Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieComplimenten
Complimenten voor Kindercentrum KOM.MIJN en BCO onderwijsadviseurs.
Kleuters werken aan hun vragenwand
Willeke Visser
Jonge kinderen zijn eigenlijk nergens te klein voor of ‘niet aan toe’ als leerkrachten er in slagen goed aan te sluiten bij hun ervaringen én de vragen die ze hebben. In dit artikel lees je hoe dat in de kleutergroepen van de Frits Bodeschool in Urk gaat.
Boeksignalering
Marco Snoek
'Leiding geven in een OGO-school, reisverhalen van schoolleiders en hun teams, een lees-en werkboek.' door Tonny Bruin, Alkmaar: De Activiteit, 2013.
Vrij lezen: ‘Tegen de verwarming is het druk, onder de kapstok ook’
Marit Koster
Pabo-studente Marit Koster heeft voor haar afstudeeronderwerp onderzoek gedaan naar het leesbevordering. Met haar kinderen ging ze het experiment aan om voortaan ‘vrij te lezen’. In dit artikel vertelt zij haar ervaringen.
Boeksignalering
Ellen de Haan
'Wereldburger met ketchup, lesgeven over wereldburgerschap. Hoe doe je dat?' door Jeroen Van Der Zant, NCDO, 2012.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Samen OGO invoeren: een echte activiteit!
Rienkje van der Eijnden
In dit artikel laat Rienkje van de Eijnden zien op welke manier er op haar school gewerkt is aan het realiseren van goed taalonderwijs en teksten schrijven op basisschool Octant in Assendelft.
Money, money, money
Hanneke Verkleij
Beeldverhaal.
OGO in Gambia?!
Hanneke van der Blonk
Hanneke van der Blonk beschrijft in dit artikel haar ervaringen over het onderwijs in Gambia en hoe zij voor haar minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) onderzoek heeft gedaan en leerkrachten na laat denken over het ontwikkelen van materiaal om lessen visueler te maken.
Jaarlijkse EECERA Conferentie in Talinn
Adem verwent Sint en Piet
Ontwikkelingsgericht Onderwijs.. werkt dat?
Extra boeksignalering door Els Kuiper
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Stuurboord bakboord
Linda de Vries
"Tijdens de groepsconsultaties krijg ik vaak te horen dat de pedagogisch medewerkers het lastig vinden om met de kinderen mee te spelen."
Een onverwachte wending
Desira Bos-Holsappel
Desira is leerkracht van groep 7-8 op basisschool de Handpalm in Leens. Tijdens de OGO-conferentie in maart is zij gekozen als OGO-talent 2013. In dit artikel beschrijft en reflecteert zij op haar thema over ‘de politiek’ en hoe het thema anders verloopt dan zij in eerste instantie verwacht heeft.
Ontwikkelingsgericht Onderwijs… Werkt dat?
Chiel van der Veen, Marjolein Dobber & Bert van Oers
Vanaf 1980 wordt er in ons land hard gewerkt aan de invoering en verdere ontwikkeling van OGO in de basisschool. In dit artikel bezien Van der Veen, Dobber en Van Oers de belangrijkste onderzoeksresultaten rond OGO.
Reken je rijk! Trek erop uit met de trein
Niko Fijma
In het artikel ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs… werkt dat?’ wordt een onderzoek van Worthington en Poland toegelicht. Beide gaan over symbolische representaties van de werkelijkheid en het belang van schematiseren in de ontwikkeling van het mathematisch denken van jonge kinderen. Met dit artikel sluit Niko Fijma hie...
Complimenten - Daar worden we blij van!
In december 2013 ontvangen de laatste pedagogisch medewerksters van Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH) hun certificaat ‘Startblokken’. Alle locaties
voor de 0 tot 4-jarigen werken dan volgens dit concept.
Een overvloed aan @pps…
Ifor Huntelaar
Er is een overvloed aan apps die bedoeld zijn om in het onderwijs te gebruiken. Hoe maak je als leerkracht een keuze. Zijn apps in te zetten bij het uitdiepen van je thema in de klas?
Ik ben juf/meester. En soms vraag ik me af: Doe ik er toe?
Peter Heerschop
Column door Peter Heerschop.
Eigenaarschap en leren-leren bij het lezen
Monique van Wijlick
In dit artikel beschrijft Monique van Wijlick hoe zij met haar groep 4 leerlingen individuele leesplannen maakt. Ze doet dat met alle kinderen en betrekt de
leerlingen ook op elkaars plannen.
Boeksignalering
Boekbespreking van 'Lastige Kinderen? Heb jij even geluk. Omdenken in opvoeding en onderwijs' van Berthold Gunster.
Ridder Rikki
Isabelle Vingerhoets
De leerkrachten van basisschool De Piramide in Ridderkerk werken aan verbetering van hun onderwijs. Zij doen dit door middel van het invoeren van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Tijdens dit proces leren de onderbouwleerkrachten werken met de verteltafel. Doris den Besten, leerkracht van groep 3, is enthousiast. Isab...
Vragen over HOREB
Janneke Hagenaar
HOREB staat voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling. Het is een observatie, registratie en planningsinstrument dat onlosmakelijk verbonden is met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Met HOREB ga je beter ref lecteren op je handelen, beter differentiëren én begeleiden. In d...
Beeldverhaal - Tot zover gekomen!
Hanneke Verkleij
Aan alles komt een einde, zo ook aan een thema in de klas. Elk thema vraagt om een goede afronding. Pas dan is het verhaal van de klas rond. Zo’n afronding kan op veel manieren.
Startblokken op de agenda houden
Irene Staal en Janny Kelderman
In 2006 besluit SKE kinderopvang Enschede een pedagogische kwaliteitsslag te maken. Dit leidt tot de doelstelling om in 2010 op alle locaties ontwikkelings-gericht te werken met Startblokken van Basisontwikkeling. In dit artikel bespreken we hoe we intern de medewerkers scholen, coachen, en hoe we Startblokken op de...
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Klaar voor de start
Behorend bij artikel ‘Klaar voor de start’ / Tonny Bruin.
Onderzoek is ook werk in uitvoering
Ontbijten met boekfiguren
Vraag en antwoord
Boeksignalering
Klaar voor de Kinderboekenweek.
Let’s dance
Boeksignalering
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.