Doen

Wij doen onderzoek naar kriebelbeestjes

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Weten

OGO en het brein, vuren of bevriezen?

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een goed schoolconcept. Hoe komt het dat wij daar vanuit gaan? Door recent hersen-onderzoek hebben we veel kennis opgebouwd over het brein. Komt deze weten-schappelijk onderbouwde kennis overeen met onze OGO-visie?

Weten

Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd?

‘Heeft het onderwijs baat bij kennis over de hersenen?’ en ‘Kan inzicht in cognitieve processen helpen om de leerprestaties en studiemotivatie van de leerling te verbeteren?’ ‘Nee’, zei de eminente onderwijskundige John Bruer in 1997. ‘Ja’ zegt Jelle Jolles, universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Univ...

Doen

‘Ik groei en bloei!’

In dit artikel neemt Petra Meems ons mee in haar groep 3. De vragenwand speelt een belangrijke rol bij de opbouw van de activiteiten in haar groep. Onderzoek, lezen en schrijven worden verbonden aan spel in de bloemenkraam.

Doen

Thematiseren in het speciaal onderwijs

Op SO De Zonnehof in Raalte is het team aan de slag gegaan met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). De ervaringen leveren waardevolle leeractiviteiten op, een hogere betrokkenheid van leerlingen en meer actieve inbreng van de kinderen.

Doen

Betekenisvolle activiteiten met gastouders

Gastouderbureau ‘Het Kwakersnest’ in Velserbroek willen hun pedagogische praktijk verdiepen en zien in Startblokken mogelijkheden. De Startblokkentrainers van Stichting Welzijn Velsen zijn vanuit de bestaande samenwerking met ‘Het Kwakersnest’ de uitdaging aangegaan om een passende training aan te bieden. In dit art...

Doen

Spel in de bovenbouw? Jazeker!

OGO gaat uit van spel als leidende activiteit in de onderbouw en onderzoek als leidende activiteit in de bovenbouw. Dat wil niet zeggen dat je in de onderbouw niet ‘onderzoekt’ en in de bovenbouw niet ‘speelt’. Wat is dan spel in de bovenbouw? Leerkracht Nikita en Jacqueline (groep 6) vertellen hun ‘spel’verhaal.

Weten

Complimenten voor het OGO-bulletin

Binnen het ASKO bestuur in Amsterdam hebben verschillende OGO-scholen: De Achthoek, De Archipel, De Mijlpaal, De Pool en De Willibrord, hun krachten gebundeld en een eigen OGO-bulletin uitgebracht.

Weten

OGO en beleid: laveren tussen ‘droom en daad’

In het schoolbeleid van veel OGO-scholen heerst het streven om als schoolorganisatie een lerende organisatie te zijn. Maar wat zijn nu kenmerken van OGO-scholen als lerende organisaties? Daarover schreef Hans Bakker een proefschrift (onder begeleiding van de hoogleraren Van Oers en Miedema) waar hij in januari 2015 ...

Doen

Een dag uit het leven van Eva in groep 3

Weten

Kinderen over tijdschriften

In deze boeksignalering doen vier leerlingen verslag over verschillende educatieve tijdschriften.

Weten

Literatuurlijst bij het artikel Kunst als onderzoeksactiviteit

Kunstactiviteiten kunnen op de basisschool onderzoeksactiviteiten worden.. Leerlingen doorlopen daartoe een cyclus.In dit artikel geven Hester Elzeman en Dorian de Haan aan hoe leerkrachten met deze cyclus kunnen werken.
Weten

Praktische handleiding Hoe maak je een lapbook bij het artikel Nieuwsgierigheid van kinderen stimu

In dit artikel wordt het werken met lapbooks verbonden aan een visie op onderwijs voor begaafde leerlingen. Onderwijsadviseur Marlies de Wever beschrijft hoe deze verwerkingsvorm gebruikt kan worden in groep 3-8, maar ook voor de kleuters.
Weten

Berichten OGO-Conferentie 2015 ‘Wij hebben een goed verhaal’ – berichten studenten

Verschillende studenten van christelijke Hogeschool Ede bezochten op 18 maart de landelijke OGO-conferentie met dit motto. In dit artikel een samenvatting van hun verhalen en een indruk van wat zij meenamen van deze dag.
Weten

Complimenten Taalnieuws

Taalnieuws voor inspiratie en informatie
Columns

Sint en Piet in de winkelstraat

Marieke Botman, Ria Reimers & Wendy Bakker zijn werkzaam als pedagogisch medewerkers van VVE-peuterspeelzaal De Hoeksteen in Enkhuizen en vertellen over hun idee en uitvoering van opzetten van een speelgoedwinkel met de groep.

Doen

Op avontuur in het bos, op het duin, in zee en op strand

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Weten

Intuïtie en Ontwikkelingsgericht Onderwijs

In dit artikel beschrijft Jo Nelissen het belang van intuïtie voor leerlingen. Ontwikkelingsgericht Onderwijs geeft mogelijkheden de intuïtie van alle leerlingen te stimuleren. Er komen enkele voorbeelden aan bod.

Weten

Kunst als onderzoeksactiviteit

Kunstactiviteiten kunnen op de basisschool onderzoeksactiviteiten worden. Leerlingen doorlopen daartoe een cyclus van: receptie, productie en reflectie. In dit artikel geven Hester Elzeman en Dorian de Haan aan hoe leerkrachten met deze cyclus kunnen werken.

Doen

De Klussenbus

In dit artikel laat leerkracht Karin zien hoe ze in groep 1-2 een thema vormgeeft specifiek gericht op een paar jongens uit haar klas. Door een thema over bouwen, klussen en gereedschappen te kiezen lukt het haar om nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij deze jongens los te maken en ze te betrekken in het spel en ond...

Doen

Nieuwsgierigheid van kinderen stimuleren door het gebruik van een lapbook

In dit artikel wordt het werken met lapbooks verbonden aan een visie op onderwijs voor begaafde leerlingen. Onderwijsadviseur Marlies de Wever beschrijft hoe deze verwerkingsvorm gebruikt kan worden in groep 3-8, maar ook voor de kleuters.

Doen

Samen tot ontdekkingen komen in leesgesprekken

Hoe kunnen leerkrachten én leerlingen greep krijgen op lezen en leesontwikkeling? In dit artikel beschrijven we hoe wij daarover samen informatie verzamelen door leesgesprekken te voeren. Deze leesgesprekken kunnen tot verrassende ontdekkingen leiden en ze leveren veel informatie op.

Weten

OGO-Conferentie 2015 “Wij hebben een goed verhaal”

Verschillende studenten van Christelijke Hogeschool Ede bezochten op 18 maart de landelijke OGO-conferentie met dit motto. In dit artikel een samenvatting van hun verhalen en een indruk van wat zij meenamen van deze dag.

Weten

Complimenten

Taalnieuws voor inspiratie en informatie.

Weten

HOREB als onmisbare schakel in het werken met Startblokken

Stichting Kinderopvang Hoorn en Stichting Voorschool zijn voortvarend aan de slag gegaan om HOREB in te voeren. De zoektocht naar
samenhang met Startblokken blijkt een uitdaging.

Weten

Boeksignalering: Onze Klas Mijn Wereld

‘Onze Klas Mijn Wereld’ is een methodiek voor het werken aan sociale competentie in groep 1 tot en met 4.

Weten

Werkhoek

Lijst met boekentips
Weten

Theorie en praktijk

Literatuurlijst: Samen leren begint bij communiceren
Weten

Werk in uitvoering

Foto’s behorend bij het artikel ‘Hoe een (tekst)portfolio de ouderbetrokkenheid kan verhogen'.

Weten

Werk in uitvoering

Stand-van-zaken-formulier bij het artikel ‘Communiceren in driehoeksgesprekken’.

Weten

Beeldverhaal

Volledige tekst bij het beeldverhaal, door Marion van Leeuwen
Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Inleiding

Door Marjolein Dobber.

Columns

Schuurpapier - De ideale ouder

Column door Rienkje van der Eijnden, moeder van twee kinderen en werkzaam als directeur op ABBS de Zuiderzee in Amsterdam.

Weten

Samen leren begint bij communiceren

In dit artikel leggen Marina Hol en Agnes Willemen uit wat men onder de concepten ‘ouderbetrokkenheid’ en ‘educatief partnerschap’ kan verstaan. In het project ‘Thuis in de school’ onderzoeken zij welke ondersteuning basisscholen nodig hebben om effectief educatief partnerschap te kunnen realiseren.