Weten

OGO-scholen mogen wel wat meer trots etaleren! In gesprek met onderwijs-inspecteur Van der Weijden

Ontwikkelingsgerichte scholen hebben er last van dat zij zich tegenover de inspectie vaak uitgebreider moeten verantwoorden dan scholen die overal een kant-en-klare methode voor hebben aangeschaft.

Weten

Woordenschat en verteltafel in groep 3-4

Een aantal kinderen in groep 3-4 van Louisa Bosma heeft veel ondersteuning nodig op het gebied van woordenschat en gesproken taal. Daarom heeft de verteltafel een belangrijke plaats in deze groep.

Weten

Vrije vogels in groep 3-4

Dit schooljaar ligt het accent op woordenschatuitbreiding van NT2- en taalzwakke leerlingen in de klas van Louisa Bosma. In dit artikel beschrijft zij haar werkwijze in het thema ‘Vogels in onze tuin’.

Weten

Bakkerij ‘Zemeltjes’ werkt in speciaal basisonderwijs

Ontwikkelingsgericht Onderwijs in een SBO-school? ‘De Boemerang’ is één van de scholen die kiest voor dit concept en is nu twee jaar op weg om een OGO-school te worden. Het startpunt is Wereldoriëntatie.

Weten

Omgaan met verschillen in de Tuindorp-Thijsseschool in Den Helder

Directeur Frank Slort en adjunct-directeur Remy de Wit vertellen enthousiast over het OGO-concept. Dit concept biedt veel kansen voor kwetsbare kinderen.

Weten

Zorg voor kwaliteit in ontwikkelingsgericht perspectief

Ingegeven door een maatschappij die erg prestatiegericht is, worden hoge cognitieve prestaties in het onderwijs erg belangrijk gevonden. Ook het huidige toetsingskader van de onderwijsinspectie is sterk gericht op leerresultaten van leerlingen.

Weten

Onderwijsinspectie bewaakt achterhaald onderwijs

Na eindeloze discussies is in 2002 de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) ingevoerd. De inspectie heeft de wet omgezet in een ‘toezichtskader’ waarmee zij de kwaliteit moet beoordelen.

Weten

Boeksignalering

Weten

Een verdiepingsaanpak voor kinderen met leesproblemen

Ontwikkelingsgericht Onderwijs biedt leerlingen echte lees-schrijfactiviteiten waarin zij de benodigde vaardigheden op betekenisvolle wijze kunnen opdoen.

Weten

Uit de boekenkast van Wouter Pols

Uit de kast gehaald.

Weten

Een prototype van een opgelegde innovatie

In het project Taallijn VVE trekt een aantal zaken de aandacht.

Weten

Wat heeft de Taallijn VVE Startblokken te bieden?

Het APS vindt de ontwikkelingsgerichte benadering van Startblokken belangrijk en heeft daarom kritisch gekeken naar de relatie met de Taallijn VVE van het Expertisecentrum Nederlands.

Weten

Groep 4 werkt in eigen buurt aan de kerndoelen

In dit artikel beschrijft Judith van Oers hoe een ontwikkelingsgerichte praktijk niet alleen de leergebiedspecifieke kerndoelen nastreeft, maar ook een antwoord geeft op de vraag hoe de leergebiedoverstijgende kerndoelen vorm kunnen krijgen.

Weten

‘Doe niet zo stoer!’ De afscheidsfilm van groep 8

Dit jaar op onze ontwikkelingsgerichte school geen musical voor de twee groepen 8, maar een afscheidsfilm. Ook in deze nieuwe manier van afscheidnemen hebben de leerlingen een grote inbreng.

Weten

Huis te koop! Een leerkracht leert begeleiden

Leerkrachtvaardigheden vormen voor ons de rode draad in het begeleidingsproces. De leerkracht kiest één of twee vaardigheden die voor een bepaalde periode haar persoonlijke werkpunten zijn.

Weten

Van begeleid spelen valt veel te leren

In het artikel leggen Frea Janssen-Vos en Bert van Oers hun visie op spelen en leren en op het belang van begeleid spel voor. Basisontwikkeling is (met Startblokken)een spelgeoriënteerd curriculum.

Weten

En toen was er de Schakelklas

Waar komt dit idee vandaan? Wat zijn eigenlijk Schakelklassen?

Weten

Conferentie in beeld

Foto's van de OGO conferentie.

Weten

Boeksignalering

Weten

Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Onderzoek

Het gaat goed met het gedachtegoed rond Ontwikkelingsgericht Onderwijs, ook in onderzoek en wetenschap.

Weten

Hoe gaat het met de bovenbouw?

De afgelopen jaren heeft Bea Pompert met ongeveer 20 teams gewerkt aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de bovenbouw. Zij legt haar bevindingen voor: de opbrengsten, hobbels en valkuilen.

Weten

Ontwikkelingsgerichte woordenschatontwikkeling, een kwestie van interactie, cultuur en context.

In het kader van haar studie verdiepte Debbie Duijkers zich in Ontwikkelingsgericht Onderwijs en woordenschatuitbreiding. Zij was benieuwd of deze onderwijsaanpak tot andere resultaten leidt dan een programmatische aanpak.

Weten

Een drogisterij-parfumerie in groep 8. Van een ambitieus plan naar een ondernemende werkelijkheid

Het plan is werkelijkheid geworden: drogisterijparfumerie ‘Body Language’, een echte winkel in school. Leerkracht Ingeborg Jansen vertelt over de aanpak, het proces en de resultaten die het heeft opgeleverd.

Weten

Dapper op de Dappermarkt. Ouderbetrokkenheid en ontwikkelingsgericht netwerken rondom de school

Basisschool De Waaier, een ‘zwarte’ school in Amsterdam, werkt met kinderen én met ouders ontwikkelingsgericht. In themabijeenkomsten praten, werken en leren ouders over dezelfde thema’s als hun kinderen.

Weten

Hoor wie klopt daar kinderen…?! Sinterklaas in een multiculturele leeromgeving

Leerkracht Patty Roos gaat weloverwogen te werk om voor haar kleutergroep rollenspel én Nederlandse taal te stimuleren. Ook in een ‘oer-Hollands’ thema als Sinterklaas. Maar dat gebeurt natuurlijk ook in meer ‘alledaagse’ thema’s!

Weten

Een goed gesprek: iedere leidster of leerkracht kan het leren!

Of interactie bijdraagt aan taalvaardigheid hangt af van het inter-actiegedrag van de leerkracht en van de leerlingen. Leerkrachten zouden daarom zelf de interactie in hun groep hierop moeten evalueren en zonodig anders gaan invullen.

Weten

Over resultaten gesproken

Aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam een onderwijsvisie tot leven die onder de naam ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een vaste plaats in het Nederlandse onderwijs heeft veroverd.

Weten

Boeksignalering

Weten

Bert Muis. Achter het team en vóór OGO

Bert Muis is een ‘tussendirecteur’ van basisschool De Cocon in Alkmaar. Hij kwam voor even, maar zag en was gewonnen!

Weten

Ouders doen mee

Vooral met het oog op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden versterken peuterspeelzalen en basisscholen momenteel de contacten en samenwerking met ouders.

Weten

Sociale vaardigheden leren met De Gruffalo

In een studiedag over pedagogisch klimaat maakt het team kennis met een stappenplan om kinderen te leren omgaan met conflicten. De leerkrachten gaan daarmee aan het werk in het schoolthema ‘Diep in het donkere bos’.

Weten

Thematiseren met groep 8 over ‘Oorlogen’. Deel twee: missie onderzoek in uitvoering.

In groep 8 leeft het thema ‘Oorlogen’. De leerlingen gaan aan het werk om zoveel mogelijk oorlogen op te zoeken en daar informatie over te verzamelen: wie hadden waar oorlog, waarom en wat is er precies gebeurd?

Weten

Kunst is voor bejaarden

Ieder jaar gaan duizenden jongeren ‘kunst kijken’ in een museum. Via school, dus verplicht. Hoe kun je hen naar kunst laten kijken en hen bij kunst betrekken?

Weten

Op naar de Helicon!

Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Wat vind jij nou kunst?

Helaas worden drama, muziek, beeldende vorming en poëzie en andere kunstuitingen in de praktijk nog niet op een ontwikkelingsgerichte manier aangeboden. Deze activiteiten leveren vaak geen bijdrage aan de kunstzinnige vorming van het kind.

Weten

Van een avondje in de kroeg leer je meer …

Dolgelukkig ben ik dat ik juf ben. Juf zijn is echt leuk, maar de weg erheen is taai en oninspirerend!