Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieColumn - Ouderbetrokkenheid door voor te lezen in de moedertaal
Wendy Bakker & Ria Reimers-Appel
Door Wendy Bakker en Ria Reimers-Appel. Ze zijn werkzaam als leidsters op Peuterspeelzaal Berend Botje, locatie De Hoeksteen in Enkhuizen.
Schuurpapier - Van de winter op Antarctica naar de lente van het OGO
Ton van Belle
Ton van Belle, vader van twee kinderen op een ontwikkelingsgerichte basisschool. In het dagelijkse leven is hij tv-regisseur en programmamaker.
Vraag en antwoord
Marte van Vliet
Vragen van de leerkracht op de vragenwand.
Boeksignalering
'Het Klokhuisboek over spor t en wetenschap.' door Fiona Remptet, Klokhuis en Pimento, 2012. En: 'Een duik in het diepe.' door Peter Vervloed, Uitgeverij Zwijsen.
Pedagogiek en didactiek komen samen in modern bewegingsonderwijs
Chris Hazelebach
Dit artikel gaat in op eerdere publicatie in Zone (1, jaargang 11) over het samengaan van pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen. Chris Hazelebach, medeauteur van ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’, beschrijft zijn methode en wat hij als opleidingsdocent meeneemt va...
Meerwetende partners bij bewegingsonderwijs
Willem Brobbel
Pabo-studenten en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een spannende combinatie. Beelden van en beleving bij OGO zijn zeer divers. In het bewegingsonderwijs-curriculum van Driestar Educatief gaan studenten met opdrachten aan de slag die ontwikkelingsgericht zijn maar eerst niet als zodanig worden benoemd. Reflect...
Diaplus: dé online tekstenbank!
Lorien de Koning & Femke van der Honing
Veel bovenbouwleerkrachten kiezen mooie, actuele en interessante onderwerpen voor hun thema’s. Het is vervolgens vaak lastig om bij dat onderwerp of bij de onderzoeksvragen van leerlingen geschikte teksten te vinden. Vanaf dit najaar komt er een oplossing voor dit probleem! De Activiteit gaat in samenwerking met Dia...
Klaar voor de start
Tonny Bruin
Het team van basisschool De Lichtkring in Zuidlaren werkt gezamenlijk aan een schoolbreed thema rondom ‘Sport en spel’. Door samen aan dit thema te werken, krijgt het proces van thematiseren richting én diepgang. In dit artikel wordt beschreven hoe de school aan de slag is gegaan.
Onderzoek is ook werk in uitvoering!
Sabine Krah
In dit artikel beschrijft Sabine Krah haar onderzoek waarmee zij als onderwijspedagoog afstudeerde. Zij heeft gekeken naar de cognitieve opbrengsten, motivatie en zelfvertrouwen van kinderen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en heeft deze resultaten vergeleken met Programmagerichte scholen.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Lezen en luisteren met begrip
Susanne de Groot
Susanne de Groot heeft op haar school onderzoek gedaan naar de doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 op het gebied van begrijpend lezen en luisteren. In dit artikel vertelt zij over dit onderzoek en hoe leesstrategieën aan bod komen op school.
Let’s dance!
Hanneke Verkleij
Beeldverhaal.
Ontbijten met boekfiguren
Margreet Hoogendoorn
In dit artikel wordt duidelijk hoe het jaarlijkse voorleesontbijt een geweldig succes wordt en resulteert in drie weken leesplezier. De taalcoördinator zorgt ervoor dat de rol van de leerkrachten inhoudelijker wordt en dat lezer en voorlezer ‘op de agenda’ blijven.
Brochure Rekenen en Wiskunde
Vraag en antwoord
Gedurende het thema wordt er veel geproduceerd dat een zichtbare plek in de klas nodig heeft: brainstormoverzichten, onderzoeksvragen, verslagen, nieuwe woorden etc. Veel hiervan komt terecht op mijn themawand.
Mijn themawand hangt hierdoor erg vol en wordt onoverzichtelijk. Hoe richt ik mijn themawand in zodat het v...
Techniek door alle bouwen heen
Een beeldverhaal van een schoolbreedthema ‘Techniek'. Het beeldverhaal van deze Zone laat een schoolbreedthema zien rondom techniek op basisschool De Archipel. Vanuit het stadsdeel krijgt de school de opdracht tot het ontwerpen van een nieuw cent
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Aan de kant! De brandweer komt eraan!
Fleur Buurmans, Nicole Lambrix, Immy Borg & Dirkje Visser
Op de Katholieke Pabo Zwolle wordt in het semester waarin het thematisch werken met kleuters centraal staat, ook aandacht besteed aan techniek met kleuters. In dit artikel doen twee studenten van de tweejarige deeltijdopleiding verslag van hun thema-uitwerking en de manier waarop zij de inhouden vanuit het vakgebied...
Schuurpapier - Samen uit, samen thuis!
Alita de Jong
Door Alita de Jong.
Vraag en antwoord
Marie José Glandorf & Judith van Oers
Gedurende het thema wordt er veel geproduceerd dat een zichtbare plek in de klas nodig heeft: brainstormoverzichten, onderzoeksvragen, verslagen, nieuwe woorden, etcetera. Veel hiervan komt terecht op mijn themawand. Mijn themawand hangt hierdoor erg vol en wordt onoverzichtelijk. “Hoe richt ik mijn themawand in zod...
Complimenten
Op basisschool Het Spectrum in Hoorn wordt in alle groepen ingezet op doelgericht werken aan taal. Aanleiding hiervoor is de constatering dat er hard gewerkt wordt aan betekenisvol aanbod, maar dat de opbrengsten achterblijven bij de verwachtingen.
BSO is niet saai!
Mandy van Nispen
Mandy van Nispen is een enthousiaste pedagogisch medewerker van kindcentrum De Ontdekking in Oosterhout. Ze volgt de scholing ontwikkelings-gericht werken samen met de onderbouw en het kinderdag-verblijf. Voor Mandy betekent dat meedenken en meedoen met de interessante thema’s, ook op de BSO. Hoe ze dat doet beschri...
Microkredietmarkt op De Mijlpaal
Thamar Ottens
Goede doelen acties zijn vaak een terugkomende activiteit in een schooljaar. In dit artikel vertelt Thamar Ottens, leerkracht van groep 8, over zo’n activiteit, de Microkredietmarkt, bij haar op school. Ook de kinderen en een ouder vertellen hun ervaringen.
Boeksignalering
Boekbespreking van 'Baanbrekers en boekhouders. Herinneringen aan 50 jaar kleuters.' van Frea Janssen-Vos. Van Gorcum, 2012.
Berichten
Bekijk hier de berichten van deze editie.
Boeksignalering
Boekbespreking van 'Een blik op Techniek, van 3 tot 8 jaar' van Leen de Bie. Abimo Uitgeverij, 2009. Daphne Dekkers & Ester van Oers.
Wetenschap en techniek dialogisch onderwijzen in de 21e eeuw
Lou Slangen
Al op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met allerlei toepassingen en producten uit de wetenschap en techniek. Dit noodzaakt dat leerlingen kennis en vaardigheden ontwikkelen die relevant zijn om te kunnen deelnemen aan deze samenleving. Deze publicatie gaat kort in op de inhoud van het wetenschap en technie...
Op weg naar… onderzoekend leren
Anita Kesselaar & Nanette Wagenaar
Anita Kesselaar, leerkracht groep 7, werkt op een thematisch onderzoekende manier aan betekenisvol onderwijs. Zij wil kinderen nieuwsgierig maken zodat ze vragen gaan stellen. Anita zet in op vaardigheden die ruimte creëren om op een onderzoeksmatige manier wetenschap en techniek in thema’s in te bedden.
Spelbegeleiding stimuleert peuters in hun ontwikkeling
Laura Zwoferink
Op de Ds. G.H. Kerstenschool in Borssele is vorig jaar de pilot ‘Peutergroep’ van start gegaan. Daarbij begeleiden behalve de pedagogisch medewerkers ook leerkrachten de peuters. De hoop die de overheid koestert, is dat er op diemanier een kwaliteits-verbeteringsslag plaatsvindt in de voor- en vroegschoolse educatie...
Beeldverhaal
Hanneke Verkleij & Ester van Oers
Een beeldverhaal van een schoolbreedthema ‘Techniek’.
Een gouden moment, daar doe je het voor!
Hanny Theunissen
Scholen zijn vaak bezig met allerlei acties en goede doelen. In Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) worden deze activiteiten in de bovenbouw onderzoeks-matig benaderd. In dit artikel gaat leerkracht Hanny Theunissen in op haar praktijk en wordt duidelijk hoe haar leerlingen geld voor het schoolkamp verdienen.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
In gesprek met de OGO-Inspectie
Op 14 september 2012 gingen zo’n dertig vertegenwoordigers van OGO-scholen in gesprek met de Inspectie. OGO-scholen willen de beste opbrengsten voor elk kind óók gericht op brede vorming. Dat staat immers in de wet op het basisonderwijs.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Inleiding
Bea Pompert
Lees hier de inleiding van dit themanummer: OGO en Opbrengstgericht werken: ‘De Piepjestoets’ door Bea Pompert.
Taal verbeteren: van saai naar uitdagend én succesvol!
Marlies de Wever
In dit artikel schrijft Marlies de Wever over haar werk in Noord- en Midden- Limburg. Ze is als onderwijsbegeleider al jarenlang bezig OGO in te voeren in verbetertrajecten op tal van scholen. Opbrengstgericht werken lukt het best als er vanuit thema’s en betrokkenheid, betekenisvolle activiteiten ontstaan voor alle...