Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieEn toen was er de Schakelklas
Dorian de Haan
Waar komt dit idee vandaan? Wat zijn eigenlijk Schakelklassen?
Conferentie in beeld
Foto's van de OGO conferentie.
Boeksignalering
Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Onderzoek
Monique Volman
Het gaat goed met het gedachtegoed rond Ontwikkelingsgericht Onderwijs, ook in onderzoek en wetenschap.
Hoe gaat het met de bovenbouw?
Bea Pompert
De afgelopen jaren heeft Bea Pompert met ongeveer 20 teams gewerkt aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de bovenbouw. Zij legt haar bevindingen voor: de opbrengsten, hobbels en valkuilen.
Ontwikkelingsgerichte woordenschatontwikkeling, een kwestie van interactie, cultuur en context.
Debbie Duijkers
In het kader van haar studie verdiepte Debbie Duijkers zich in Ontwikkelingsgericht Onderwijs en woordenschatuitbreiding. Zij was benieuwd of deze onderwijsaanpak tot andere resultaten leidt dan een programmatische aanpak.
Een drogisterij-parfumerie in groep 8. Van een ambitieus plan naar een ondernemende werkelijkheid
Ingeborg Jansen
Het plan is werkelijkheid geworden: drogisterijparfumerie ‘Body Language’, een echte winkel in school. Leerkracht Ingeborg Jansen vertelt over de aanpak, het proces en de resultaten die het heeft opgeleverd.
Dapper op de Dappermarkt. Ouderbetrokkenheid en ontwikkelingsgericht netwerken rondom de school
Trudy Pas
Basisschool De Waaier, een ‘zwarte’ school in Amsterdam, werkt met kinderen én met ouders ontwikkelingsgericht. In themabijeenkomsten praten, werken en leren ouders over dezelfde thema’s als hun kinderen.
Hoor wie klopt daar kinderen…?! Sinterklaas in een multiculturele leeromgeving
Patty Roos en Marjan van Baekel-Kan
Leerkracht Patty Roos gaat weloverwogen te werk om voor haar kleutergroep rollenspel én Nederlandse taal te stimuleren. Ook in een ‘oer-Hollands’ thema als Sinterklaas. Maar dat gebeurt natuurlijk ook in meer ‘alledaagse’ thema’s!
Een goed gesprek: iedere leidster of leerkracht kan het leren!
Resi Damhuis en Akke de Blauw
Of interactie bijdraagt aan taalvaardigheid hangt af van het inter-actiegedrag van de leerkracht en van de leerlingen. Leerkrachten zouden daarom zelf de interactie in hun groep hierop moeten evalueren en zonodig anders gaan invullen.
Over resultaten gesproken
Bea Pompert en Frea Janssen-Vos
Aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam een onderwijsvisie tot leven die onder de naam ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een vaste plaats in het Nederlandse onderwijs heeft veroverd.
Boeksignalering
Bert Muis. Achter het team en vóór OGO
Frea Janssen-Vos
Bert Muis is een ‘tussendirecteur’ van basisschool De Cocon in Alkmaar. Hij kwam voor even, maar zag en was gewonnen!
Ouders doen mee
Didy van Brandwijk
Vooral met het oog op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden versterken peuterspeelzalen en basisscholen momenteel de contacten en samenwerking met ouders.
Sociale vaardigheden leren met De Gruffalo
Taetske Wüst
In een studiedag over pedagogisch klimaat maakt het team kennis met een stappenplan om kinderen te leren omgaan met conflicten. De leerkrachten gaan daarmee aan het werk in het schoolthema ‘Diep in het donkere bos’.
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Deel twee: missie onderzoek in uitvoering.
Bianca Oterdoom
In groep 8 leeft het thema ‘Oorlogen’. De leerlingen gaan aan het werk om zoveel mogelijk oorlogen op te zoeken en daar informatie over te verzamelen: wie hadden waar oorlog, waarom en wat is er precies gebeurd?
Kunst is voor bejaarden
Belinda Hak
Ieder jaar gaan duizenden jongeren ‘kunst kijken’ in een museum. Via school, dus verplicht. Hoe kun je hen naar kunst laten kijken en hen bij kunst betrekken?
Op naar de Helicon!
Bert van Oers
Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Wat vind jij nou kunst?
Jasmijn van Ipkens
Helaas worden drama, muziek, beeldende vorming en poëzie en andere kunstuitingen in de praktijk nog niet op een ontwikkelingsgerichte manier aangeboden. Deze activiteiten leveren vaak geen bijdrage aan de kunstzinnige vorming van het kind.
Van een avondje in de kroeg leer je meer …
Evelien Hillebrand
Dolgelukkig ben ik dat ik juf ben. Juf zijn is echt leuk, maar de weg erheen is taai en oninspirerend!
Boeksignalering
Onderwijsvernieuwing: Big Picture Schools
Melanie Koppes
Op de conferentie zal Scott Boldt spreken over kwaliteit van onderwijs en hoe dit vast te stellen is zonder in de bekende toetsdrift te vervallen. Hij zal daarbij uitgaan van het onderwijsconcept dat hij in Ierland implementeert: De Big Picture Schools.
Over resultaten gesproken …
Trudy Pas
Een vooruitblik op de OGO-conferentie in november 2004.
Drie OGO-successen in de schijnwerpers!
Frea Janssen-Vos en Hanneke Verkleij
Er valt wat te vieren dezer dagen!
De boekenkast van Saskia van Oenen
Saskia van Oenen
Uit de kast gehaald.
De Ouderkamer in De Avonturijn
Lidy Peters
Dit initiatief in het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie heeft tot doel de contacten met ouders te versterken.
Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Puzzelstukjes krijgen een plaats!
Bianca Oterdoom
Thematiseren wil zeggen dat leerkracht en leerlingen samen een proces starten waarin ze een thema opbouwen en daarbinnen kennis en vaardigheden een zinvolle plaats geven.
De steen. Stenen verzamelen, onderzoeken en tentoonstellen in groep 2-3
Sanne Mentink
Na een vakantieperiode hebben kinderen veel te vertellen en te laten zien. Soms zit daar een thema in voor de eerstkomende weken. Zoals in deze groep 2-3 waar het enthousiasme voor bijzondere stenen de leerkracht op het spoor zet.
Drie schoolportretten
Monique Volman
Werkplekkenstructuur, leerwerkhuizen en natuurlijk leren.
Familie of verre vrienden? Nieuwe leerconcepten in het vmbo en Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Monique Volman
Onder noemers als ‘werkplekkenstructuur’ en ‘natuurlijk leren’ zoeken docenten in het vmbo naar onderwijs dat meer tegemoetkomt aan de behoeften van een praktisch georiënteerde groep leerlingen.
De ‘overblijf’ wettelijk geregeld? Het zal ook eens tijd worden!
Lidy Peters
In november 2003 werd het voorstel aangenomen om aan de wet voor het primair onderwijs een maatregel van bestuur toe te voegen inzake overblijfmogelijkheden.
Boeksignalering
Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Niko Fijma
De Activiteit is in het najaar van 2002 door Niko Fijma en Bea Pompert opgericht. Het is een landelijk centrum dat zich tot doel stelt Ontwikkelingsgericht Onderwijs in te voeren en verder tot ontwikkeling te brengen.
Cathy Spierenburg over kindertelevisie: kwaliteit gaat vóór kijkcijfers!
Lidy Peters
Cathy Spierenburg is Hoofd Jeugd Educatie bij TELEAC/NOT en sinds drie jaar netmanager van Z@ppelin, het kindernet van de publieke omroep op Nederland 3.
OALT weg: Marokkaans kind, kind van de rekening
Leila Jaffar
Als OALT-leerkrachten vertrekken is dat rampzalig voor Marokkaanse kinderen en ouders. Leila Jaffer houdt ons een schokkende werkelijkheid voor.
OGO Signalement
Redactie
Zes vragen bij het voorbereiden en ontwerpen van activiteiten.