Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieZevenije: Groep 7 ontwerpt zijn eigen werelddeel
Peter Sneekes
Hoe kan ik aardrijkskunde binnen een thema meer betekenis geven, vraagt Peter Sneekes zich af. Hij ontwerpt een spel waarin leerlingen een eigen land krijgen dat ze zelf vorm geven. De landen vormen samen een werelddeel.
Muziek, één groot feest
Michel Hogenes
Muziek, als onderdeel van cultuureducatie, is belangrijk. Er valt veel plezier aan te beleven en met zeer beperkte middelen kunnen leerkrachten muziekactiviteiten realiseren.
Cultuureducatie in Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Zone-redactie
De overheid wil dat scholen in 2007 hun visie op cultuureducatie ontwikkeld hebben.
Het Kielster Kunst Kabinet van groep 3-4
Femke Steegstra
Hoe breng je jonge kinderen in aanraking met kunst? De kinderen van basisschool Albronda verkennen wat kunstenaars doen en maken, wat je in een museum vindt en hoe je zelf kunst kunt maken.
Boeksignalering
Dorian de Haan. Lector Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Dorian de Haan
Dorian de Haan is als lector aangesteld aan de Hogeschool Inholland. Haar opdracht is om praktijkgericht onderzoek te doen ten behoeve van de verdere vormgeving en theorievorming op het gebied van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Impressies ISCAR conferentie 2005
Niko Fijma, Bea Pompert en Monique Volman
ISCAR (International Society for Cultural and Activity Research’) is een vereniging van onderzoekers over de hele wereld, die werken vanuit een Vygotskiaans perspectief.
WIJS
Luc Stevens
Neem als jonge ouders een radicaal initiatief en je houdt onderwijsland er gemakkelijk een paar jaar mee bezig. Of liever andersom: een heel onderwijsland kan zich jaren met jou bezighouden zoals de ‘Iederwijs’ initiatiefnemers inmiddels weten.
Groep 1-2 gaat schaatsen
Lidwien Pilkes en Marlies van Roon
Je bereidt een thema voor dat zich goed leent voor reken-wiskundeactiviteiten. Al bij de start blijkt dat het voorleesverhaal de kinderen op andere gedachten brengt. Wat te doen? Na een gezamenlijke oriëntatie op het nieuwe thema stel je je plannen bij.
Technika 10 en een cursus fietsreparatie voor meiden!
Ada van Poelgeest
‘Technika 10’ is een netwerk dat cursussen en activiteiten voor meiden aanbiedt op het gebied van techniek. Ada van Poelgeest gaf dit jaar een cursus fietsreparatie aan meiden van de Oostelijke Eilanden, een ontwikkelingsgerichte basisschool.
Wereldoriëntatie en thema’s zijn één
Lorien de Koning
Thematische activiteiten naast wereldoriëntatie uit een methode? Het komt voor in de bovenbouw en dat is niet zo handig. Het kost niet alleen teveel tijd en energie; de thema’s en onderzoeksactiviteiten van leerlingen krijgen zo onvoldoende diepgang.
Wij bouwen Dozendorp! Een leeravontuur van studenten en groep 6
Gert van der Slikke
Samenwerkend leren, je opstellen naast leerlingen en hen verantwoordelijkheden toebedelen, zijn belangrijke kenmerken van het leraarschap. In ‘Dozendorp’ leren studenten met leerlingen onderwijsactiviteiten te ontwerpen én met techniek om te gaan.
Waar is onderwijs goed voor? Over persoonlijke en pedagogische identiteit
Wim Wardekker
Wim Wardekker richt zich op de ontwikkeling van persoonlijke identiteit als doel van onderwijs en of het uitmaakt wat voor onderwijsconcept of pedagogische identiteit de school uitgaat.
Cito Taal voor kleuters
Patty Roos
Het is weer januari. Tijd voor de Taalcito. Mijn geluk kan niet op. Ik sta nu vier jaar voor een kleutergroep en heb de toets meerdere malen afgenomen.
Boeksignalering
OGO-scholen brengen zelf hun onderwijskwaliteit in kaart
Anja van Andel
Ontwikkelingsgerichte scholen kunnen binnenkort gebruik maken van een ‘kwaliteitskaart’ om de manier waarop zij hun onderwijs realiseren, in kaart te brengen en hun praktijk verder te ontwikkelen.
De boekenkast van Jo Nelissen
Jo Nelissen
Uit de kast gehaald.
Krijgt leerlingen met achterstand wel voldoende gewicht?
Herbert de Bruijne
Sommige scholen ontvangen binnenkort minder financiële middelen voor hun leerlingen. Betekent dit een korting op brede ontwikkelingsondersteuning voor gewichtsleerlingen? Of het einde van de brede school die juist optimale ontwikkelingskansen biedt.
Expert lezen met recepten in groep 4
Karin Wink
Karin Wink is leerkracht op een onderwijskansenschool. Zij laat zien hoe doelgericht leesonderwijs voor haar kwetsbare leerlingen betekenis krijgt. NT2-, moeilijk lerende en dyslectische leerlingen werken in de bakkerswinkel aan hun taalontwikkeling.
In de kauwgomballenwinkel moet je rekenen!
Femke Steegstra
Voor groep 3-4 van Femke Steegstra is de kauwgomballenwinkel een thema dat zich uitstekend leent voor reken-wiskundeactiviteiten.
Van spel naar bewuste leeractiviteit. Groep 3 speelt ‘Hotel Molenzicht’
Sanne Mentink
Hoe lok ik interesse van de kinderen in mijn groep 3 uit voor de bewuste leeractiviteit? Leerkracht Sanne Mentink vindt in het thema aanknopingspunten voor spelactiviteiten die het schrijven van teksten en het rekenen betekenisvol maken.
Materialen voor een rijke speelleeromgeving in de onderbouw
Barbara Nellestijn
Goede materialen zijn onontbeerlijk in de onderbouw. Maar wat zijn goede materialen? En waar vind je ze? In Basisontwikkeling gaat het om materialen die bijdragen aan de kernactiviteiten, aan brede en specifieke doelen en aan thema’s.
Carnaval in de kennisfabriek
Barbara Nellestijn
In april aanvaardde Bert van Oers het ambt van bijzonder hoogleraar met een oratie: ‘Carnaval in de kennisfabriek. De positie van het spel in Ontwikkelingsgericht Onderwijs’. Barbara Nellestijn geeft een persoonlijke terugblik.
Wat ‘nieuw leren’ nog moet leren
Monique Volman
Het ‘nieuwe leren’ is opeens het gesprek van de dag. Directies, schoolbesturen en leraren zweren de traditionele aanpak van kennisoverdracht en vaardigheden trainen af, politici verontrusten zich en onderwijswetenschappers maken het met de grond gelijk.
Boeksignalering
Werk wijzer aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Lorien de Koning, Barbara Nellestijn, Ester van Oe
Om aanstaande en beginnende leraren te helpen ontwikkelingsgericht te werken, zullen de nieuw gepubliceerde boeken Thema's en taal en Spel en ontwikkeling daarom binnenkort vergezeld gaan van ‘Werkwijzers’.
Plaatjes van scholen! Ze hebben ruimte gezocht én gevonden.
Hanneke Verkleij
OGO-scholen hebben vaak te weinig speel- en onderzoeksruimte. Juist kernactiviteiten als spel en onderzoek zijn gebaat bij flexibele ruimtelijke mogelijkheden en bij voldoende werkruimte voor gezamenlijke activiteiten.
OGO-scholen mogen wel wat meer trots etaleren! In gesprek met onderwijs-inspecteur Van der Weijden
Jan Barendse
Ontwikkelingsgerichte scholen hebben er last van dat zij zich tegenover de inspectie vaak uitgebreider moeten verantwoorden dan scholen die overal een kant-en-klare methode voor hebben aangeschaft.
Woordenschat en verteltafel in groep 3-4
Louisa Bosma
Een aantal kinderen in groep 3-4 van Louisa Bosma heeft veel ondersteuning nodig op het gebied van woordenschat en gesproken taal. Daarom heeft de verteltafel een belangrijke plaats in deze groep.
Vrije vogels in groep 3-4
Louisa Bosma
Dit schooljaar ligt het accent op woordenschatuitbreiding van NT2- en taalzwakke leerlingen in de klas van Louisa Bosma. In dit artikel beschrijft zij haar werkwijze in het thema ‘Vogels in onze tuin’.
Bakkerij ‘Zemeltjes’ werkt in speciaal basisonderwijs
Gijs Nolet
Ontwikkelingsgericht Onderwijs in een SBO-school? ‘De Boemerang’ is één van de scholen die kiest voor dit concept en is nu twee jaar op weg om een OGO-school te worden. Het startpunt is Wereldoriëntatie.
Omgaan met verschillen in de Tuindorp-Thijsseschool in Den Helder
Anja van Andel
Directeur Frank Slort en adjunct-directeur Remy de Wit vertellen enthousiast over het OGO-concept. Dit concept biedt veel kansen voor kwetsbare kinderen.
Zorg voor kwaliteit in ontwikkelingsgericht perspectief
Anja van Andel
Ingegeven door een maatschappij die erg prestatiegericht is, worden hoge cognitieve prestaties in het onderwijs erg belangrijk gevonden. Ook het huidige toetsingskader van de onderwijsinspectie is sterk gericht op leerresultaten van leerlingen.
Onderwijsinspectie bewaakt achterhaald onderwijs
Ad Boes
Na eindeloze discussies is in 2002 de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) ingevoerd. De inspectie heeft de wet omgezet in een ‘toezichtskader’ waarmee zij de kwaliteit moet beoordelen.
Boeksignalering
Een verdiepingsaanpak voor kinderen met leesproblemen
Isabel Peters
Ontwikkelingsgericht Onderwijs biedt leerlingen echte lees-schrijfactiviteiten waarin zij de benodigde vaardigheden op betekenisvolle wijze kunnen opdoen.