Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieUit de boekenkast van Wouter Pols
Wouter Pols
Uit de kast gehaald.
Een prototype van een opgelegde innovatie
Frea Janssen-Vos
In het project Taallijn VVE trekt een aantal zaken de aandacht.
Wat heeft de Taallijn VVE Startblokken te bieden?
Ellen Zonneveld
Het APS vindt de ontwikkelingsgerichte benadering van Startblokken belangrijk en heeft daarom kritisch gekeken naar de relatie met de Taallijn VVE van het Expertisecentrum Nederlands.
Groep 4 werkt in eigen buurt aan de kerndoelen
Judith van Oers
In dit artikel beschrijft Judith van Oers hoe een ontwikkelingsgerichte praktijk niet alleen de leergebiedspecifieke kerndoelen nastreeft, maar ook een antwoord geeft op de vraag hoe de leergebiedoverstijgende kerndoelen vorm kunnen krijgen.
‘Doe niet zo stoer!’ De afscheidsfilm van groep 8
Mariëlle Dekker
Dit jaar op onze ontwikkelingsgerichte school geen musical voor de twee groepen 8, maar een afscheidsfilm. Ook in deze nieuwe manier van afscheidnemen hebben de leerlingen een grote inbreng.
Huis te koop! Een leerkracht leert begeleiden
Isabelle Vingerhoets
Leerkrachtvaardigheden vormen voor ons de rode draad in het begeleidingsproces. De leerkracht kiest één of twee vaardigheden die voor een bepaalde periode haar persoonlijke werkpunten zijn.
Van begeleid spelen valt veel te leren
Frea Janssen-Vos en Bert van Oers
In het artikel leggen Frea Janssen-Vos en Bert van Oers hun visie op spelen en leren en op het belang van begeleid spel voor. Basisontwikkeling is (met Startblokken)een spelgeoriënteerd curriculum.
En toen was er de Schakelklas
Dorian de Haan
Waar komt dit idee vandaan? Wat zijn eigenlijk Schakelklassen?
Conferentie in beeld
Foto's van de OGO conferentie.
Boeksignalering
Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Onderzoek
Monique Volman
Het gaat goed met het gedachtegoed rond Ontwikkelingsgericht Onderwijs, ook in onderzoek en wetenschap.
Hoe gaat het met de bovenbouw?
Bea Pompert
De afgelopen jaren heeft Bea Pompert met ongeveer 20 teams gewerkt aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de bovenbouw. Zij legt haar bevindingen voor: de opbrengsten, hobbels en valkuilen.
Ontwikkelingsgerichte woordenschatontwikkeling, een kwestie van interactie, cultuur en context.
Debbie Duijkers
In het kader van haar studie verdiepte Debbie Duijkers zich in Ontwikkelingsgericht Onderwijs en woordenschatuitbreiding. Zij was benieuwd of deze onderwijsaanpak tot andere resultaten leidt dan een programmatische aanpak.
Een drogisterij-parfumerie in groep 8. Van een ambitieus plan naar een ondernemende werkelijkheid
Ingeborg Jansen
Het plan is werkelijkheid geworden: drogisterijparfumerie ‘Body Language’, een echte winkel in school. Leerkracht Ingeborg Jansen vertelt over de aanpak, het proces en de resultaten die het heeft opgeleverd.
Dapper op de Dappermarkt. Ouderbetrokkenheid en ontwikkelingsgericht netwerken rondom de school
Trudy Pas
Basisschool De Waaier, een ‘zwarte’ school in Amsterdam, werkt met kinderen én met ouders ontwikkelingsgericht. In themabijeenkomsten praten, werken en leren ouders over dezelfde thema’s als hun kinderen.
Hoor wie klopt daar kinderen…?! Sinterklaas in een multiculturele leeromgeving
Patty Roos en Marjan van Baekel-Kan
Leerkracht Patty Roos gaat weloverwogen te werk om voor haar kleutergroep rollenspel én Nederlandse taal te stimuleren. Ook in een ‘oer-Hollands’ thema als Sinterklaas. Maar dat gebeurt natuurlijk ook in meer ‘alledaagse’ thema’s!
Een goed gesprek: iedere leidster of leerkracht kan het leren!
Resi Damhuis en Akke de Blauw
Of interactie bijdraagt aan taalvaardigheid hangt af van het inter-actiegedrag van de leerkracht en van de leerlingen. Leerkrachten zouden daarom zelf de interactie in hun groep hierop moeten evalueren en zonodig anders gaan invullen.
Over resultaten gesproken
Bea Pompert en Frea Janssen-Vos
Aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam een onderwijsvisie tot leven die onder de naam ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een vaste plaats in het Nederlandse onderwijs heeft veroverd.
Boeksignalering
Bert Muis. Achter het team en vóór OGO
Frea Janssen-Vos
Bert Muis is een ‘tussendirecteur’ van basisschool De Cocon in Alkmaar. Hij kwam voor even, maar zag en was gewonnen!
Ouders doen mee
Didy van Brandwijk
Vooral met het oog op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden versterken peuterspeelzalen en basisscholen momenteel de contacten en samenwerking met ouders.
Sociale vaardigheden leren met De Gruffalo
Taetske Wüst
In een studiedag over pedagogisch klimaat maakt het team kennis met een stappenplan om kinderen te leren omgaan met conflicten. De leerkrachten gaan daarmee aan het werk in het schoolthema ‘Diep in het donkere bos’.
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Deel twee: missie onderzoek in uitvoering.
Bianca Oterdoom
In groep 8 leeft het thema ‘Oorlogen’. De leerlingen gaan aan het werk om zoveel mogelijk oorlogen op te zoeken en daar informatie over te verzamelen: wie hadden waar oorlog, waarom en wat is er precies gebeurd?
Kunst is voor bejaarden
Belinda Hak
Ieder jaar gaan duizenden jongeren ‘kunst kijken’ in een museum. Via school, dus verplicht. Hoe kun je hen naar kunst laten kijken en hen bij kunst betrekken?
Op naar de Helicon!
Bert van Oers
Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Wat vind jij nou kunst?
Jasmijn van Ipkens
Helaas worden drama, muziek, beeldende vorming en poëzie en andere kunstuitingen in de praktijk nog niet op een ontwikkelingsgerichte manier aangeboden. Deze activiteiten leveren vaak geen bijdrage aan de kunstzinnige vorming van het kind.
Van een avondje in de kroeg leer je meer …
Evelien Hillebrand
Dolgelukkig ben ik dat ik juf ben. Juf zijn is echt leuk, maar de weg erheen is taai en oninspirerend!
Boeksignalering
Onderwijsvernieuwing: Big Picture Schools
Melanie Koppes
Op de conferentie zal Scott Boldt spreken over kwaliteit van onderwijs en hoe dit vast te stellen is zonder in de bekende toetsdrift te vervallen. Hij zal daarbij uitgaan van het onderwijsconcept dat hij in Ierland implementeert: De Big Picture Schools.
Over resultaten gesproken …
Trudy Pas
Een vooruitblik op de OGO-conferentie in november 2004.
Drie OGO-successen in de schijnwerpers!
Frea Janssen-Vos en Hanneke Verkleij
Er valt wat te vieren dezer dagen!
De boekenkast van Saskia van Oenen
Saskia van Oenen
Uit de kast gehaald.
De Ouderkamer in De Avonturijn
Lidy Peters
Dit initiatief in het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie heeft tot doel de contacten met ouders te versterken.
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Puzzelstukjes krijgen een plaats!
Bianca Oterdoom
Thematiseren wil zeggen dat leerkracht en leerlingen samen een proces starten waarin ze een thema opbouwen en daarbinnen kennis en vaardigheden een zinvolle plaats geven.
De steen. Stenen verzamelen, onderzoeken en tentoonstellen in groep 2-3
Sanne Mentink
Na een vakantieperiode hebben kinderen veel te vertellen en te laten zien. Soms zit daar een thema in voor de eerstkomende weken. Zoals in deze groep 2-3 waar het enthousiasme voor bijzondere stenen de leerkracht op het spoor zet.
Drie schoolportretten
Monique Volman
Werkplekkenstructuur, leerwerkhuizen en natuurlijk leren.