Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

‘Doe niet zo stoer!’ De afscheidsfilm van groep 8

Dit jaar op onze ontwikkelingsgerichte school geen musical voor de twee groepen 8, maar een afscheidsfilm. Ook in deze nieuwe manier van afscheidnemen hebben de leerlingen een grote inbreng.

Weten

Huis te koop! Een leerkracht leert begeleiden

Leerkrachtvaardigheden vormen voor ons de rode draad in het begeleidingsproces. De leerkracht kiest één of twee vaardigheden die voor een bepaalde periode haar persoonlijke werkpunten zijn.

Weten

Van begeleid spelen valt veel te leren

In het artikel leggen Frea Janssen-Vos en Bert van Oers hun visie op spelen en leren en op het belang van begeleid spel voor. Basisontwikkeling is (met Startblokken)een spelgeoriënteerd curriculum.

Weten

En toen was er de Schakelklas

Waar komt dit idee vandaan? Wat zijn eigenlijk Schakelklassen?

Weten

Conferentie in beeld

Foto's van de OGO conferentie.

Weten

Boeksignalering

Weten

Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Onderzoek

Het gaat goed met het gedachtegoed rond Ontwikkelingsgericht Onderwijs, ook in onderzoek en wetenschap.

Weten

Hoe gaat het met de bovenbouw?

De afgelopen jaren heeft Bea Pompert met ongeveer 20 teams gewerkt aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de bovenbouw. Zij legt haar bevindingen voor: de opbrengsten, hobbels en valkuilen.

Weten

Ontwikkelingsgerichte woordenschatontwikkeling, een kwestie van interactie, cultuur en context.

In het kader van haar studie verdiepte Debbie Duijkers zich in Ontwikkelingsgericht Onderwijs en woordenschatuitbreiding. Zij was benieuwd of deze onderwijsaanpak tot andere resultaten leidt dan een programmatische aanpak.

Weten

Een drogisterij-parfumerie in groep 8. Van een ambitieus plan naar een ondernemende werkelijkheid

Het plan is werkelijkheid geworden: drogisterijparfumerie ‘Body Language’, een echte winkel in school. Leerkracht Ingeborg Jansen vertelt over de aanpak, het proces en de resultaten die het heeft opgeleverd.

Weten

Dapper op de Dappermarkt. Ouderbetrokkenheid en ontwikkelingsgericht netwerken rondom de school

Basisschool De Waaier, een ‘zwarte’ school in Amsterdam, werkt met kinderen én met ouders ontwikkelingsgericht. In themabijeenkomsten praten, werken en leren ouders over dezelfde thema’s als hun kinderen.

Weten

Hoor wie klopt daar kinderen…?! Sinterklaas in een multiculturele leeromgeving

Leerkracht Patty Roos gaat weloverwogen te werk om voor haar kleutergroep rollenspel én Nederlandse taal te stimuleren. Ook in een ‘oer-Hollands’ thema als Sinterklaas. Maar dat gebeurt natuurlijk ook in meer ‘alledaagse’ thema’s!

Weten

Een goed gesprek: iedere leidster of leerkracht kan het leren!

Of interactie bijdraagt aan taalvaardigheid hangt af van het inter-actiegedrag van de leerkracht en van de leerlingen. Leerkrachten zouden daarom zelf de interactie in hun groep hierop moeten evalueren en zonodig anders gaan invullen.

Weten

Over resultaten gesproken

Aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam een onderwijsvisie tot leven die onder de naam ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een vaste plaats in het Nederlandse onderwijs heeft veroverd.

Weten

Boeksignalering

Weten

Bert Muis. Achter het team en vóór OGO

Bert Muis is een ‘tussendirecteur’ van basisschool De Cocon in Alkmaar. Hij kwam voor even, maar zag en was gewonnen!

Weten

Ouders doen mee

Vooral met het oog op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden versterken peuterspeelzalen en basisscholen momenteel de contacten en samenwerking met ouders.

Weten

Sociale vaardigheden leren met De Gruffalo

In een studiedag over pedagogisch klimaat maakt het team kennis met een stappenplan om kinderen te leren omgaan met conflicten. De leerkrachten gaan daarmee aan het werk in het schoolthema ‘Diep in het donkere bos’.

Weten

Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Deel twee: missie onderzoek in uitvoering.

In groep 8 leeft het thema ‘Oorlogen’. De leerlingen gaan aan het werk om zoveel mogelijk oorlogen op te zoeken en daar informatie over te verzamelen: wie hadden waar oorlog, waarom en wat is er precies gebeurd?

Weten

Kunst is voor bejaarden

Ieder jaar gaan duizenden jongeren ‘kunst kijken’ in een museum. Via school, dus verplicht. Hoe kun je hen naar kunst laten kijken en hen bij kunst betrekken?

Weten

Op naar de Helicon!

Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Wat vind jij nou kunst?

Helaas worden drama, muziek, beeldende vorming en poëzie en andere kunstuitingen in de praktijk nog niet op een ontwikkelingsgerichte manier aangeboden. Deze activiteiten leveren vaak geen bijdrage aan de kunstzinnige vorming van het kind.

Weten

Van een avondje in de kroeg leer je meer …

Dolgelukkig ben ik dat ik juf ben. Juf zijn is echt leuk, maar de weg erheen is taai en oninspirerend!

Weten

Boeksignalering

Weten

Onderwijsvernieuwing: Big Picture Schools

Op de conferentie zal Scott Boldt spreken over kwaliteit van onderwijs en hoe dit vast te stellen is zonder in de bekende toetsdrift te vervallen. Hij zal daarbij uitgaan van het onderwijsconcept dat hij in Ierland implementeert: De Big Picture Schools.

Weten

Over resultaten gesproken …

Een vooruitblik op de OGO-conferentie in november 2004.

Weten

Drie OGO-successen in de schijnwerpers!

Er valt wat te vieren dezer dagen!

Weten

De boekenkast van Saskia van Oenen

Uit de kast gehaald.

Weten

De Ouderkamer in De Avonturijn

Dit initiatief in het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie heeft tot doel de contacten met ouders te versterken.

Weten

Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Puzzelstukjes krijgen een plaats!

Thematiseren wil zeggen dat leerkracht en leerlingen samen een proces starten waarin ze een thema opbouwen en daarbinnen kennis en vaardigheden een zinvolle plaats geven.

Weten

De steen. Stenen verzamelen, onderzoeken en tentoonstellen in groep 2-3

Na een vakantieperiode hebben kinderen veel te vertellen en te laten zien. Soms zit daar een thema in voor de eerstkomende weken. Zoals in deze groep 2-3 waar het enthousiasme voor bijzondere stenen de leerkracht op het spoor zet.

Weten

Drie schoolportretten

Werkplekkenstructuur, leerwerkhuizen en natuurlijk leren.

Weten

Familie of verre vrienden? Nieuwe leerconcepten in het vmbo en Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Onder noemers als ‘werkplekkenstructuur’ en ‘natuurlijk leren’ zoeken docenten in het vmbo naar onderwijs dat meer tegemoetkomt aan de behoeften van een praktisch georiënteerde groep leerlingen.

Weten

De ‘overblijf’ wettelijk geregeld? Het zal ook eens tijd worden!

In november 2003 werd het voorstel aangenomen om aan de wet voor het primair onderwijs een maatregel van bestuur toe te voegen inzake overblijfmogelijkheden.

Weten

Boeksignalering

Weten

Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs

De Activiteit is in het najaar van 2002 door Niko Fijma en Bea Pompert opgericht. Het is een landelijk centrum dat zich tot doel stelt Ontwikkelingsgericht Onderwijs in te voeren en verder tot ontwikkeling te brengen.