Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieWoordenschat in Startblokken – Basisontwikkeling Didactiek en alternatieve toetsing
Mariëlle Poland
Mariëlle Poland laat zien welke alternatieve toetsingsmogelijkheden er zijn. Ook kijkt ze naar de resultaten van onderzoek naar woordenschatonderwijs in enkele kleutergroepen en de consequenties hiervan voor de woordenschatdidactiek.
Als ik bij mijn vader achterop zit… Woordenschatonderwijs in de praktijk
Bea Pompert
In activiteiten met een spelkarakter begeven de kinderen zich in een situatie waarin zij een rol aannemen en hun gedrag daarin gaan reguleren. Daarvoor hebben zij taal nodig. Taal die hen helpt inhoud te geven aan de rol en de bijbehorende rollendialogen.
OGO-conferentie 2009
Bea Pompert
Ontwikkelingsgericht Onderwijs heeft zich geworteld inonze scholen. Dat blijkt wel uit het feit dat de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs inmiddels ruim tien jaar bestaat. En dat vieren we! Met een grote conferentie op 4 maart jongstleden.
Boeksignalering
Ouders tussen de pannen
Job van Velsen
De overheid stimuleert een grotere betrokkenheid van ouders bij de scholen. De bevoegdheden van de medezeggenschapsraad zijn bijvoorbeeld met de vorig jaar ingestelde Wet op de Medezeggenschap voor ouders daadwerkelijk toegenomen.
In de ‘verzuip’ met OGO
Tina van der Linden
Tina van der Linden is een kleuterleerkracht die start met Ontwikkelingsgericht Onderwijs in haar groep. Tijdens haar zoektocht om een dierenthema in goede banen te leiden verbaast het haar telkens weer hoeveel kinderen al kunnen en weten.
Learning apart together. Een LIO -stage op een OGO -school
Hans Bakker en Chiel van der Veen
Hans Bakker, docent onderwijskunde en pedagogiek, laat zien hoe hij studenten voorbereidt op een LIO-stage op een OGO-school. Daarnaast rapporteert Chiel van der Veen, net afgestudeerde pabo-student, over zijn eindstage in groep 5 op de Avonturijn.
Onderzoek naar het portfolio als evaluatiemethode
Sandra de Koster
In het onderzoek heeft Sandra de Koster onder meer met drie leerkrachten gesproken over hun ervaringen met het portfolio. Opbrengsten en knelpunten van de portfoliomethode kwamen aan de orde.
Opvoeden, een kwestie van respect. Een cursus voor ouders
Stiena Duijzer
Ouders zitten vaak met opvoedingsvragen die ze niet direct aan iemand kunnen voorleggen. De school kan de plek bij uitstek zijn om ouders bij hun opvoeding te ondersteunen.
Elke klas een wereld van verschillen
Jo Nelissen
In elke schoolklas worden leerkrachten geconfronteerd met verschillen tussen kinderen. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd wel zo blijven. Om welke verschillen gaat het en welk type onderwijs maakt het mogelijk hiermee rekening te houden?
Ik ben speciaal. Leerlingen in groep 5-6 werken aan hun portfolio
Lorien de Koning
Leerlingen en leerkrachten van basisschool De Groote Wielen in Rosmalen werken vanaf groep 1-2 met een portfolio. In de bovenbouw van deze school bestaat het portfolio uit vijf onderdelen: ik, themawerk, lezen, teksten en rekenen.
Het portfolio, ook voor de onderbouw!
Sandra de Koster en Barbara Nellestijn
Het portfolio kan leerlingen helpen om te reflecteren op hun eigen werk. Maar hoe bouw je het werken met portfolio op vanaf de kleutergroepen?
Wat toetst het Cito?
Isabel Peters
Ontwikkeling van kinderen in beeld brengen en volgen is belangrijk. Vele toetsen en instrumenten zijn met dit doel op de markt gebracht. Ogo heeft haar eigen instrument om de ontwikkeling van kinderen te observeren, registeren en evalueren: Horeb.
De leesattitude van jongens
Suzanne Tamis
Uit onderzoek blijkt dat jongens een minder positieve leesattitude dan meisjes hebben en om die reden een achterstand in het leesonderwijs. Tamis wil met haar stageonderzoek een bijdrage leveren aan het verbeteren van de leesattitude van jongens.
Reken-wiskunde wiskundeactiviteiten. Een kijkje in de praktijk van pabostudenten
Hilde Amse
Op Pabo Almere komen studenten veelal voor het eerst in aanraking met Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Hilde Amse laat zien hoe ze studenten leert reken-wiskundeactiviteiten functioneel te verbinden aan spelactiviteiten van jonge kinderen.
Ontwikkelingsgericht coachen en begeleiden van leerkrachten
Tonny Bruin, Liesbeth Davids en Gertine Hazelaar
In het ontwikkelplan van de Gelderlandschool in Den Haag is opgenomen dat de bouwcoördinatoren, de VVE-coördinator en de OGO-coach de leerkrachten coachen op de werkvloer, door middel van klasconsultaties. Maar hoe geef je dat vorm?
Basisontwikkeling: een verhaal met toekomst
Frea Janssen-Vos
Twintig jaar geleden werkte een groepje idealistische onderwijspedagogen aan de vraag hoe het onderwijs aan jonge kinderen sterker zou kunnen worden. Het werd een vruchtbare samenwerking, want daaruit werd Basisontwikkeling geboren.
Boeksignalering
Opleiden in de school. Studenten ontwerpen een Sintthema
Sanne van der Linden
Hoe ziet het ‘Opleiden in de school’ er nu uit? Sanne van der Linden, middenbouwcoach en opleider in de school op de Willibrordschool, laat zien hoe ze vanuit onderzoeksvragen van studenten met hen aan de slag gaat.
Dwaze piet. Het schrijven van doeteksten
Hermien Alderliesten
Hermien Alderliesten, leerkracht van groep 4, merkt dat zij steeds meer delen uit de taal-leesmethode gaat vervangen voor thematische activiteiten. Zij laat aan de hand van het Sintthema zien hoe ze met de kinderen doeteksten schrijft.
Dinosaurussen Een jongensthema?
Ursulien van Berge-Bakkum en Marloes Fortuijn
Op Interconfessionele basisschool Octant zeuren de jongens van groep 1-2 al tijden om een dinosaurusthema. De leerkrachten van deze groep hebben hun twijfels of zo’n thema ook voor de meisjes in de groep genoeg kansen biedt tot ontwikkeling.
Spetters. Echte ervaringen als startpunt voor onderzoek
Lorien de Koning
Levensechte ervaringen van leerlingen roepen vragen op en kunnen het startpunt zijn van onderzoek. Aan de leerkracht de taak om deze vragen helder geformuleerd te krijgen en de leerling te ondersteunen in het doen van onderzoek.
Onderzoekend en betekenisvol leren in midden- en bovenbouw
Bert van Oers
Na de invoering van Basisontwikkeling in de onderbouw zijn vele scholen eraan toe, om de lijn van Ontwikkelingsgericht Onderwijs door te trekken naar midden- en bovenbouw. Maar hoe ziet dat er dan uit?
Onzin over OGO
Bea Pompert
Taalspecialist Kees, onderzoeker Ineke, bovenschools manager Jan en inspecteur Arie stellen; met Ontwikkelingsgericht Onderwijs kom je er niet! De AVI’s te laag, de woordenschat te gering, de uitval te groot en waar is het ‘beredeneerd aanbod' binnen
Omgaan met verschillen. Verslag van een rondetafelgesprek
Barbara Nellestijn en Isabel Peters
Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs gaan we uit van de ontwikkelbaarheid en onderwijsbaarheid van alle kinderen. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Hoe gaan scholen om met verschillende leerlingen? Welke mogelijkheden zien zij en welke grenzen zijn er?
De krant. Een sociaal-culturele praktijk voor onderzoekend leren
Esther Woltz en Sanne van der Linden
Esther Woltz is dit jaar met de groep mee gegaan van groep 4 naar groep 5. Ze vraagt zich af hoe ze het onderzoek van kinderen kan begeleiden. Middenbouwcoach Sanne van der Linden ondersteunt Esther met het vormgeven van een sociaal-culturele praktijk.
De drie H’s. Onderzoek naar de waarde van echte materialen in spelactiviteiten
Marjan van Baekel-Kan
Marjan van Baekel-Kan heeft onderzoek gedaan naar de vraag: Dragen echte materialen in de spelactiviteit meer bij aan de spelontwikkeling van jonge kinderen dan namaakmaterialen? Op de Startblokkendag presenteerde zij haar onderzoeksresultaten.
Over wat OGO ons brengt…
Mariëlle Poland
In dit artikel beschrijft Mariëlle Poland evaluatieonderzoek naar taal en onderzoek naar leerresultaten bij rekenen-wiskunde. Het zal duidelijk worden dat OGO een positieve invloed heeft op de leerresultaten van leerlingen.
Meer doen met minder. Lees-schrijfactiviteiten met een wekelijkse tekst in groep 3-4
Femke Steegstra
Bij het werken met de wekelijkse leestekst plant Margreet lees-schrijfactiviteiten waarbij de vier onderdelen motivatie, leesbegrip, techniek en woordenschat zijn geïntegreerd.
Meer smaak in de kinderopvang?! Startblokken in het Landelijk Curriculum Kinderopvang
Janneke Hagenaar en Martine van der Pluijm
In het ontwerp van het Landelijk Curriculum Kinderopvang worden twee grote praktijkvelden uitgewerkt: leren in verzorgingssituaties en speelleersituaties. Beide praktijkvelden worden pedagogisch ingevuld.
Boeksignalering
Buiten leren. Leren in en van de natuur
Barbara Nellestijn
De laatste tijd besteden verschillende media aandacht aan het leren in en van de natuur. Buiten leren is van belang voor alle kinderen. Maar hoe kan dat er dan uitzien?
Tweedaagse Winterschool 2008
Hanneke Verkleij
Op 25 en 26 januari jl. hield De Activiteit een tweedaagse Winterschool voor leerkrachten, nascholers en andere geïnteresseerden. De ruim 40 deelnemers kregen een gevarieerd programma aangeboden. Hanneke Verkleij doet verslag van de lezingen.
“Zeg eens aaahhh…” Startblokken in de peuterspeelzaal
Marlies de Wever
Startblokken beoogt de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen optimaal te ondersteunen en stimuleren. De auteur laat zien hoe leidsters een betekenisvol aanbod ontwerpen, werken aan een pedagogische basis en spelactiviteiten begeleiden en observeren
Versterk de Voor- en Vroegschool
Trudy Pas
De Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bestaat ongeveer acht jaar en dan is balans opmaken niet verkeerd. Uit kleinschalige onderzoeken in eigen land kwam de VVE al eerder redelijk positief uit de bus.
Beginnen met OGO: lezen en schrijven in pannenkoekenrestaurant. Lekker
Yvette ten Barge
Yvette ten Barge, leerkracht van groep 3, beschrijft hoe ze binnen het spel in het pannenkoekenrestaurant steeds meer kansen ziet om het lezen en schrijven functioneel aan het spel te verbinden.