterdam.
Rekenen met de kabouters
Bea Pompert en Hermien de Waard
Rekenen in het kabouterbos van groep 3 is een betekenisvolle activiteit. De kinderen rekenen in hun spel en leren daarin hoe zinvol het is als je goed kunt rekenen. In dit artikel laten wij zien hoe spelverhalen worden opgebouwd en welke rekenactiviteiten de kinderen hierin ondernemen.
Beeldverhaal
Startblokken in het Speciaal onderwijs.
Kwaliteit begint met observeren
Bianca Oterdoom
Kinderen die de echte wereld ervaren, bedenken en realiseren komen aan leren toe! Als leerkrachten hierbinnen een stimulerende rol willen hebben is goed observeren een eerste vereiste. Dit artikel beschrijft drie praktijken.
Uit de boekenkast van...
Marga Putter
Goede boeken zijn het hart van ons leesonderwijs. Welke boeken zijn onmisbaar? En welke boeken inspireren jou als leerkracht? Dit zijn de lievelingsboeken van de deelnemers van het netwerk ‘Zin in lezen’ voor groep 1-2 van De Activiteit.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws
Lees hier meer over het boek 'Lezen en schrijven doe je samen', de nieuwe website van De Activiteit en subsidie voor onderzoek naar verwondering.