Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieKijk naar de sterren en luister naar de wind. Rouwverwerking bij kleuters
André Weijers
Sommige activiteiten zijn niet te plannen. Wat kun je bijvoorbeeld doen als een ouder van een kind in je groep overlijdt? André Weijers beschrijft hoe je bij de verwerking hiervan in de groep gebruik kunt maken van metaforen en rituelen.
“Lukas, jij kassa zijn?” Het opbouwen van goede interacties met kinderen
Isabel Peters
In de reeks ‘Omgaan met verschillen’ dit keer aandacht voor interactie. Isabel Peters laat met praktijkvoorbeelden zien hoe je door aandacht te schenken aan verschillende lagen in de interactie vorm kunt geven aan ontwikkelende gesprekken met leerling
Lezen is praten van papier. Betekenisverlening als motor van goed
Dorian de Haan
Recente onderzoeken tonen aan wat van belang is in ‘evidence based’ leesonderwijs. Kees Vernooij heeft aan de hand daarvan een aantal kenmerken van effectief leesonderwijs vastgesteld. Zijn conclusie: gebruik een aanvankelijk leesmethode.
Valt er hier iets uit te zoeken? Hoe culturele kennis een plek krijgt in de onderbouw
Barbara Nellestijn
Kennis ontstaat doordat mensen tegen problemen aanlopen en daarvoor oplossingen bedenken in de vorm van instrumenten en manieren van denken. Hoe breng je al die kennis over aan de kinderen in je groep?
Boeksignalering
De rol van kennis in OGO. Kennis en (bestaans)zekerheid
Wim Wardekker
De roep om overdracht van kennis en vaardigheden wordt steeds groter. Alleen zo zou de kwaliteit van het onderwijs kunnen verbeteren. Wim Wardekker schrijft over de rol die kennis speelt in de samenleving en binnen Ogo.
Als een kip zonder kop
Tonny Bruin
De directeur legt zijn mededelingenblad keurig neer enlegt zijn pen precies ernaast. Er valt een korte stilte. Dan zegt hij: “Ik heb een mededeling die niet op de agenda staat.
Boeksignalering
‘Ônger de panne’ Een cultuur-dialectproject
Susan Janssen
Susan Janssen,leerkracht van groep 3, heeft een idee om schoolbreed in verschillende thema’s de omgeving te gaan verkennen. De leerlingen van haar groep werden in de grotten echte nachtdieren.
OGO én een meetlat: een schoolportret van basisschool Drakensteyn
Martine van der Pluijm
Taal is een speerpunt van politiek, beleid en onderwijs. Basisschool Drakensteyn uit Enschede participeert in een landelijke taalpilot. Hoe vertaalt deze school het landelijk beleid naar hun OGO-praktijk en wat is de winst?
Bart Blik vergadert. Het leren in rollen in de bovenbouw
Kristien de Jong en Hanneke Plaizier
Een eigen bedrijf runnen in groep 8, hoe ziet dat eruit? Wie doet wat binnen zo’n bedrijf en wat leer je hiervan? Op Basisschool Oostelijke Eilanden krijgen groepjes kinderen een microkrediet van twintig euro om een recyclebedrijf te starten.
Lezen, lezen, lezen. Speerpunten uit het onderzoek van Adriana Bus
Tonny Bruin, Isabel Peters
Adriana Bus, hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden doet al vele jaren onderzoek naar het leesproces van kinderen. Wat betekent haar werk voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs?
OGO-leerkracht worden in de pietenwerkplaats. De OGO-aanmoedigingsprijs 2009
Nicole Steeghs
Tijdens de OGO-conferentie op 4 maart jl. is de OGOaanmoedigingsprijs toegekend aan Nicole Steeghs, student aan pabo De Kempel in Helmond. Zij deed haar eindstage in groep 3 van een OGO-school in Oirlo.
Hoe betrekken we ouders bij het onderwijs?
André Weijers en Frea
School en ouders zijn elkaars partners in het bevorderen van de ontwikkeling en leerprestaties van kinderen. Samenspraak en samenwerking tussen beide partijen zijn daarom belangrijk.
Het themaspel. Een belangrijke impuls voor spelontwikkeling en woordenschatuitbreiding
Geri Arentsen en Anneke Bontekoe
Om nog meer aan te sluiten op de spelontwikkeling en woordenschatuitbreiding van kinderen zijn de leerkrachten van de P.J. Troelstraschool, onder leiding van spelbegeleider Geri Arentsen, gestart met het themaspel.
Taal, toneel en kunst. Kijken naar kunst en dan: spelen maar!
Esther de Koning en Liesbet Bool
TET-lessen (Taal en Toneel) zijn spel-, kunst- en taallessen in één. Door te kijken naar kunst, hierover uit te wisselen en naar aanleiding daarvan (eigen) verhalen te spelen, ontwikkelen kinderen zowel spel-, taal- als sociale vaardigheden.
Waar gaan jouw ogen naar toe? Kunstzinnige vorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Lieke Roof
Hoe ontwikkel je kunstzinnige vorming bij leerlingen? Lieke Roof beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden drie punten die daarbij van belang zijn.
Het Ontwikkelingsvolgmodel. Géén volgsysteem voor OGO
Lorien de Koning
Het Seminarium voor Orthopedagogiek ontwikkelde het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) voor kinderen van nul tot dertien jaar. Dit volgsysteem is niet gebaseerd op toetsing, maar op observaties door de leidster of leerkracht in dagelijkse situaties.
OGO-prijs 2009
Frea Janssen-Vos
Wie heeft de OGO-prijs 2009 gewonnen? Op de OGOconferentie in maart werd de OGO-prijs voor het eerst uitgereikt. Frea Janssen-Vos, voorzitter van de jury, licht de keuze van de winnaars toe.
Van een voorgestructureerde leesmethode naar samen activiteiten structureren
Loes Hesen en Lea Thijssen
De OGO-prijs 2009 is uitgereikt aan Loes Hesen en Lea Thijssen, beide leerkracht van een groep 2-3 van de Doolgaardschool in Horst. De jury noemt de overwegingen voor de toekenning van de prijs.
Kleuters en ICT? Het digitale kleuterdagboek
Lydia van Haren en Nathalie Veenbrink
Lydia van Haren en Nathalie Veenbrink hebben een digitaal dagboek gemaakt voor toekomstige kleuters. Het onderwerp is: ‘wat doen wij op school?’. In onderstaand artikel vertellen zij hoe zij een en ander hebben aangepakt.
Groeien doe je samen
Bea Pompert
In de reeks ‘Omgaan met verschillen’ laat Bea Pompert zien hoe je gebruik kunt maken van de vijf didactische impulsen om tegemoet te komen aan individuele leerbehoeften van kinderen. Zij beschrijft daarbij voorbeelden uit een groep 5-6.
Ik speur naar geheimen. Leren presenteren in groep 3-4
Katja Vonk
Leren presenteren is voor alle kinderen belangrijk. Maar hoe pak je dat aan met kinderen van groep 3-4? Katja Vonk beschrijft aan de hand van het thema ‘Geheimen’ welke activiteiten ze hiervoor ondernomen heeft.
Jippie jee, verhuis je mee?! Een thema met onderzoek in de bovenbouw
Valeska van den Bunt en Rob Godfried
In het thema ‘Jippie jee, verhuis je mee?!’ brengt Valeska van den Bunt, de kinderen in aanraking met verschillende vormen van onderzoek, zoals bronnen- en veldonderzoek. Ze ontwerpt met de kinderen echter nog veel meer activiteiten in dit thema.
Samen zingt ieder zijn eigen lied. Verslag van de OGO-conferentie 2009
Eva Kaptein
Op 4 maart jongstleden vierde de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs haar (ruim) tienjarig bestaan met een grote OGO-conferentie in Ede. Eva Kaptein geeft een impressie van deze dag.
Hoe word ik een topsporter? De inzet van leerlijnen in groep 5-6
Barbara Nellestijn
Lorien de Koning laat aan de hand van het thema ‘Hoe word ik een topsporter?’ zien hoe zij binnen haar groep bestaande leerlijnen inzet om activiteiten van leerlingen te verdiepen en zo samen met leerlingen een canon opbouwt.
Wat doen we met de canon?
Bert van Oers
De canon van Nederland als verplichte lesstof? De discussie rond de canon laait weer op. Hoe kijken we binnen OGO aan tegen de inhoud van de canon en de uitwerking ervan in leerlijnen?
Taalachterstanden in OGO?
Mariëlle Poland
Het grootste probleem dat uit onderzoek naar taalachterstanden naar voren komt is de geringe Nederlandse woordenschat van NT2-leerlingen ten opzichte van NT1-leerlingen.
Mijn advies: vwo. Kinderen voeren hun eigen adviesgesprek
Colette Dick
Op basisschool ABBS De Zuiderzee vinden de leerkrachten het belangrijk dat kinderen hun eigen mogelijkheden in beeld krijgen en daarover verstandig kunnen communiceren met anderen. Dat blijkt uit het voorbereiden van het adviesgesprek voor het VO.
Met OGO vooruit. Onderzoek naar (hoog)begaafdheid en OGO
Trudy Honingh en Anke M. Klein
Trudy Honingh heeft samen met Anke M. Klein onderzoek gedaan naar de vraag of Ontwikkelingsgericht Onderwijs een positieve invloed heeft op het welbevinden van (hoog)begaafde leerlingen. Ze onderzochten wat leerlingen van het OGO-concept vonden.
Ontwikkelingsgericht w erken aan spelling in het SBO
Gerri Koster
Gerri Koster, intern begeleider op SBO De Wissel in Houten, beschrijft hoe middenbouwleerkrachten bij haar op school spelling verbinden aan het thema ‘De boerderij’. Ze onderzoekt tijdens dit thema de resultaten van OGO op de spellingvaardigheid.
Van betekenisvolle vragen naar nieuwe kennis. Hoe het thema echt van de kinderen is
Merel Kramer
Merel Kramer is leerkracht van groep 6 van CBS De Loopplank. Zij merkt hoe belangrijk het is dat de vragen van de kinderen laten zien wat hen echt bezighoudt. De vragen geeft ze samen met de leerlingen een plek op de vragenwand.
OGO-perspectief voor (hoog)begaafde leerlingen
Trudy Honingh en Anke M. Klein
In dit artikel laten de auteurs zien wat OGO kan betekenen voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.
Boeksignalering
Waarover lachen we met elkaar? Het gebruik van ICT om sociale competentie in groep 3-4 te vergroten
Els Schellekens en George Maas
Vanaf januari 2008 werken vier leerkrachten van groep 3 en 4 aan de pilot Onze Klas Mijn Wereld. Ze combineren activiteiten op het gebied van sociale competentie met het gebruik van ICT. Dat blijkt een succesvolle formule.
Juf, hoe schrijf je hangbuikzwijn? Spelling in het speciaal basisonderwijs
Gerri Koster
Op SBO De Wissel in Houten werken de leerkrachten de laatste jaren ontwikkelingsgericht met als insteek wereldoriëntatie en taal. Toch wordt spelling nog veelal uit de methode gegeven.