Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieOGO-prijs 2009
Frea Janssen-Vos
Wie heeft de OGO-prijs 2009 gewonnen? Op de OGOconferentie in maart werd de OGO-prijs voor het eerst uitgereikt. Frea Janssen-Vos, voorzitter van de jury, licht de keuze van de winnaars toe.
Van een voorgestructureerde leesmethode naar samen activiteiten structureren
Loes Hesen en Lea Thijssen
De OGO-prijs 2009 is uitgereikt aan Loes Hesen en Lea Thijssen, beide leerkracht van een groep 2-3 van de Doolgaardschool in Horst. De jury noemt de overwegingen voor de toekenning van de prijs.
Kleuters en ICT? Het digitale kleuterdagboek
Lydia van Haren en Nathalie Veenbrink
Lydia van Haren en Nathalie Veenbrink hebben een digitaal dagboek gemaakt voor toekomstige kleuters. Het onderwerp is: ‘wat doen wij op school?’. In onderstaand artikel vertellen zij hoe zij een en ander hebben aangepakt.
Groeien doe je samen
Bea Pompert
In de reeks ‘Omgaan met verschillen’ laat Bea Pompert zien hoe je gebruik kunt maken van de vijf didactische impulsen om tegemoet te komen aan individuele leerbehoeften van kinderen. Zij beschrijft daarbij voorbeelden uit een groep 5-6.
Ik speur naar geheimen. Leren presenteren in groep 3-4
Katja Vonk
Leren presenteren is voor alle kinderen belangrijk. Maar hoe pak je dat aan met kinderen van groep 3-4? Katja Vonk beschrijft aan de hand van het thema ‘Geheimen’ welke activiteiten ze hiervoor ondernomen heeft.
Jippie jee, verhuis je mee?! Een thema met onderzoek in de bovenbouw
Valeska van den Bunt en Rob Godfried
In het thema ‘Jippie jee, verhuis je mee?!’ brengt Valeska van den Bunt, de kinderen in aanraking met verschillende vormen van onderzoek, zoals bronnen- en veldonderzoek. Ze ontwerpt met de kinderen echter nog veel meer activiteiten in dit thema.
Samen zingt ieder zijn eigen lied. Verslag van de OGO-conferentie 2009
Eva Kaptein
Op 4 maart jongstleden vierde de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs haar (ruim) tienjarig bestaan met een grote OGO-conferentie in Ede. Eva Kaptein geeft een impressie van deze dag.
Hoe word ik een topsporter? De inzet van leerlijnen in groep 5-6
Barbara Nellestijn
Lorien de Koning laat aan de hand van het thema ‘Hoe word ik een topsporter?’ zien hoe zij binnen haar groep bestaande leerlijnen inzet om activiteiten van leerlingen te verdiepen en zo samen met leerlingen een canon opbouwt.
Wat doen we met de canon?
Bert van Oers
De canon van Nederland als verplichte lesstof? De discussie rond de canon laait weer op. Hoe kijken we binnen OGO aan tegen de inhoud van de canon en de uitwerking ervan in leerlijnen?
Taalachterstanden in OGO?
Mariëlle Poland
Het grootste probleem dat uit onderzoek naar taalachterstanden naar voren komt is de geringe Nederlandse woordenschat van NT2-leerlingen ten opzichte van NT1-leerlingen.
Mijn advies: vwo. Kinderen voeren hun eigen adviesgesprek
Colette Dick
Op basisschool ABBS De Zuiderzee vinden de leerkrachten het belangrijk dat kinderen hun eigen mogelijkheden in beeld krijgen en daarover verstandig kunnen communiceren met anderen. Dat blijkt uit het voorbereiden van het adviesgesprek voor het VO.
Met OGO vooruit. Onderzoek naar (hoog)begaafdheid en OGO
Trudy Honingh en Anke M. Klein
Trudy Honingh heeft samen met Anke M. Klein onderzoek gedaan naar de vraag of Ontwikkelingsgericht Onderwijs een positieve invloed heeft op het welbevinden van (hoog)begaafde leerlingen. Ze onderzochten wat leerlingen van het OGO-concept vonden.
Ontwikkelingsgericht w erken aan spelling in het SBO
Gerri Koster
Gerri Koster, intern begeleider op SBO De Wissel in Houten, beschrijft hoe middenbouwleerkrachten bij haar op school spelling verbinden aan het thema ‘De boerderij’. Ze onderzoekt tijdens dit thema de resultaten van OGO op de spellingvaardigheid.
Van betekenisvolle vragen naar nieuwe kennis. Hoe het thema echt van de kinderen is
Merel Kramer
Merel Kramer is leerkracht van groep 6 van CBS De Loopplank. Zij merkt hoe belangrijk het is dat de vragen van de kinderen laten zien wat hen echt bezighoudt. De vragen geeft ze samen met de leerlingen een plek op de vragenwand.
OGO-perspectief voor (hoog)begaafde leerlingen
Trudy Honingh en Anke M. Klein
In dit artikel laten de auteurs zien wat OGO kan betekenen voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.
Boeksignalering
Waarover lachen we met elkaar? Het gebruik van ICT om sociale competentie in groep 3-4 te vergroten
Els Schellekens en George Maas
Vanaf januari 2008 werken vier leerkrachten van groep 3 en 4 aan de pilot Onze Klas Mijn Wereld. Ze combineren activiteiten op het gebied van sociale competentie met het gebruik van ICT. Dat blijkt een succesvolle formule.
Juf, hoe schrijf je hangbuikzwijn? Spelling in het speciaal basisonderwijs
Gerri Koster
Op SBO De Wissel in Houten werken de leerkrachten de laatste jaren ontwikkelingsgericht met als insteek wereldoriëntatie en taal. Toch wordt spelling nog veelal uit de methode gegeven.
Woordenschat in Startblokken – Basisontwikkeling Didactiek en alternatieve toetsing
Mariëlle Poland
Mariëlle Poland laat zien welke alternatieve toetsingsmogelijkheden er zijn. Ook kijkt ze naar de resultaten van onderzoek naar woordenschatonderwijs in enkele kleutergroepen en de consequenties hiervan voor de woordenschatdidactiek.
Als ik bij mijn vader achterop zit… Woordenschatonderwijs in de praktijk
Bea Pompert
In activiteiten met een spelkarakter begeven de kinderen zich in een situatie waarin zij een rol aannemen en hun gedrag daarin gaan reguleren. Daarvoor hebben zij taal nodig. Taal die hen helpt inhoud te geven aan de rol en de bijbehorende rollendialogen.
OGO-conferentie 2009
Bea Pompert
Ontwikkelingsgericht Onderwijs heeft zich geworteld inonze scholen. Dat blijkt wel uit het feit dat de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs inmiddels ruim tien jaar bestaat. En dat vieren we! Met een grote conferentie op 4 maart jongstleden.
Boeksignalering
Ouders tussen de pannen
Job van Velsen
De overheid stimuleert een grotere betrokkenheid van ouders bij de scholen. De bevoegdheden van de medezeggenschapsraad zijn bijvoorbeeld met de vorig jaar ingestelde Wet op de Medezeggenschap voor ouders daadwerkelijk toegenomen.
In de ‘verzuip’ met OGO
Tina van der Linden
Tina van der Linden is een kleuterleerkracht die start met Ontwikkelingsgericht Onderwijs in haar groep. Tijdens haar zoektocht om een dierenthema in goede banen te leiden verbaast het haar telkens weer hoeveel kinderen al kunnen en weten.
Learning apart together. Een LIO -stage op een OGO -school
Hans Bakker en Chiel van der Veen
Hans Bakker, docent onderwijskunde en pedagogiek, laat zien hoe hij studenten voorbereidt op een LIO-stage op een OGO-school. Daarnaast rapporteert Chiel van der Veen, net afgestudeerde pabo-student, over zijn eindstage in groep 5 op de Avonturijn.
Onderzoek naar het portfolio als evaluatiemethode
Sandra de Koster
In het onderzoek heeft Sandra de Koster onder meer met drie leerkrachten gesproken over hun ervaringen met het portfolio. Opbrengsten en knelpunten van de portfoliomethode kwamen aan de orde.
Opvoeden, een kwestie van respect. Een cursus voor ouders
Stiena Duijzer
Ouders zitten vaak met opvoedingsvragen die ze niet direct aan iemand kunnen voorleggen. De school kan de plek bij uitstek zijn om ouders bij hun opvoeding te ondersteunen.
Elke klas een wereld van verschillen
Jo Nelissen
In elke schoolklas worden leerkrachten geconfronteerd met verschillen tussen kinderen. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd wel zo blijven. Om welke verschillen gaat het en welk type onderwijs maakt het mogelijk hiermee rekening te houden?
Ik ben speciaal. Leerlingen in groep 5-6 werken aan hun portfolio
Lorien de Koning
Leerlingen en leerkrachten van basisschool De Groote Wielen in Rosmalen werken vanaf groep 1-2 met een portfolio. In de bovenbouw van deze school bestaat het portfolio uit vijf onderdelen: ik, themawerk, lezen, teksten en rekenen.
Het portfolio, ook voor de onderbouw!
Sandra de Koster en Barbara Nellestijn
Het portfolio kan leerlingen helpen om te reflecteren op hun eigen werk. Maar hoe bouw je het werken met portfolio op vanaf de kleutergroepen?
Wat toetst het Cito?
Isabel Peters
Ontwikkeling van kinderen in beeld brengen en volgen is belangrijk. Vele toetsen en instrumenten zijn met dit doel op de markt gebracht. Ogo heeft haar eigen instrument om de ontwikkeling van kinderen te observeren, registeren en evalueren: Horeb.
De leesattitude van jongens
Suzanne Tamis
Uit onderzoek blijkt dat jongens een minder positieve leesattitude dan meisjes hebben en om die reden een achterstand in het leesonderwijs. Tamis wil met haar stageonderzoek een bijdrage leveren aan het verbeteren van de leesattitude van jongens.
Reken-wiskunde wiskundeactiviteiten. Een kijkje in de praktijk van pabostudenten
Hilde Amse
Op Pabo Almere komen studenten veelal voor het eerst in aanraking met Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Hilde Amse laat zien hoe ze studenten leert reken-wiskundeactiviteiten functioneel te verbinden aan spelactiviteiten van jonge kinderen.
Ontwikkelingsgericht coachen en begeleiden van leerkrachten
Tonny Bruin, Liesbeth Davids en Gertine Hazelaar
In het ontwikkelplan van de Gelderlandschool in Den Haag is opgenomen dat de bouwcoördinatoren, de VVE-coördinator en de OGO-coach de leerkrachten coachen op de werkvloer, door middel van klasconsultaties. Maar hoe geef je dat vorm?
Basisontwikkeling: een verhaal met toekomst
Frea Janssen-Vos
Twintig jaar geleden werkte een groepje idealistische onderwijspedagogen aan de vraag hoe het onderwijs aan jonge kinderen sterker zou kunnen worden. Het werd een vruchtbare samenwerking, want daaruit werd Basisontwikkeling geboren.