Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesDe redactie
Neem contact op met de redactie van ZoneBeeldverhaal
Tijd voor puberteit.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Boeksignalering
Activiteitenboek- Met de trein mee
Echt zwemmen op het droge - foto's
Theorie en praktijk
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Inleiding
Bea Pompert
Dit themanummer van Zone gaat over jonge kinderen en continuïteit. Door Bea Pompert.
Voor goede hulp ben je nooit te klein!
Bea Pompert en Bert van Oers
In dit artikel willen wij de ontwikkelingsovergangen van peuter naar schoolkind in beeld brengen en laten zien wat er daarbij toe doet. Welke mogelijkheden hebben professionals in kinderopvang en basisschool om jonge kinderen optimaal te begeleiden. Wat is het ontwikkelingsperspectief? Waar willen we heen?
HOREB verbindt
Niko Fijma
Niko Fijma laat in dit artikel zien hoe de leerkracht met behulp van de digitale HOREBinstrumenten kinderen doelgericht verder helpt in hun reken wiskundeontwikkeling. De leerkracht verbindt met HOREB het vak rekenen & wiskunde aan betekenisvolle activiteiten en interessante inhouden.
Experts aan het woord
Aleid Beets-Kessens en Bea Pompert
Werken aan een doorgaande lijn: een kwestie van goed afstemmen. Vier experts komen in dit artikel aan het woord over ‘de doorgaande lijn’, elk vanuit hun eigen werkveld en professie.
Wij doen de was
Gitta Laan
De was doen is een alledaagse activiteit die je uiteen kunt rafelen in een groot aantal eenvoudige handelingen waar peuters graag bij helpen en mee kunnen experimenteren. Gitta Laan, peuterleidster op peuterspeelzaal Partou PSZ Zwanebloemlaan in Amsterdam, beschrijft hoe zij een thema ontwerpt boordevol mogelijkhede...
Van snuffelen naar schrijven en presenteren in groep 3-4
Tessa Kruijer
In dit artikel laat leerkracht Tessa zien welke lees- en schrijfactiviteiten er aan bod komen in groep 3-4 van de Julianaschool in Schagen.
Echt zwemmen op het droge
Karin Brakenhoff
In dit artikel laat Karin Brakenhoff zien hoe het thematiseren in de klas rondom het thema ‘Zwemmen’ verloopt.
Een brug slaan naar vernieuwing
Liv Camps en Lorien de Koning
In dit artikel vertellen Lorien de Koning en Liv Camps over hun ervaringen om Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) in te voeren op GBS Octopus in België en hoe zo’n ontwikkelingsproces verloopt.
Beeldverhaal
Eet Smakelijk!
Boeksignalering
De keuze van een prentenboek in Startblokken van Basisontwikkeling. 'Help een Krrr…okodil', door Catherine Rayner, Vries-Brouwers, 2012.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Verslaglegging van De derde Winterschool
Afscheid van Wim Wardekker als redactielid
Wim Wardekker heeft afscheid genomen van de redactie van Zone. We danken hem voor zijn inzet en betrokkenheid in de afgelopen jaren!
Van binnen naar buiten
Achter de kermis aan…
Beeldverhaal
Praktische vragen over HOREB
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - Gelijke monniken gelijke kappen?
Ad Boes
Door Ad Boes, onderwijspedagoog, publicist en deskundige op het gebied van onderwijstoezicht.
Dichtbij en ver weg, groep 1-2
Henriëtte Bannink
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
Column - Achter de kermis aan…
Hermien de Waard
Column door Hermien de Waard, werkzaam als nascholer en onderwijsontwikkelaar op De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
OGO en de hype van de 21e eeuw
Wim Wardekker
De 21th century skills staan de laatste tijd volop in de belangstelling. In dit artikel maakt Wim Wardekker een theoretische vergelijking van de cirkel van de 21th century skills en die van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).
Brede identiteitsontwikkeling door actuele thema’s in de klas
Lorien de Koning
Aansluitend op het theoretische artikel van Wim Wardekker, laat Lorien de Koning zien hoe brede identiteitsontwikkeling in de praktijk van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) plaatsvindt.
Complimenten
Complimenten voor Kindercentrum KOM.MIJN en BCO onderwijsadviseurs.
Kleuters werken aan hun vragenwand
Willeke Visser
Jonge kinderen zijn eigenlijk nergens te klein voor of ‘niet aan toe’ als leerkrachten er in slagen goed aan te sluiten bij hun ervaringen én de vragen die ze hebben. In dit artikel lees je hoe dat in de kleutergroepen van de Frits Bodeschool in Urk gaat.
Boeksignalering
Marco Snoek
'Leiding geven in een OGO-school, reisverhalen van schoolleiders en hun teams, een lees-en werkboek.' door Tonny Bruin, Alkmaar: De Activiteit, 2013.
Vrij lezen: ‘Tegen de verwarming is het druk, onder de kapstok ook’
Marit Koster
Pabo-studente Marit Koster heeft voor haar afstudeeronderwerp onderzoek gedaan naar het leesbevordering. Met haar kinderen ging ze het experiment aan om voortaan ‘vrij te lezen’. In dit artikel vertelt zij haar ervaringen.
Boeksignalering
Ellen de Haan
'Wereldburger met ketchup, lesgeven over wereldburgerschap. Hoe doe je dat?' door Jeroen Van Der Zant, NCDO, 2012.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.