Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Doen

Brainstormen met de matrix

Samen op verhaal komen over de inhoud van je thema is een mooie gezamenlijke activiteit voor leerkrachten. In de 0-fase verkennen leerkrachten de betekenissen en bedoelingen van de thematische activiteiten. Inhouden scherp krijgen is in deze planningsfase ook van belang. De inhoudenmatrix kan hierbij een goed hulpmi...

Doen

Drie.. twee.. één.. Wie niet weg is, is gezien

Wat zijn goede onderzoeksvragen? Hoe kan ik leerlingen de kennis en vaardigheden aanleren die nodig zijn voor onderzoekend leren? Er komt een hoop op je af als je als leerkracht te maken krijgt met onderzoekend leren… Een zoektocht gedurende een schooljaar naar deze vragen.

Doen

Spelen in de kringloopboekenwinkel

Leerkracht Karin Brakenhoff laat zien hoe zij en haar collega’s erin slagen een heuse boekwinkel in te richten met tweedehands boeken in groep 1-2-3. Rond deze praktijk wordt er natuurlijk veel gelezen, geschreven en vormt het spel een betekenisvol én rijk thema voor de kinderen.

Doen

Zin in lezen in groep 3

Zin in lezen is een ‘andere aanpak’ van leren lezen. Een methodiek die past bij Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Dat dit zowel voor leerkrachten als voor kinderen een interessante en doelmatige aanpak is zie je in dit beeldverhaal bij het thema ‘Sport’, waarbij de kinderen samen met de leerkracht een sportwinkel en e...

Doen

Alle smaken in de sapbar

De sapbar van groep 5 op ABBS De Zuiderzee levert diverse mogelijkheden op voor het doen van onderzoek in de bovenbouw. De kinderen lezen over het maken van sapjes, proeven, en doen marktonderzoek voor hun eigen sapbar. Deze praktijk levert mooie momenten op voor reken-wiskunde en differentiatie in het thema.

Literatuurlijst bij het artikel OGO en Bildung

Weten

Artikel gratis te downloaden: 'Anders zijn is oké'

Dit artikel uit de rubriek 'Van buiten naar binnen' is gratis te lezen. Ook is het gebruikte lespakket 'Handicap in de les' gratis op te vragen via www.handicapindeles.nl.

Weten

Literatuurlijst bij het artikel “Juf je hebt geen idee, ik doe zo mijn best!”

Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Er wordt angst en paniek gezaaid, waarbij er door rivaliteit een strijd om aandacht ontstaat. Het is ieder voor zich. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt e
Weten

Literatuurlijst bij het artikel Werken met het leerlingportfolio

Jitske Bosma deed voor haar masterthese onderzoek naar het gebruik van de leerlingportfolio’s op ontwikkelingsgerichte scholen. In dit artikel presenteert zij haar resultaten en geeft zij praktische tips voor scholen om te werken met het leerlingportfol
Weten

Krantenartikel behorend bij het artikel De kracht van eigen onderzoeksvragen

In dit artikel beschrijft Arnoud Neefjes van basisschool De Oostelijke Eilanden (BOE), een ontwikkelingsgerichte school in Amsterdam, hoe het uitwerken van het brede thema ‘Feesten’ in zijn klas uitpakt in een heldere probleemstelling en een zeer goed
Weten

Rubriek KORT: Boekentips over onderzoekend leren

Op de website zijn nog meer boeken bij onderzoekend leren in de bovenbouw te vinden.
Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over de Amsterdamse lerarenbeurs en de cito-toets voor kleuters.

Opinie

Kennistoetsen en de kwaliteit van de leraar

Voor de pabo gelden vanaf 2015 nieuwe toelatingseisen. Nieuwe instromers moeten getoetst worden op kennis over de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. We zijn nu een jaar verder. Willemieke de Jong, Driestar hogeschool, en Barbara Nellestijn, Marnix Academie, geven hun mening over de instr...

Weten

Onderzoekende houding uitlokken

Diny van der Aalsvoort, Tjarda de Wit, Carla Compagnie en Martine van Schaik gaan in op het belang van denkvragen bij wetenschap en techniek. Vanwege de positieve uitkomsten van een onderzoek naar het bevorderen van wetenschap en techniek via meten en meetkunde, komen zij te weten hoe de aard en timing van denkvrage...

Weten

Next level

In dit artikel laat leerkracht Nathalie zien hoe de eigen onderzoeksvragen van groep 6 leiden tot betekenisvol onderzoekend leren. Ze laat zien hoe het thema vorm krijgt en welke vragen ze aan de kinderen stelt om ze nieuwsgierig en betrokken te maken.

Columns

Ouderbetrokkenheid is een vaag begrip

“Kinderen van betrokken ouders presteren beter!’ zo redeneert men in het onderwijs. Daarom wordt van alles uit de kast getrokken om ouder-betrokkenheid te bevorderen. Maar wat is eigenlijk ouderbetrokkenheid? Wat verhoogt de leerprestaties? Dorine Verheijden-Lels van KLIK-onderwijsondersteuning geeft haar visie.

Weten

Uit de boekenkast van…

De redactie van Zone heeft aan het OGOdirectienetwerk de vraag voorgelegd welke boeken zij een must vinden voor het werken in Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en welk boeken een inspiratiebron voor hen zijn. Een greep uit de reacties van de directieleden...

Doen

Werken met tablets in groep 1-2

Kinderen leren op steeds jongere leeftijd gebruik te maken van digitale middelen. Leerkrachten Willy en Michelle laten zien hoe zij en de leerlingen uit groep 1-2 de tablet in de verschillende fasen van het thema gebruiken.

Weten

Ik ben een kunstenaar

Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Weten

OGO en Bildung

Wim Wardekker, voormalig universitair docent aan de Vrije Universiteit en lector aan de Hogeschool Windesheim, geeft zijn visie op Bildung.

Weten

English, why wait?

In een advies van Platform Onderwijs 2032 dat door staatssecretaris Sander Dekker is ingesteld, staat dat Engels in groep 1 van de basisschool onderwezen moet worden. Leerkracht Annemarie, van basisschool De Archipel in Amsterdam laat zien hoe Engels op haar school onderwezen wordt en wat haar verwachtingen zijn voo...

Doen

Baby’s doen ook mee!

Weten

Uit het onderzoek van...

Twee leerlingen uit groep 7 beschrijven hoe ze onderzoek doen naar hun eigen onderzoeksvragen over de invloed van mentale druk op het leveren van sportprestaties.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Nieuws

Lees hier onder andere over de tweede Studentenconferentie van 6 januari 2016, de 'zoek het uit!-app' van Klokhuis en de meetup OGO in 2032.

Weten

De rijkdom van verschillen: een theoretisch kader voor inclusief onderwijs

Het is een veelgehoorde verzuchting onder leerkrachten: hoe ga ik om met al die verschillen in mijn klas? Hoe gaan we hier binnen OGO mee om, zodat leerkrachten met voldoening hun werk kunnen blijven doen en leerlingen (álle leerlingen!) onderwijs krijgen dat hun ontwikkelingsmogelijkheden bevordert?

Opinie

'Beste Sander Dekker, we moeten praten'

Op 10 januari jongstleden was er een uitzending over werkdruk in het onderwijs op televisie. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs. Inmiddels sta ik zes jaar voor groep 8 en zou heel graag met U in discussie gaan over de manier van toetsen. Ik ben namelijk van mening dat dat voor werkdruk zorgt.

Weten

'Juf, je hebt geen idee, ik doe zo mijn best'

Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt en de cohesie is ver te zoeken. Totdat er gezamenlijk een mission statement wordt opgesteld. Dit artikel is een weergave van wat er in het groepsproces gebeurt bij het opstellen van...

Weten

OGO en identiteitsvorming

In het voorgaande artikel van basisschool De Hoeksteen wordt er gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen, leerkrachten en het team. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het praktijk-verhaal en maakt hij een verbinding met Ontwikkelings-gericht Onderwijs en identiteitsvorming.

Weten

What happens at home, stays at home?

In dit artikel laat Claudia van Kruistum zien dat jonge kinderen al veel weten over het gebruik van digitale media van huis uit. Ze laat zien op welke manier het onderwijs hiervan kan profiteren door deze kennis te gebruiken in de klas.

Columns

Buitenspelen zullen ze altijd blijven doen

Mariska Rave is vijftien jaar werkzaam als kleuterjuf. Ze geeft les op een ontwikkelingsgerichte basisschool en wil haar passie voor onderwijs delen met anderen.

Weten

Is onderzoek doen waardevol voor alle kinderen?

In dit artikel laten leerkrachten Carla en Anneleen van Kindcentrum ‘De Ontdekking’ zien hoe ze in ieder thema de uitdaging aangaan om onderzoeksactiviteiten te ontwerpen voor àlle kinderen. Nascholer Lorien de Koning geeft een theoretische onderbouwing vanuit de ontwikkelingsgerichte visie.