Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieAgenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Ontwikkelingsgericht onderwijs, van theorie naar praktijk
Maarten Wijker
Na vier jaar HTS, zeventien jaar bedrijfsleven, twee jaar verkorte deeltijd Pabo was de eerste actie op zijn allereerste school als meester Maarten: naar de OGO cursus. "Ik had op de opleiding natuurlijk wel over OGO gehoord en zou het wel gaan zien. De praktijk bleek weerbarstig".
Een eigen museum
Nadia van Roomen
Zesentwintig enthousiaste leerlingen uit groep 5 presenteren, tijdens hun tweedaags museum, informatie over de prehistorie aan een publiek variërend van kleuters tot grootouders. Tijdens het thema ´Terug naar de oertijd´ zijn de leerlingen door middel van spelactiviteiten gestimuleerd om onderzoek te doen naar onder...
Op je kop de zandbak in
Ellen Versteeg
Ellen Versteeg is werkzaam als onderwijsadviseur en opleider Specialist Het Jonge Kind bij OnderwijsAdvies.
Stimuleren van zandbakspel bij jonge kinderen
Tessa van Schijndel
Tessa van Schijndel en collega’s hebben onderzoek gedaan naar onderzoekend spel van jonge kinderen op het kinderdag-verblijf. Ze ontdekten onder andere dat kinderen door begeleiding tijdens sorteer-spelletjes en zwaartekracht- en snelheidspelletjes beter onderzoekend spelgedrag laten zien.
Spel met zand en water
Kimberly van Gemonden
Kinderen houden ervan: van zand en water. Dit spel met ongevormde materialen is voor veel kinderen een activiteit met ontwikkelingswaarde. Juist omdat deze materialen zo ‘meegeven’ en nooit stuk gaan. Alles wat je doet is herhaalbaar en herstelbaar, alles is altijd goed te doen en nooit fout.
Ik onderzoek het weer
Erika Spreen
Spel in de televisiestudio van het journaal zorgt in de groep van Erika en Saskia voor betekenisvolle aanleidingen én opstapjes voor diverse onderzoeksactiviteiten.
De wereld buiten de school
Marte van Vliet
In dit artikel vertellen Madelief en Tom uit groep 7 van Basisschool De Kleine Reus waarom ze het niet alleen leuk vinden om op excursies te gaan, maar ook wat de waarde is. Leerkracht Marte beschrijft hoe de excursies binnen het thema een plaats krijgen en hoe ze dit voorbereidt met haar leerlingen.
Welkom bij de Grieken en Romeinen
Jacqueline van der Velde
Voor ons nieuwe thema gaan we terug naar de oudheid. Met drie groepen 5 bereiden we ons voor. Welke sociaal-culturele praktijk we neerzetten laten we in een later stadium over aan de kinderen. De ervaring leert ons dat dit per groep uiteenloopt.
Zin in lezen in Limburg
Erna van der Berg
In de onderbouw van basisschool De Lemborgh wordt intensief samengewerkt aan het avontuur dat ‘Zin in lezen’heet. Iedereen doet mee, leerkrachten, directie en IB-er, maar bovenal kinderen en hun ouders. Erna van der Berg schrijft een aanstekelijk reisverslag.
Kriebelbeestjes
In de onderbouw van de Franciscusschool in Zaltbommel leeft het thema ‘Kriebelbeestjes’. Zowel buiten als binnen gaan de kinderen op onderzoek uit. Buiten in de tuin rondom de school wordt gezocht, gegraven en verzameld.
Op expeditie door het lichaam
Jolijn Kromhout
Alle verschillende groepen van Basisschool de Achthoek in Amsterdam zijn de afgelopen weken op expeditie gegaan. Zo zijn er ruimteschepen gebouwd, is er gedoken in de zee, zijn er dagjes uit in Nederland samengesteld en is Oceanië herontdekt. De groepen 7 gaan op expeditie door het lichaam ter voorbereiding op de op...
Zelf muziek componeren
Eline Geus
Laat kinderen in het muziekonderwijs componeren, zo schrijft Michel Hogenes in zijn proefschrift. Kinderen die componeren hebben een grotere betrokkenheid dan kinderen die traditioneel muziekonderwijs krijgen.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Nieuws
Lees hier meer over de nieuwe editie van 'Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw', de website 'Taal in spel' en het twintigjarig bestaan van de OGO-Academie.
Pak je kans en laat je zien!
Niko Fijma
Inspecteur Conny Janssen vertelt over het nieuwe toezichtkader en haar ervaringen op scholen met vernieuwend onderwijs, met name in Amsterdam en omgeving. Scholen die vernieuwend werken aan steeds beter onderwijs voor hun leerlingen, krijgen de ruimte zich te presenteren in het nieuwe toezichtkader.
Plusklas past niet
Hedi Schuite
Passend Onderwijs zou passend moeten zijn voor alle kinderen. Ook voor de meer- en hoogbegaafde kinderen.
Safe the future
Ester van Oers
Op basisschool De Archipel hebben alle groepen het schoolbrede thema ‘Let’s save the future’. Tijdens dit thema staan het scheiden van afval, duurzame energie en mooie plannen voor onze toekomst centraal.
VVE: wat werkt?
Dorian de Haan
Uit recent onderzoek blijkt het effect van Voor- en Vroegschoolse Educatie minimaal. Dorian de Haan zoomt in op dit onderzoek en geeft voorbeelden van onderzoeken waar we wel veel van kunnen leren, zodat we als professional onderwijs kunnen bieden dat werkt.
Basisontwikkeling, daar krijg je nooit genoeg van
Levineke van der Meer
Startblokken van Basisontwikkeling streeft al jaren naar het inspireren van professionals. Levineke van der Meer omschrijft, aan de hand van herinneringen van diverse personen uit de nieuwe uitgave van het boek Basisontwikkeling, de kern van Basisontwikkeling en inspireert om er ook de komende jaren mee aan de slag ...
VVE heeft een emancipatorische slag te slaan
Hermien de Waard
Prof. Dr. Paul Leseman twijfelt niet aan opbrengsten van voor- en vroegschoolse educatie. Hermien de Waard gaat met hem in gesprek over het belang van VVE en meer specifiek Startblokken en Basisontwikkeling.
Pubers en peuters
Marianne Rozendaal
Bij het vak ‘Kindontwikkeling’ lopen bovenbouwers vier weken lang een stage van een uur bij het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de kleutergroepen. Het vak is razend populair.
Spel door de school heen
Marjolein Dobber
Binnenkort verschijnt het boek ‘Spelen en leren op school’. Dit boek geeft een actueel beeld van spel binnen verschillende vakgebieden in zowel onder- als bovenbouw. Hier zijn een aantal inspirerende voorbeelden uit het boek opgenomen die laten zien hoe leerkrachten met succes ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten ...
Electrotechniek is een feestje!
Karen Beers
Leerkracht Karen wil de kinderen in haar groep ervaringen op laten doen met elektrotechniek, maar zelf heeft ze daar weinig kennis van en ervaringen mee. Het voelt als een sprong in het diepe, maar Karen heeft hoge verwachtingen van de kinderen en dus gaat ze aan de slag met een onderwerp ver buiten haar eigen comfo...
Gezond van je mond tot je kont
Groep 5-6 werkt aan de eindpresentatie van hun thema. De leerlingen hebben veel geleerd over spijsvertering, poep, gezonde en minder gezonde voeding, recepten beoordeeld, nagedacht over gezonde snacks en zelfs een kookboek geschreven. In dit beeldverhaal wordt duidelijk hoe de eindpresentatie wordt voorbereid.
Burgerschapsvorming, dialogische gespreksvoering en aansluiten bij het kind
Hilbertine Bos
Hilbertine Bos vertelt over haar bezoek aan de OGO-conferentie ‘In de pas, uit de pas’ van woensdag 15 maart 2017. Deelnemers van student tot wetenschapper zijn aanwezig.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Hun eigen ding doen
Claudia van Kruistum
Het genie is dood. Niet individuen als Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg veranderen onze wereld, maar de teams van knappe koppen die zij zorgvuldig samenstellen. Hoog tijd voor een herevaluatie van de individualistische manier waarop digitale media in het onderwijs gebruikt worden.
Startgespreken 2.0
Ingard Lachman
Ingard Lachman is werkzaam als directeur van CBS De Ark in Rotterdam en vertelt over Startgesprekken 2.0.
School en samenleving
Anders Schinkel
Je hoort nogal eens zeggen dat de school niet buiten de maatschappij moet (komen te) staan, maar erin. Anders Schinkel stelt in dit artikel dat de school beter afstand kan houden van de samenleving.
Samenleving op afstand?
Marjolein ten Cate
Anders Schinkel beschrijft in het vorige artikel dat we de samenleving beter op afstand kunnen houden. In dit artikel reageert Marjolein ten Cate op zijn visie op school en samenleving.
Ontmoeting met een vluchteling
Jedidja Meima-den Breejen
De media verspreiden volop meningen en visies op kinderrechten en vluchtelingen. Maar wat vinden kinderen daar eigenlijk zelf van? Groep 8b van Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam gaat op onderzoek uit naar kinderrechten en onderzoekt wat zij kunnen betekenen voor onze maatschappij.