Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Doen

De kracht van verhalen

Verhalen zijn er altijd, komen van binnenuit, verbinden fantasie en realiteit, en misschien het allerbelangrijkste, in een verhaal kan een levensles verborgen zitten. André Weijers beschrijft hoe twee leerkrachten in de onder- en bovenbouw verhalen inzetten als krachtig middel tijdens hun thema’s.

Doen

Aan de slag met de verdiepingsaanpak

Willeke Visser en Hanna Kramer zijn heel bewust bezig met leesonderwijs in groep 3. Hun doel is om te voorkomen dat kinderen te lang in de startersboekjes blijven lezen. Ze willen er ook voor zorgen dat aarzelende lezers zin in lezen houden. Wie complexere teksten leest, leert immers meer en geniet van nieuwe onderw...

Doen

Alle kinderen spelen

Villa Kakelbont is een basisschool op het terrein van het Asielzoekerscentrum in Den Helder. In de onderbouwgroep wordt volop gespeeld in de huishoek, de bouwhoek, aan de tafel met allerlei klein bouw- en wereldspelmateriaal en in de winkel. Goed en aantrekkelijk ingerichte hoeken maken spelactiviteiten voor alle ki...

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het project 'Kunst dichtbij' en het manifest 'Kiezen voor onderwijs'.

Weten

Boekrecensie

Boekrecensies over de boeken: 'Actief met taal in de zaakvakken, didactische werkvormen voor het basisonderwijs' en 'Onder water / onder de grond'.

Weten

Klas vol goeroes

Onze tijd is een tijd waarin ‘goeroes’ het goed doen. Onzekerheid is immers een belangrijk kenmerk van deze tijd. Daar weet de goeroe wel raad mee. Hij levert houvast aan trouwe volgelingen en antwoorden waarmee je verder kunt. Er zijn gezondheids-goeroes, spirituele leiders, ICT- en financiële goeroes. Voor alle le...

Doen

Leergemeenschap in de steigers

In groep 5 van basisschool De Vlinder zijn de leerlingen hard aan het werk binnen een thema. Er komt echter nog niet veel input van de leerlingen. In deze klas heeft student Jedidja onderzoek gedaan naar de kenmerken van een leergemeenschap en hoe leerkrachten een klas kunnen omvormen tot een leer-en onderzoeksgemee...

Columns

“Ik was vroeger net zo”

Studenten herkennen zichzelf in de kinderen.

Weten

Samen staan we sterk

Leerkracht Niké, van de Julianaschool in Schagen, laat zien hoe zij een leergemeen-schap opbouwt in de praktijk.

Weten

Anders zijn is oké

‘Anders zijn is oké!’ Dat is de visie van basisschool ‘Het Rondeel’ in Den Bosch. Hoe leer je de kinderen om op deze manier met elkaar om te gaan? ‘Het Rondeel’ pakt dit grondig aan met een themaweek.

Weten

Vol gaan voor OGO

Truus Visser en Jolande Kelder van hogeschool VIAA in Zwolle zien meerwaarde in het aanbieden van de OGO-visie op de pabo. Zij maken een verbinding tussen het curriculum en het werkveld. Truus en Jolande leggen uit hoe ze dit vormgeven, in samenwerking met basis-scholen, leerkrachten en studenten.

Doen

Brainstormen met de matrix

Samen op verhaal komen over de inhoud van je thema is een mooie gezamenlijke activiteit voor leerkrachten. In de 0-fase verkennen leerkrachten de betekenissen en bedoelingen van de thematische activiteiten. Inhouden scherp krijgen is in deze planningsfase ook van belang. De inhoudenmatrix kan hierbij een goed hulpmi...

Doen

Drie.. twee.. één.. Wie niet weg is, is gezien

Wat zijn goede onderzoeksvragen? Hoe kan ik leerlingen de kennis en vaardigheden aanleren die nodig zijn voor onderzoekend leren? Er komt een hoop op je af als je als leerkracht te maken krijgt met onderzoekend leren… Een zoektocht gedurende een schooljaar naar deze vragen.

Doen

Spelen in de kringloopboekenwinkel

Leerkracht Karin Brakenhoff laat zien hoe zij en haar collega’s erin slagen een heuse boekwinkel in te richten met tweedehands boeken in groep 1-2-3. Rond deze praktijk wordt er natuurlijk veel gelezen, geschreven en vormt het spel een betekenisvol én rijk thema voor de kinderen.

Doen

Zin in lezen in groep 3

Zin in lezen is een ‘andere aanpak’ van leren lezen. Een methodiek die past bij Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Dat dit zowel voor leerkrachten als voor kinderen een interessante en doelmatige aanpak is zie je in dit beeldverhaal bij het thema ‘Sport’, waarbij de kinderen samen met de leerkracht een sportwinkel en e...

Doen

Alle smaken in de sapbar

De sapbar van groep 5 op ABBS De Zuiderzee levert diverse mogelijkheden op voor het doen van onderzoek in de bovenbouw. De kinderen lezen over het maken van sapjes, proeven, en doen marktonderzoek voor hun eigen sapbar. Deze praktijk levert mooie momenten op voor reken-wiskunde en differentiatie in het thema.

Literatuurlijst bij het artikel OGO en Bildung

Weten

Artikel gratis te downloaden: 'Anders zijn is oké'

Dit artikel uit de rubriek 'Van buiten naar binnen' is gratis te lezen. Ook is het gebruikte lespakket 'Handicap in de les' gratis op te vragen via www.handicapindeles.nl.

Weten

Literatuurlijst bij het artikel “Juf je hebt geen idee, ik doe zo mijn best!”

Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Er wordt angst en paniek gezaaid, waarbij er door rivaliteit een strijd om aandacht ontstaat. Het is ieder voor zich. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt e
Weten

Literatuurlijst bij het artikel Werken met het leerlingportfolio

Jitske Bosma deed voor haar masterthese onderzoek naar het gebruik van de leerlingportfolio’s op ontwikkelingsgerichte scholen. In dit artikel presenteert zij haar resultaten en geeft zij praktische tips voor scholen om te werken met het leerlingportfol
Weten

Krantenartikel behorend bij het artikel De kracht van eigen onderzoeksvragen

In dit artikel beschrijft Arnoud Neefjes van basisschool De Oostelijke Eilanden (BOE), een ontwikkelingsgerichte school in Amsterdam, hoe het uitwerken van het brede thema ‘Feesten’ in zijn klas uitpakt in een heldere probleemstelling en een zeer goed
Weten

Rubriek KORT: Boekentips over onderzoekend leren

Op de website zijn nog meer boeken bij onderzoekend leren in de bovenbouw te vinden.
Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over de Amsterdamse lerarenbeurs en de cito-toets voor kleuters.

Opinie

Kennistoetsen en de kwaliteit van de leraar

Voor de pabo gelden vanaf 2015 nieuwe toelatingseisen. Nieuwe instromers moeten getoetst worden op kennis over de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. We zijn nu een jaar verder. Willemieke de Jong, Driestar hogeschool, en Barbara Nellestijn, Marnix Academie, geven hun mening over de instr...

Weten

Onderzoekende houding uitlokken

Diny van der Aalsvoort, Tjarda de Wit, Carla Compagnie en Martine van Schaik gaan in op het belang van denkvragen bij wetenschap en techniek. Vanwege de positieve uitkomsten van een onderzoek naar het bevorderen van wetenschap en techniek via meten en meetkunde, komen zij te weten hoe de aard en timing van denkvrage...

Weten

Next level

In dit artikel laat leerkracht Nathalie zien hoe de eigen onderzoeksvragen van groep 6 leiden tot betekenisvol onderzoekend leren. Ze laat zien hoe het thema vorm krijgt en welke vragen ze aan de kinderen stelt om ze nieuwsgierig en betrokken te maken.

Columns

Ouderbetrokkenheid is een vaag begrip

“Kinderen van betrokken ouders presteren beter!’ zo redeneert men in het onderwijs. Daarom wordt van alles uit de kast getrokken om ouder-betrokkenheid te bevorderen. Maar wat is eigenlijk ouderbetrokkenheid? Wat verhoogt de leerprestaties? Dorine Verheijden-Lels van KLIK-onderwijsondersteuning geeft haar visie.

Weten

Uit de boekenkast van…

De redactie van Zone heeft aan het OGOdirectienetwerk de vraag voorgelegd welke boeken zij een must vinden voor het werken in Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en welk boeken een inspiratiebron voor hen zijn. Een greep uit de reacties van de directieleden...

Doen

Werken met tablets in groep 1-2

Kinderen leren op steeds jongere leeftijd gebruik te maken van digitale middelen. Leerkrachten Willy en Michelle laten zien hoe zij en de leerlingen uit groep 1-2 de tablet in de verschillende fasen van het thema gebruiken.

Weten

Ik ben een kunstenaar

Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?