Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieBoeksignalering
Bert Muis. Achter het team en vóór OGO
Frea Janssen-Vos
Bert Muis is een ‘tussendirecteur’ van basisschool De Cocon in Alkmaar. Hij kwam voor even, maar zag en was gewonnen!
Ouders doen mee
Didy van Brandwijk
Vooral met het oog op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden versterken peuterspeelzalen en basisscholen momenteel de contacten en samenwerking met ouders.
Sociale vaardigheden leren met De Gruffalo
Taetske Wüst
In een studiedag over pedagogisch klimaat maakt het team kennis met een stappenplan om kinderen te leren omgaan met conflicten. De leerkrachten gaan daarmee aan het werk in het schoolthema ‘Diep in het donkere bos’.
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Deel twee: missie onderzoek in uitvoering.
Bianca Oterdoom
In groep 8 leeft het thema ‘Oorlogen’. De leerlingen gaan aan het werk om zoveel mogelijk oorlogen op te zoeken en daar informatie over te verzamelen: wie hadden waar oorlog, waarom en wat is er precies gebeurd?
Kunst is voor bejaarden
Belinda Hak
Ieder jaar gaan duizenden jongeren ‘kunst kijken’ in een museum. Via school, dus verplicht. Hoe kun je hen naar kunst laten kijken en hen bij kunst betrekken?
Op naar de Helicon!
Bert van Oers
Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Wat vind jij nou kunst?
Jasmijn van Ipkens
Helaas worden drama, muziek, beeldende vorming en poëzie en andere kunstuitingen in de praktijk nog niet op een ontwikkelingsgerichte manier aangeboden. Deze activiteiten leveren vaak geen bijdrage aan de kunstzinnige vorming van het kind.
Van een avondje in de kroeg leer je meer …
Evelien Hillebrand
Dolgelukkig ben ik dat ik juf ben. Juf zijn is echt leuk, maar de weg erheen is taai en oninspirerend!
Boeksignalering
Onderwijsvernieuwing: Big Picture Schools
Melanie Koppes
Op de conferentie zal Scott Boldt spreken over kwaliteit van onderwijs en hoe dit vast te stellen is zonder in de bekende toetsdrift te vervallen. Hij zal daarbij uitgaan van het onderwijsconcept dat hij in Ierland implementeert: De Big Picture Schools.
Over resultaten gesproken …
Trudy Pas
Een vooruitblik op de OGO-conferentie in november 2004.
Drie OGO-successen in de schijnwerpers!
Frea Janssen-Vos en Hanneke Verkleij
Er valt wat te vieren dezer dagen!
De boekenkast van Saskia van Oenen
Saskia van Oenen
Uit de kast gehaald.
De Ouderkamer in De Avonturijn
Lidy Peters
Dit initiatief in het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie heeft tot doel de contacten met ouders te versterken.
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Puzzelstukjes krijgen een plaats!
Bianca Oterdoom
Thematiseren wil zeggen dat leerkracht en leerlingen samen een proces starten waarin ze een thema opbouwen en daarbinnen kennis en vaardigheden een zinvolle plaats geven.
De steen. Stenen verzamelen, onderzoeken en tentoonstellen in groep 2-3
Sanne Mentink
Na een vakantieperiode hebben kinderen veel te vertellen en te laten zien. Soms zit daar een thema in voor de eerstkomende weken. Zoals in deze groep 2-3 waar het enthousiasme voor bijzondere stenen de leerkracht op het spoor zet.
Drie schoolportretten
Monique Volman
Werkplekkenstructuur, leerwerkhuizen en natuurlijk leren.
Familie of verre vrienden? Nieuwe leerconcepten in het vmbo en Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Monique Volman
Onder noemers als ‘werkplekkenstructuur’ en ‘natuurlijk leren’ zoeken docenten in het vmbo naar onderwijs dat meer tegemoetkomt aan de behoeften van een praktisch georiënteerde groep leerlingen.
De ‘overblijf’ wettelijk geregeld? Het zal ook eens tijd worden!
Lidy Peters
In november 2003 werd het voorstel aangenomen om aan de wet voor het primair onderwijs een maatregel van bestuur toe te voegen inzake overblijfmogelijkheden.
Boeksignalering
Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Niko Fijma
De Activiteit is in het najaar van 2002 door Niko Fijma en Bea Pompert opgericht. Het is een landelijk centrum dat zich tot doel stelt Ontwikkelingsgericht Onderwijs in te voeren en verder tot ontwikkeling te brengen.
Cathy Spierenburg over kindertelevisie: kwaliteit gaat vóór kijkcijfers!
Lidy Peters
Cathy Spierenburg is Hoofd Jeugd Educatie bij TELEAC/NOT en sinds drie jaar netmanager van Z@ppelin, het kindernet van de publieke omroep op Nederland 3.
OALT weg: Marokkaans kind, kind van de rekening
Leila Jaffar
Als OALT-leerkrachten vertrekken is dat rampzalig voor Marokkaanse kinderen en ouders. Leila Jaffer houdt ons een schokkende werkelijkheid voor.
OGO Signalement
Redactie
Zes vragen bij het voorbereiden en ontwerpen van activiteiten.
Een vleugelolifantje in de groep?
Ineke Top
De peuters uit de groep van juf Marja willen juist fruit gaan eten als Edwin iets op de grond ziet liggen. Juf, wat is dat, roept hij.
Het Theaterrestaurant van groep 2-3
Femke Steegstra
Dit praktijkverslag laat zien hoe een leerkracht erin slaagt om, binnen een fantasierijke spelcontext, kinderen handelingsmogelijkheden op het gebied van verhaal, taal, teksten en schema’s te bieden.
Interne begeleiders groeien mee
Ad van der Heijden en Trudy Schiferli
In ontwikkelingsgerichte scholen willen interne begeleiders de leerkrachten bijstaan in het realiseren vangoed onderwijs. De auteurs beschrijven de taken van een interne begeleider in relatie tot de fasen van het vernieuwingsproces van een team.
Taal en thema’s in de praktijk van de bovenbouw
Barbara Nellestijn
Aangevuurd door de winst die Basisontwikkeling in de onderbouw teweegbrengt, geven veel scholen momenteel energiek en daadkrachtig vorm aan een ontwikkelingsgericht curriculum voor de bovenbouw.
Thema’s en taal
Bea Pompert
In dit artikel licht Bea Pompert toe welke bouwstenen nodig zijn om van betekenisvolle onderzoeksactiviteiten ook goed onderwijs te maken.
OALT uit de school, een verlies!
Harry Blume
Per 1 augustus 2004 verdwijnen alle OALT-leerkrachten uit het primair onderwijs (het levert de minister maar liefst 70 miljoen euro’s op). Daarnaast is er ook nog een korting op het onderwijsachterstandenbeleid.
Boeksignalering
De Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Gijs Nolet
De Academie is een vereniging van leden met een jaarlijkse ledenvergadering; de leden steunen met hun deelname aan activiteiten en contributie de idealen en het werk. Hoe meer leden, hoe sterker OGO zich kan profileren.
De boekenkast van Barbara Nellestijn
Barbara Nellestijn
Uit de kast gehaald.
Rijke verhalen in de middenbouw. De kwaliteit van een vertelkring.
Lucie Visch
Juf Ineke van een middenbouwgroep zit met de vraag hoe ze ervoor zorgt dat de kring meer uitnodigt tot het vertellen van gevarieerde verhalen. De auteur bespreekt een aantal belangrijke aspecten die tot het uitbreiden van Ineke’s vaardigheden leiden.
Hoe komt Kleine Eend beneden? Activiteiten met de verteltafel in een mytylgroep
Annette Hillebrand
Omdat kinderen op de mytylschool vaak ernstig in hun bewegingen beperkt zijn, is de verteltafel een uitkomst. Communicatieve vaardigheden, taalontwikkeling en het oplossen van denkproblemen kunnen in dit spel alle aandacht krijgen.