Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieThemaweek op de Pabo
Dirkje Visser
Op de Katholieke Pabo Zwolle organiseren we al een aantal jaren een themaweek voor de tweedejaars studenten. In deze themaweek werken docenten van alle vakgebieden samen om studenten voor te bereiden op het thematiseren in een kleutergroep. In dit artikel wordt beschreven welke leerervaringen de studenten in zo’n we...
Onderzoekend leren in het OGO-lab: een inspirerende ervaring
Judith van Oers
Op de Pabo Windesheim in Almere Flevoland wordt al een aantal jaar gewerkt met een OGOlab. Hierin ervaren studenten (die kiezen voor een OGO-specialisatie) hoe het is om betekenisvol onderwijs te ontwerpen en het thematiseren in twee dagen vorm te geven. Een enorme uitdaging, en inspirerend!
Op vakantie met peuterspeelzaal Purkie
Nanette Wagenaar
In dit artikel wordt duidelijk hoe leidsters op peuterspeelzaal Purkie in Midwoud verbindingen maken tussen verschillende spelactiviteiten. Een scene uit het boek ‘Bobbi op vakantie’ wordt het begin van spel in de zandbak. Manipulerend spel, rolgebonden handelingen en rollenspel wordt gestimuleerd, waarbij de brede ...
Kleuters eigenaar maken van hun eigen teksten zorgt voor hoge opbrengsten!
Jasmijn van Ipkens
In dit artikel beschrijft Jasmijn van Ipkens van Basisschool St. Wulfram dat een groot deel van de kleuters weinig tot geen nieuwsgierigheid toont bij lees- en schrijfactiviteiten. Zij laat zien hoe ze het eigenaarschap van het schrijven van een eigen tekst weer terug hebben gelegd bij de kinderen.
Wat doe jij met de krant in de klas?
Marte van Vliet
In dit artikel lees je een drietal praktijkvoorbeelden uit de bovenbouw van ontwikkelingsgerichte scholen over het gebruik van de krant in de klas als een rijke actuele bron. In deze voorbeelden wordt zichtbaar hoe de krant zorgt voor verbinding met de actualiteit en kan uitnodigen tot gesprek en discussie.
Twitter en Facebook in een OGO-school
Marga Putter en Nanette Wagenaar
Kinderen en volwassenen zijn dagelijks omringd door social media. Zo langzamerhand is iedereen in meer of mindere mate gebruiker, maar social media lijken nog nauwelijks een vaste plek in de school te hebben. Hoe zet je als school eerste stappen in deze wereld? Is er voor het onderwijs een taak weggelegd
om kinderen...
Later als ik groter ben…
Beeldverhaal.
Berichten
Ode aan de leraar.
Boeksignalering
'Begrijpen met je handen, een andere kijk op kind en creativiteit', door Annet Weterings en Sabine Plamper. Reed Business Education Amsterdam, 2012.
Werkhoek
Foto’s bij het artikel: Structureren en organiseren van het thema in midden- en bovenbouw
Foto’s met teksten bij het artikel: ‘Dit schilderij gaat over mij!’ Kunst dichter bij kinderen
Lesvoorbereiding bij het artikel: Boekrecensies schrijven in groep 8
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - De pabo-lat gaat omhoog, op de juiste manier?
Romke Mulder
Door Romke Mulder, derdejaars pabo-student van de Katholieke Pabo in Zwolle.
Column - Toen de afwas af was…
Nanette Wagenaar
Column door Nanette Wagenaar, werkzaam als onderwijsadviseur bij OBD Noordwest in Alkmaar.
Maak een probleem!
Resi Damhuis & Eefje van der Zalm
Kinderen leren heel veel van spel. In spel kunnen ze hun taal en denken nog sterker ontwikkelen. Op voorwaarde dat kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers het ze wat moeilijker maken... Met stukjes taaldenkgesprek in de natuurlijke loop van het spel waarin ze kinderen uitdagen tot denken. Waarom dat nodig is...
Structureren en organiseren van het thema in midden- en bovenbouw
Inge Haarsma & Marte van Vliet
In dit artikel laten leerkrachten Inge Haarsma en Marte van Vliet zien hoe zij het proces van thematiseren en onderzoeken zichtbaar maken in de klas. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit midden- en bovenbouw wordt beschreven hoe zij ervoor zorgen dat de leerlingen zicht krijgen op hun denkprocessen, houvast hebbe...
Complimenten
Dorian de Haan in beeld!
‘Dit schilderij gaat over mij!’
Marie Reehorst & Lisa van der Winden
In de dagelijkse praktijk zien we dat veel scholen een museumbezoek vooral als uitje zien dat los staat van het curriculum. Hoe zorg je ervoor dat het bezoek meer aansluit bij wat er in de klas gebeurt? Groep 5-6 van een basisschool uit Amsterdam Zuidoost probeert het en doet mee aan het project Kunst Dichtbij van S...
De waarde van Horeb in het pabocurriculum
Willemieke de Jong
In dit artikel bespreekt Willemieke de Jong waarom het belangrijk is studenten op de pabo kennis te laten maken met de Horeb. Ze doet dat aan de hand van de drie niveaus van de doelencirkel van Ontwikkelingsgericht Onderwijs: het hart, de specif ieke kennis en vaardigheden en de brede ontwikkeling.
Great Britain, Great theme!
Annemarie Slagter-Kool & Ester van Oers
Op basisschool De Archipel in Amsterdam wordt een schoolbreed thema ‘Great Britain’ uitgevoerd waarbij er extra aandacht is voor Engels in het aanbod. In dit artikel volgen er praktijkbeschrijvingen van verschillende klassen.
Rijkdom zonder vastleggen…
Anke van der Bor
De peuterspeelzalen van Stichting Welzijn Velsen werken allemaal met Startblokken van Basisontwikkeling en willen dit graag in het beleid opnemen. Eén locatie, peuterspeelzaal Pinokkio is echter een uitzonderlijke situatie, waardoor de medewerkers zich afvragen of Startblokken ook bij hen mogelijk is. In dit artikel...
Boeksignalering
Boekrecensies schrijven in groep 8.
Beeldverhaal
Expertlezen over de Kinderboekenweek in groep 3-4.
Berichten
Een interview met Monique Volman naar aanleiding van haar presentatie op de aankomende OGO-conferentie 18 maart 2015 in de Reehorst, Ede.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - Tablets, vensters op de toekomst?
Bert van Oers
Door Bert van Oers, bijzonder hoogleraar Cultuurhistorische Onderwijspedagogiek, werkzaam aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Column - 'Je moet er wel eerst jam op smeren pap!’
Simone Westra
Column door Simone Westra, werkzaam als leerkracht van groep 3-4 op SBO De Windroos in Nijmegen.
Speeddaten met je klas? Een goed idee!
Annelies de Klerk
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
Complimenten
Kwaliteitsverbetering is MEER dan werken met de PDCA cyclus
Tonny Bruin
De PDCA kwaliteitscirkel is een een voudig hulpmiddel bij het werken aan kwaliteits verbetering, die af komstig is uit het bedrijfsleven. De cyclus bestaat uit fasen (Plan-Do-Check-Act) waarbij: plannen, evalueren en bijstellen, centraal staan. In dit artikel geeft Tonny Bruin aan wat het inhoud en hoe het zich verh...
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg!
Eva Dopmeijer
In het artikel van Tonny Bruin wordt de theoretische achtergrond en betekenis van de PDCA cyclus voor het onderwijs besproken. In dit artikel ligt leerkracht en bouwcoördinator, Eva Dopmeijer, toe hoe de PDCA cyclus is toegepast voor kwaliteitsverbetering bij haar op school.
Lezen is te gek, juf !
Niké Admiraal
Door Niké Admiraal, werkzaam als leerkracht van groep 8 op De Julianaschool in Schagen.
Werken met een portfolio: leermiddel voor de 21ste eeuw
Bea Pompert
Het portfolio is een belangrijk document bij het evalueren met kinderen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). In dit artikel laat Bea Pompert zien wat de voordelen van het gebruik van een portfolio zijn en hoe deze er in de praktijk uit kunnen zien.