Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Berichten

Onderwijs Researchdagen 2014.

Weten

Boeksignalering

'Speels, liefdevol en vakkundig. Theorie over ontwikkeling, opvoeding en educatie van jonge kinderen', door Elly Singer & Dorian de Haan, Uitgeverij SWP, 2013

Weten

Tuin er maar in!

In dit artikel schrijft Lotte Zuijderwijk over haar onderzoek naar ‘groen’ in Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Leerkracht Tessa Kruijer vertelt over de praktijk van haar groep 3-4 van De Julianaschool, waarbij ze aan de slag gaan met de schooltuin en de dieren die daar leven.

Weten

Tijd voor puberteit

In dit artikel laat leerkracht Jitske Bosma zien hoe zij het onderwerp: de puberteit bespreekbaar maakt in haar groep 8 en hoe de groep verschillende eindproducten tot stand brengt.

Weten

Leesbeleid op school en in de klas

Het zoeken naar goede teksten voor een thema is vaak een uitdaging. Het moet aansluiten bij: het thema, het niveau van de leerlingen en de teksten moeten interessant zijn voor de richting van het onderzoek. In dit artikel wordt de nieuwe digitale tekstenbank Klassenteksten toegelicht en hoe deze te gebruiken is in d...

Weten

Inspectie en OGO verslag van een overleg

Het bestuur van De Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs en de directie van De Activiteit, het landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, voeren met een zekere regelmaat overleg met de Inspectie van het primair onderwijs. In dit artikel doet Niko Fijma verslag van het overleg dat dit voorjaar plaa...

Weten

Beeldverhaal

Tijd voor puberteit.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Boeksignalering

Hoe kom je tot een keuze van een prentenboek – Hermien de Waard
Doen

Activiteitenboek- Met de trein mee

Doen

Echt zwemmen op het droge - foto's

Weten

Theorie en praktijk

Literatuurlijst: Samen leren begint bij communiceren
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Inleiding

Dit themanummer van Zone gaat over jonge kinderen en continuïteit. Door Bea Pompert.

Weten

Voor goede hulp ben je nooit te klein!

In dit artikel willen wij de ontwikkelingsovergangen van peuter naar schoolkind in beeld brengen en laten zien wat er daarbij toe doet. Welke mogelijkheden hebben professionals in kinderopvang en basisschool om jonge kinderen optimaal te begeleiden. Wat is het ontwikkelingsperspectief? Waar willen we heen?

Weten

HOREB verbindt

Niko Fijma laat in dit artikel zien hoe de leerkracht met behulp van de digitale HOREBinstrumenten kinderen doelgericht verder helpt in hun reken wiskundeontwikkeling. De leerkracht verbindt met HOREB het vak rekenen & wiskunde aan betekenisvolle activiteiten en interessante inhouden.

Weten

Experts aan het woord

Werken aan een doorgaande lijn: een kwestie van goed afstemmen. Vier experts komen in dit artikel aan het woord over ‘de doorgaande lijn’, elk vanuit hun eigen werkveld en professie.

Weten

Wij doen de was

De was doen is een alledaagse activiteit die je uiteen kunt rafelen in een groot aantal eenvoudige handelingen waar peuters graag bij helpen en mee kunnen experimenteren. Gitta Laan, peuterleidster op peuterspeelzaal Partou PSZ Zwanebloemlaan in Amsterdam, beschrijft hoe zij een thema ontwerpt boordevol mogelijkhede...

Weten

Van snuffelen naar schrijven en presenteren in groep 3-4

In dit artikel laat leerkracht Tessa zien welke lees- en schrijfactiviteiten er aan bod komen in groep 3-4 van de Julianaschool in Schagen.

Weten

Echt zwemmen op het droge

In dit artikel laat Karin Brakenhoff zien hoe het thematiseren in de klas rondom het thema ‘Zwemmen’ verloopt.

Weten

Een brug slaan naar vernieuwing

In dit artikel vertellen Lorien de Koning en Liv Camps over hun ervaringen om Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) in te voeren op GBS Octopus in België en hoe zo’n ontwikkelingsproces verloopt.

Weten

Beeldverhaal

Eet Smakelijk!

Weten

Boeksignalering

De keuze van een prentenboek in Startblokken van Basisontwikkeling. 'Help een Krrr…okodil', door Catherine Rayner, Vries-Brouwers, 2012.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Verslaglegging van De derde Winterschool

Op 31 januari en 1 februari heeft de derde Winterschool plaatsgevonden in Alkmaar.
Redactioneel

Afscheid van Wim Wardekker als redactielid

Wim Wardekker heeft afscheid genomen van de redactie van Zone. We danken hem voor zijn inzet en betrokkenheid in de afgelopen jaren!

Weten

Van binnen naar buiten

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht.
Weten

Achter de kermis aan…

Weten

Beeldverhaal

Nog meer foto's bij het artikel 'Money, money, money'.
Weten

Praktische vragen over HOREB

In de rubriek 'Vraag en antwoord' van Zone 4 Jrg. 12 gaat Janneke Hagenaar in op het gebruik van HOREB. In dit bestand kunt u praktische vragen van leerkrachten en antwoorden vinden.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

Schuurpapier - Gelijke monniken gelijke kappen?

Door Ad Boes, onderwijspedagoog, publicist en deskundige op het gebied van onderwijstoezicht.

Doen

Dichtbij en ver weg, groep 1-2

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Columns

Column - Achter de kermis aan…

Column door Hermien de Waard, werkzaam als nascholer en onderwijsontwikkelaar op De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

OGO en de hype van de 21e eeuw

De 21th century skills staan de laatste tijd volop in de belangstelling. In dit artikel maakt Wim Wardekker een theoretische vergelijking van de cirkel van de 21th century skills en die van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).

Weten

Brede identiteitsontwikkeling door actuele thema’s in de klas

Aansluitend op het theoretische artikel van Wim Wardekker, laat Lorien de Koning zien hoe brede identiteitsontwikkeling in de praktijk van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) plaatsvindt.