Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesDe redactie
Neem contact op met de redactie van ZoneAgenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Inleiding
Marjolein Dobber
Door Marjolein Dobber.
Schuurpapier - De ideale ouder
Rienkje van der Eijnden
Column door Rienkje van der Eijnden, moeder van twee kinderen en werkzaam als directeur op ABBS de Zuiderzee in Amsterdam.
Samen leren begint bij communiceren
Marina Hol en Agnes Willemen
In dit artikel leggen Marina Hol en Agnes Willemen uit wat men onder de concepten ‘ouderbetrokkenheid’ en ‘educatief partnerschap’ kan verstaan. In het project ‘Thuis in de school’ onderzoeken zij welke ondersteuning basisscholen nodig hebben om effectief educatief partnerschap te kunnen realiseren.
Er was eens... Verbinden van verhalen door ouders, leerkrachten en kinderen
Cock van Vliet
In dit artikel laten de leerkrachten van de onderbouw van de Van Asch van Wijck school zien hoe zij ouders betrekken bij het thema en wat dit voor leerkrachten, ouders en kinderen oplevert. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit het thema ‘Er was eens…’, zien we hoe het lezen en spelen van verhalen ouders uitlokt o...
‘Funds of knowledge’: ouders zien als waardevolle bron
Marjolein Dobber
Het artikel ‘Er was eens…’ beschrijft mooie praktijken in het voortbouwen op de rijkdom aan verhalen van kinderen en ouders van verschillende etnische achtergronden. Dit sluit goed aan bij de theorie van ‘Funds of Knowledge’ (FoK), die diversiteit in het onderwijs als een waardevol element ziet (Hog, 2011). In dit a...
SVIB en ouders
Isabelle Vingerhoets
In dit artikel laat De Franciscusschool in Zaltbommel zien hoe zij gebruikmaken van School Video Interactie Begeleiding (SVIB) in groep 1-3 bij gesprekken met ouders over zorgkinderen en wat de voordelen zijn van deze manier van werken.
Hoe een (tekst) portfolio de ouderbetrokkenheid kan verhogen
Rienkje van der Eijnden & Annemiek Helfensteijn
Basisschool Octant werkt sinds twee jaar met een tekstportfolio. Het portfolio is ooit ingevoerd als middel om de brede ontwikkeling van de kinderen bij het schrijven van teksten in beeld te brengen en het eigenaarschap van de kinderen te bevorderen. Inmiddels blijkt dat het portfolio ook een uitstekend middel is om...
Ouderbetrokkenheid
Ingrid Schumacher-van Selm
Column door Ingrid Schumacher-van Selm, werkzaam als directeur van CBS Ackerweide in Pijnacker.
Communiceren in driehoeksgesprekken
Femke van de Heijkant en Anneleen Mulder
In dit artikel laten leerkracht Anneleen en Femke van Kindcentrum De Ontdekking (Oosterhout) zien hoe de samenwerking tussen ouders en leerkrachten op de school verloopt. Ze gaan in op de voorbereidingen, de ervaringen (van ouders én leerkrachten) en de opbrengsten van hun aanpak.
Werkgroep educatief partnerschap op de Willibrordschool: samenwerking tussen ouders en leerkrachten
Anne Verboon
Op de Willibrordschool in Amsterdam is een werkgroep ‘Educatief partnerschap’. Anne Verboon spreekt met een directeur, ouder en een leerkracht die aan deze werkgroep deelnemen. Ze vertellen onder andere hoe de werkgroep is gestart, wat ze al hebben bereikt, wat ze nog willen bereiken en geven tips voor andere schole...
De OGOkwaliteitskaarten: een TomTom voor goed onderwijs!
Tonny Bruin
De ‘OGO-kwaliteitskaarten’ is een instrument om zicht te krijgen op de kwaliteit van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. In dit artikel legt Tonny Bruin uit hoe dit praktisch worden ingezet en welke rol ouders in de evaluatie van kwaliteit kunnen spelen.
Beeldverhaal
Marion van Leeuwen
Opa- en omadagen dragen bij aan ouderbetrokkenheid.
Boeksignalering
'Speel Goed. Op ontdekking met je spelende kind.' Door .Jan de Lange, Els Feijs, Fokke Munk, Kees Broekhof en Hans Cohen de Lara. Uitgeverij Zwijsen, 2013.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Werkhoek
Van binnen naar buiten: Niet zomaar een uitstapje
Theorie en praktijk
Foto’s bij het beeldverhaal
_w400_h260_bg.png)
Exemplaar winnen?! Meester Mark draait door
Meester Mark draait door, ten onder in het onderwijs
_w400_h260_bg.png)
Oproep leerkrachten die mee willen denken met een artikel
Werkhoek en agenda
Literatuurlijst bij het artikel: Maak een probleem!
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - Reken op elkaar en klaag niet!
Bea Pompert
Door Bea Pompert.
Column - Sporten en leren
Femke Zeegers
Column door Femke Zeegers, werkzaam als groepsleerkracht van groep 7 en OGO-coach bovenbouw op KBS De Bolster in Gilze.
Niet zomaar een uitstapje
Marte van Vliet
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
Complimenten
Zilveren gemeentespeld voor Nicole Hanegraaf.
Opleiden voor de OGO-school
Dorian de Haan
Hoe organiseer je ontwikkelingsgericht onderwijs op de opleiding? Hoe laat je studenten kennis maken met OGO (Ontwikkelingsgericht Onderwijs) als onderwijsconcept dat in alle aspecten van het onderwijs doorwerkt? In deze ‘theorie en praktijk’ volgt een theoretische onderbouwing en twee praktijkvoorbeelden van de Kat...
Themaweek op de Pabo
Dirkje Visser
Op de Katholieke Pabo Zwolle organiseren we al een aantal jaren een themaweek voor de tweedejaars studenten. In deze themaweek werken docenten van alle vakgebieden samen om studenten voor te bereiden op het thematiseren in een kleutergroep. In dit artikel wordt beschreven welke leerervaringen de studenten in zo’n we...
Onderzoekend leren in het OGO-lab: een inspirerende ervaring
Judith van Oers
Op de Pabo Windesheim in Almere Flevoland wordt al een aantal jaar gewerkt met een OGOlab. Hierin ervaren studenten (die kiezen voor een OGO-specialisatie) hoe het is om betekenisvol onderwijs te ontwerpen en het thematiseren in twee dagen vorm te geven. Een enorme uitdaging, en inspirerend!
Op vakantie met peuterspeelzaal Purkie
Nanette Wagenaar
In dit artikel wordt duidelijk hoe leidsters op peuterspeelzaal Purkie in Midwoud verbindingen maken tussen verschillende spelactiviteiten. Een scene uit het boek ‘Bobbi op vakantie’ wordt het begin van spel in de zandbak. Manipulerend spel, rolgebonden handelingen en rollenspel wordt gestimuleerd, waarbij de brede ...
Kleuters eigenaar maken van hun eigen teksten zorgt voor hoge opbrengsten!
Jasmijn van Ipkens
In dit artikel beschrijft Jasmijn van Ipkens van Basisschool St. Wulfram dat een groot deel van de kleuters weinig tot geen nieuwsgierigheid toont bij lees- en schrijfactiviteiten. Zij laat zien hoe ze het eigenaarschap van het schrijven van een eigen tekst weer terug hebben gelegd bij de kinderen.
Wat doe jij met de krant in de klas?
Marte van Vliet
In dit artikel lees je een drietal praktijkvoorbeelden uit de bovenbouw van ontwikkelingsgerichte scholen over het gebruik van de krant in de klas als een rijke actuele bron. In deze voorbeelden wordt zichtbaar hoe de krant zorgt voor verbinding met de actualiteit en kan uitnodigen tot gesprek en discussie.
Twitter en Facebook in een OGO-school
Marga Putter en Nanette Wagenaar
Kinderen en volwassenen zijn dagelijks omringd door social media. Zo langzamerhand is iedereen in meer of mindere mate gebruiker, maar social media lijken nog nauwelijks een vaste plek in de school te hebben. Hoe zet je als school eerste stappen in deze wereld? Is er voor het onderwijs een taak weggelegd
om kinderen...