Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieSamen plezier maken
Lauren Christie
Het is zomerfeest op de voorschool, om mij heen zie ik rondhuppelende kinderen. Ik kijk nog eens en zie dat het niet alleen de kinderen zijn die rondhuppelen, maar ook hun ouders…
ICT: leerlingen aan zet!
Dorian de Haan
De digitale (r)evolutie is niet te stuiten. Dat roept de vraag op of ICT thuishoort binnen de school. Wat is zinvol? Hoe past het gebruik van ICT in een OGO-denkkader? In dit artikel wordt besproken hoe de inzet van ICT de koppeling tussen school en de maatschappij kan versterken.
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
In dit artikel komen diverse onderzoeksgerichte activiteiten aan bod. Ze zijn afkomstig van verschillende leerkrachten. Leerkrachten die er werk van maken hun leerlingen te laten ontdekken en onderzoeken. En dikwijls is dat niet eens zo ingewikkeld.
Elk kind speelt mee
Levineke van der Meer en Bea Pompert
We zijn op bezoek in de groep van Maaike van der Poel. Deze groep is verbonden aan basisschool De Ark in Rotterdam.
Op naar het VO!
Mischa Roberts
Groep 8 is een spannend leerjaar. Het bevat één van de meest persoonlijke en betekenisvolle activiteiten voor de leerlingen: het krijgen van het voorlopig schooladvies. In groep 8A van basisschool Panta Rhei in Beverwijk werken de leerlingen toe naar de keuze voor hun vervolgopleiding, waarbij sociale media plotseli...
De tweede hand
Groep 7-8 van de Julianaschool in Schagen runt al jaren een tweedehands winkel. De huidige leerlingen en leerkracht Marjolein vinden het weer tijd voor iets nieuws: recycleshop ‘De tweede hand’. Alle ‘functiegroepen’, zoals pr- en reclame, verkoop, financiën, buigen zich over de nieuwe vorm en inhoud.
Culturele ankers
Robin Bieren
Glas is al sinds 1765 verankerd in de Leerdamse samenleving. Het is dan ook niet vreemd dat er een project is samengesteld om alle kinderen in de basisschoolleeftijd kennis te laten maken de ‘Glasstad’ waarin zij wonen.
Nieuws
Lees hier meer over het boek: 'Glasexpert', de nieuwe versie van 'Thema's en taal' en de nieuwe mastertrack 'Onderwijs en Innovatie' aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Boekrecensie
Femke van der Wilt
Lees hier meer over het boek 'Meer dan lezen'.
Nieuws
Lees hier meer over de Vygotskij bibliotheek en de herziene versies van de boeken 'Thema’s en taal' en 'Basisontwikkeling'.
Géén decemberstress
Chantal Driessen
Ze komen er weer aan: de donkere december dagen. Wat doet dit met een klas en met de leerkrachten? Laten we ons meeslepen binnen de gebaande wegen of hebben we hierin nog een keus voor spelend- en onderzoekend leren?
Uit het portfolio van een student
Linda Galle
Op de opleiding Specialist Jonge Kind worden leraren uitgedaagd om een sociaal-culturele praktijk met jonge kinderen op te zetten. Linda Galle laat, in haar portfolio, zien hoe zij in haar groep de bestaande bouwhoek omtovert tot Boerderijhoek.
Ontwikkelverhalen van het jonge kind
Tirza Tuithof
Tirza Tuithof heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het schrijven van ontwikkel-verhalen van observaties voor het kind, de ouders en de professional. In dit artikel wordt de uitkomst van dit onderzoek gedeeld en gekoppeld aan de praktijk.
Tweetalgesprek als motor bij woordenschatdidactiek
Thom van Dongen
Tweetalgesprekken kunnen binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs een grote meerwaarde hebben bij het leren van nieuwe woorden. Thom van Dongen doet praktijkonderzoek in zijn eigen kleutergroep in het kader van de Master ‘Leren en innoveren’ op basisschool De Mijlpaal te Amsterdam.
Op zoek naar het kindverhaal
Marlies de Wever
Ontwikkelverhalen zijn spelverhalen van kinderen die door hun begeleiders worden geschreven bij foto’s van veelzeggende spelsituaties. Marlies de Wever schrijft over praktijken waarin kleuters en leerkrachten samen met haar de waarde van ontwikkelverhalen onderzoeken.
Vrijheid in verbondenheid
Marjanke Huiskes
Kernreflectie en leren van binnenuit is een manier van leren, die niet alleen extern wordt gestimuleerd, maar die je van binnenuit motiveert. Groep 8 legt door middel van vier workshops uit wat kernreflectie is en doet voor hoe dit in de praktijk gaat.
Oorlogsgeheimen
Nathalie Klomp
In de groepen 6, 7 en 8 van basisschool Het Plein in Rotterdam is enthousiast gewerkt aan het thema ‘Oorlogsgeheimen’. Het is een thema dat altijd veel indruk maakt op de kinderen. Het blijkt een groot succes, zo ook dit jaar.
Reflectie op kernreflectie
Wim Wardekker
Marjanke Huiskes en Tiemen Zijlstra doen verslag van de manier waarop met ‘kernreflectie’ wordt gewerkt op een basisschool in Hardenberg. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het artikel vanuit de theoretische achtergrond en maakt hij een verbinding met Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Doe mij maar na
Mieke Konings
Dit artikel geeft informatie over het inzetten van modeling en scaffolding als krachtige tools in de begeleiding van leerkrachten in opleiding en inspireert om deze tools zelf uit te proberen. Dit is bijzonder interessant voor wie betrokken is bij het opleiden van leerkrachten en eenvoudig te vertalen naar de profes...
De kracht van verhalen
André Weijers
Verhalen zijn er altijd, komen van binnenuit, verbinden fantasie en realiteit, en misschien het allerbelangrijkste, in een verhaal kan een levensles verborgen zitten. André Weijers beschrijft hoe twee leerkrachten in de onder- en bovenbouw verhalen inzetten als krachtig middel tijdens hun thema’s.
Aan de slag met de verdiepingsaanpak
Willeke Visser en Hanna Kramer
Willeke Visser en Hanna Kramer zijn heel bewust bezig met leesonderwijs in groep 3. Hun doel is om te voorkomen dat kinderen te lang in de startersboekjes blijven lezen. Ze willen er ook voor zorgen dat aarzelende lezers zin in lezen houden. Wie complexere teksten leest, leert immers meer en geniet van nieuwe onderw...
Alle kinderen spelen
Villa Kakelbont is een basisschool op het terrein van het Asielzoekerscentrum in Den Helder. In de onderbouwgroep wordt volop gespeeld in de huishoek, de bouwhoek, aan de tafel met allerlei klein bouw- en wereldspelmateriaal en in de winkel. Goed en aantrekkelijk ingerichte hoeken maken spelactiviteiten voor alle ki...
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Nieuws
Lees hier meer over het project 'Kunst dichtbij' en het manifest 'Kiezen voor onderwijs'.
Boekrecensie
Boekrecensies over de boeken: 'Actief met taal in de zaakvakken, didactische werkvormen voor het basisonderwijs' en 'Onder water / onder de grond'.
Klas vol goeroes
Bea Pompert
Onze tijd is een tijd waarin ‘goeroes’ het goed doen. Onzekerheid is immers een belangrijk kenmerk van deze tijd. Daar weet de goeroe wel raad mee. Hij levert houvast aan trouwe volgelingen en antwoorden waarmee je verder kunt. Er zijn gezondheids-goeroes, spirituele leiders, ICT- en financiële goeroes. Voor alle le...
Leergemeenschap in de steigers
Jedidja Meima-den Breejen
In groep 5 van basisschool De Vlinder zijn de leerlingen hard aan het werk binnen een thema. Er komt echter nog niet veel input van de leerlingen. In deze klas heeft student Jedidja onderzoek gedaan naar de kenmerken van een leergemeenschap en hoe leerkrachten een klas kunnen omvormen tot een leer-en onderzoeksgemee...
“Ik was vroeger net zo”
Hilde Amse
Studenten herkennen zichzelf in de kinderen.
Samen staan we sterk
Niké Admiraal
Leerkracht Niké, van de Julianaschool in Schagen, laat zien hoe zij een leergemeen-schap opbouwt in de praktijk.
Anders zijn is oké
Heleen van Tilburg
‘Anders zijn is oké!’ Dat is de visie van basisschool ‘Het Rondeel’ in Den Bosch. Hoe leer je de kinderen om op deze manier met elkaar om te gaan? ‘Het Rondeel’ pakt dit grondig aan met een themaweek.
Vol gaan voor OGO
Hanneke Verkleij
Truus Visser en Jolande Kelder van hogeschool VIAA in Zwolle zien meerwaarde in het aanbieden van de OGO-visie op de pabo. Zij maken een verbinding tussen het curriculum en het werkveld. Truus en Jolande leggen uit hoe ze dit vormgeven, in samenwerking met basis-scholen, leerkrachten en studenten.