Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieUit het onderzoek van...
Twee leerlingen uit groep 7 beschrijven hoe ze onderzoek doen naar hun eigen onderzoeksvragen over de invloed van mentale druk op het leveren van sportprestaties.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws
Lees hier onder andere over de tweede Studentenconferentie van 6 januari 2016, de 'zoek het uit!-app' van Klokhuis en de meetup OGO in 2032.
De rijkdom van verschillen: een theoretisch kader voor inclusief onderwijs
Bert van Oers
Het is een veelgehoorde verzuchting onder leerkrachten: hoe ga ik om met al die verschillen in mijn klas? Hoe gaan we hier binnen OGO mee om, zodat leerkrachten met voldoening hun werk kunnen blijven doen en leerlingen (álle leerlingen!) onderwijs krijgen dat hun ontwikkelingsmogelijkheden bevordert?
'Beste Sander Dekker, we moeten praten'
Niké Admiraal Schagen
Op 10 januari jongstleden was er een uitzending over werkdruk in het onderwijs op televisie. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs. Inmiddels sta ik zes jaar voor groep 8 en zou heel graag met U in discussie gaan over de manier van toetsen. Ik ben namelijk van mening dat dat voor werkdruk zorgt.
'Juf, je hebt geen idee, ik doe zo mijn best'
Hans Bakker
Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt en de cohesie is ver te zoeken. Totdat er gezamenlijk een mission statement wordt opgesteld. Dit artikel is een weergave van wat er in het groepsproces gebeurt bij het opstellen van...
OGO en identiteitsvorming
Wim Wardekker
In het voorgaande artikel van basisschool De Hoeksteen wordt er gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen, leerkrachten en het team. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het praktijk-verhaal en maakt hij een verbinding met Ontwikkelings-gericht Onderwijs en identiteitsvorming.
What happens at home, stays at home?
Claudia van Kruistum
In dit artikel laat Claudia van Kruistum zien dat jonge kinderen al veel weten over het gebruik van digitale media van huis uit. Ze laat zien op welke manier het onderwijs hiervan kan profiteren door deze kennis te gebruiken in de klas.
Buitenspelen zullen ze altijd blijven doen
Mariska Rave
Mariska Rave is vijftien jaar werkzaam als kleuterjuf. Ze geeft les op een ontwikkelingsgerichte basisschool en wil haar passie voor onderwijs delen met anderen.
Is onderzoek doen waardevol voor alle kinderen?
Lorien de Koning
In dit artikel laten leerkrachten Carla en Anneleen van Kindcentrum ‘De Ontdekking’ zien hoe ze in ieder thema de uitdaging aangaan om onderzoeksactiviteiten te ontwerpen voor àlle kinderen. Nascholer Lorien de Koning geeft een theoretische onderbouwing vanuit de ontwikkelingsgerichte visie.
Werken met het leerlingportfolio
Jitske Bosma
Jitske Bosma deed voor haar masterthese onderzoek naar het gebruik van leerlingportfolio’s op ontwikkelingsgerichte scholen. In dit artikel presenteert zij haar resultaten en geeft zij praktische tips voor scholen om te werken met het leerlingportfolio.
Het echte leven, ook in de toekomst
Dorian de Haan
Onderwijs moet klaar zijn voor de toekomst: iedereen weet inmiddels van het belang van de 21e eeuwse vaardigheden, en onlangs heeft het Platform Onderwijs 2032 een aantal lijnen uitgezet. Susan Groot, directeur van de Paulusschool in Heiloo geeft aan dat er uitdagingen en spanningsvelden zijn.
De kracht van eigen onderzoeksvragen
Arnoud Neefjes
In dit artikel beschrijft Arnoud Neefjes van basisschool Oostelijke Eilanden (BOE), een ontwikkelingsgerichte school in Amsterdam, hoe het uitwerken van het brede thema ‘Feesten’ in zijn klas uitpakt in een heldere probleemstelling en een zeer goed uitgewerkt onderzoek.
Blijf spelen!
Spel, onmisbaar voor betekenisvolle en levensechte activiteiten waarmee kinderen zich verbinden. Een doorkijkje naar spel in verschillende praktijken en leeftijden.
Literatuurlijst bij het artikel OGO en het brein
Hanneke van Boekel
Een dag uit het leven van..
OGO-Bulletin
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Paul en Sander, een paar apart!
Taetske Wüst is werkzaam als groepsleerkracht van groep 1-2, rugzakbegeleider en Opleider in de school, op basisschool De Mijlpaal in Amsterdam en schrijft over pesten.
Modder in je hoofd
Elsbeth Glas
Elsbeth Glas is werkzaam als groepsleerkracht van groep 8 op De Paulusschool in Heiloo en schrijft over de metafoor ‘Modderstromen in je hoofd’, uit een cursus ‘Mindfulness met kinderen’.
Wij doen onderzoek naar kriebelbeestjes
Isabelle Vingerhoets
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
OGO en het brein, vuren of bevriezen?
Hanneke van Boekel
Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een goed schoolconcept. Hoe komt het dat wij daar vanuit gaan? Door recent hersen-onderzoek hebben we veel kennis opgebouwd over het brein. Komt deze weten-schappelijk onderbouwde kennis overeen met onze OGO-visie?
Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd?
Jelle Jolles
‘Heeft het onderwijs baat bij kennis over de hersenen?’ en ‘Kan inzicht in cognitieve processen helpen om de leerprestaties en studiemotivatie van de leerling te verbeteren?’ ‘Nee’, zei de eminente onderwijskundige John Bruer in 1997. ‘Ja’ zegt Jelle Jolles, universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Univ...
‘Ik groei en bloei!’
Petra Meems
In dit artikel neemt Petra Meems ons mee in haar groep 3. De vragenwand speelt een belangrijke rol bij de opbouw van de activiteiten in haar groep. Onderzoek, lezen en schrijven worden verbonden aan spel in de bloemenkraam.
Thematiseren in het speciaal onderwijs
Nienke Schoorlemmer en Gerri Koster
Op SO De Zonnehof in Raalte is het team aan de slag gegaan met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). De ervaringen leveren waardevolle leeractiviteiten op, een hogere betrokkenheid van leerlingen en meer actieve inbreng van de kinderen.
Betekenisvolle activiteiten met gastouders
Anke van der Bor en Froukje Stam
Gastouderbureau ‘Het Kwakersnest’ in Velserbroek willen hun pedagogische praktijk verdiepen en zien in Startblokken mogelijkheden. De Startblokkentrainers van Stichting Welzijn Velsen zijn vanuit de bestaande samenwerking met ‘Het Kwakersnest’ de uitdaging aangegaan om een passende training aan te bieden. In dit art...
Spel in de bovenbouw? Jazeker!
Nikita van Geemen en Jacqueline van der Velde
OGO gaat uit van spel als leidende activiteit in de onderbouw en onderzoek als leidende activiteit in de bovenbouw. Dat wil niet zeggen dat je in de onderbouw niet ‘onderzoekt’ en in de bovenbouw niet ‘speelt’. Wat is dan spel in de bovenbouw? Leerkracht Nikita en Jacqueline (groep 6) vertellen hun ‘spel’verhaal.
Complimenten voor het OGO-bulletin
Binnen het ASKO bestuur in Amsterdam hebben verschillende OGO-scholen: De Achthoek, De Archipel, De Mijlpaal, De Pool en De Willibrord, hun krachten gebundeld en een eigen OGO-bulletin uitgebracht.
OGO en beleid: laveren tussen ‘droom en daad’
Hans Bakker
In het schoolbeleid van veel OGO-scholen heerst het streven om als schoolorganisatie een lerende organisatie te zijn. Maar wat zijn nu kenmerken van OGO-scholen als lerende organisaties? Daarover schreef Hans Bakker een proefschrift (onder begeleiding van de hoogleraren Van Oers en Miedema) waar hij in januari 2015 ...
Een dag uit het leven van Eva in groep 3
Kinderen over tijdschriften
In deze boeksignalering doen vier leerlingen verslag over verschillende educatieve tijdschriften.