Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Een beeldverhaal in de bovenbouw. ‘Sunny Shop, daar vrolijk je van op!’

Het thema in groep 7b van Chantal Driessen van basisschool De Kring in Alkmaar is een eigen winkel in de school. De winkel wordt gerund door vijf afdelingen: afdeling inkoop, productie, verpakking, financiën en winkelinrichting.

Weten

Boeksignalering

Weten

Studenten doen onderzoek. Uit onderzoek blijkt: Leesmotivatie hoger op Ontwikkelingsgerichte scholen

Vijf studenten aan de Pabo van Inholland in Alkmaar hebben dit jaar deelgenomen aan een afstudeerkring rond Begrijpend Lezen & Opbrengstgericht Werken.
Weten

Praktijkcolumn

Bij het thema ‘Piraten’ hoort natuurlijk een schatkist. Als de kinderen ‘s morgens hun plekje in de kring opzoeken staat er een ijzeren schatkist midden in de kring. Meteen ontstaan er gesprekken over wat er in zou zitten,
hoe hij open moet, enzovo

Weten

Ontwikkelen: dat doe je samen!

In 2005 is het onderbouwteam van de Koningin Beatrix school in Ouddorp gestart met het nascholingstraject Basisontwikkeling bij De Activiteit onder begeleiding van Janneke Hagenaar. Nu, in 2012, gaan we dit traject afsluiten.

Weten

Betekenisvol techniek leren

Weten

Stem, taal, verhaal: betekenisverlening in Ontwikkelingsgericht onderwijs

Weten

Dozendorp, een leeravontuur

Weten

Stimulerend leiderschap? Een goede vraag!

Wat is er nu stimulerend aan leiderschap? In mijn hoofd vormt zich direct het beeld van een enthousiaste schoolleider die zijn mensen weet te inspireren voor goed en betekenisvol onderwijs.

Weten

Spel en hoogbegaafdheid

Mariëlle Cromwijk, studente Pabo 4, heeft voor haar minor een klein onderzoek gedaan naar spel bij hoogbegaafde kinderen.

Weten

De teksten van de kinderen doen ertoe!

Op basisschool Octant in Assendelft heeft het team binnen hun taalbeleid een prachtige leerlijn ‘Teksten schrijven’ ontwikkeld van groep 1 tot groep 8. Het onderwerp wordt breed uitgewerkt.

Weten

Pendelen tussen stagepraktijk en opleiding

Op de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam bestaat sinds 2009 de mogelijkheid voor studenten om een OGO-specialisatie te volgen. Het idee achter het programma is ‘practice what you preach’.

Weten

TWIN teksten en expertlezen

In dit artikel legt Marijke van Someren uit hoe het gebruik van TWIN teksten een belangrijke bijdrage kan leveren bij leesactiviteiten. Ze geeft praktijkbeschrijvingen en suggesties over het gebruik van deze teksten voor de onderwijspraktijk.

Weten

Waarom een iPad alleen niet genoeg is om tot leren te komen. In de leer bij Engeström

Maurice de Hond en zijn Steve Jobsschool, leerlingen die twitteren in de klas, iedere school een Digibord; zomaar wat voorbeelden om te laten zien hoe ook het onderwijs verandert onder invloed van de digitale revolutie.

Weten

Historische vragen en zoektochten

In de MiBo werkgroep wordt continugewerkt aan een bepaald vraagstuk op OGO gebied in de praktijk van midden- en bovenbouwleerkrachten. De afgelopen twee jaren heeft de groep zich verdiept in de vraag naar de invulling van
geschiedenisonderwijs in OGO.

Weten

Boeksignalering

Weten

Een beeldverhaal uit groep 1/2

‘Zorgen voor je huisdier: een basis vaardigheid van grote klasse!’

Weten

Het zelfstandige leesmoment in de revisie!

Even een moment om werk na te kijken of de laatste voorbereidingen voor een les te verzorgen. Even snel iets opruimen of aan de slag met een groepshandelingsplan. Even… niet betrokken bij het lezen van de kinderen dus!

Weten

Winnen en verliezen

"Meester! Juf! De teams waren echt oneerlijk! Kevin, Cynthia en Bert zaten bij elkaar en wij hadden alleen Mark.”

Weten

De taalcoördinator aan het werk

In dit artikel volgen drie verhalen van taalcoördinatoren over het werk dat zij verzetten in hun teams. Irene Pijl van De Schakel in Best, Ria van Geerenstein van De Sjofar in Apeldoorn en Femmy Sandtke van De Boemerang in Purmerend gunnen ons een kijkje

Weten

Géén dunne limonade! Groep 3/4 verzorgt de catering en rekent zich rot…

Deze week sluit de school het schoolbrede thema ‘ieren’ af en groep 3/4 verzorgt de catering: leerlingen uit alle groepen kunnen tijdens de afsluitings ochtend van het thema in groep 3/4 iets lekkers halen.

Weten

Hersenspinsels

In dit artikel gaat Jo Nelissen in op verschillend hersenonderzoek en wat dit kan betekenen voor het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Onderneming De KunstKnaller. Betekenisvol onderwijs in een uitdagende omgeving

In dit artikel geeft, Nicole Hanegraaf een mooie praktijkbeschrijving over hoe mini-ondernemingen mogelijkheden bieden en bijdragen tot rijke betekenisvolle activiteiten!

Weten

Mooi zo! Leerlingen in de kunstenaarsrol

Ontwikkelingsgericht Onderwijs streeft naar brede ontwikkeling van leerlingen. Onontkoombaar betekent dit dat leerkrachten er naar willen streven om leerlingen ook te ondersteunen in hun kunstzinnige vorming.

Weten

Sturen op kwaliteit

Goed onderwijs staat of valt met persoonlijk contact. De leerkracht moet in staat zijn om de leerlingen naderbij te komen om hen te ondersteunen en aan te sluiten op de wereld. De kennis en vaardigheden van leerkrachten die dat kunnen is niet gering.

Weten

Bijzondere plekken

In dit artikel laat Hanneke Saaltink zien op welke manier kunsteducatie geïnspireerd op de Reggio benadering handvatten biedt voor Kunstzinnige vorming in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Een beeldverhaal in groep 2/3

‘Vlieg er eens uit!’

Weten

Boeksignalering

Weten

Weg van ontwikkelingsgericht onderwijs

Weg zijn van OGO. De weg naar OGO. Weg willen van OGO. Wat willen we eigenlijk zeggen met de titel van dit artikel? Iets op veel manieren kunnen interpreteren, kan zowel verwarrend als inspirerend werken.

Weten

Opnieuw op de foto. Ontwikkelingsgericht Onderwijs anno 2011

In 2003 schetste Bert van Oers in zijn artikel ‘Signatuur van Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een aantal hoofdkenmerken van OGO. In dit artikel loopt hij deze principes nog een keer langs en blikt hij terug: welke vooruitgang hebben we geboekt sindsdi
Weten

Filmpjes verrijken begrip en woordenschat

Gerri Koster laat in dit artikel zien hoe leerkrachten het digitale schoolbord op betekenisvolle wijze kunnen inzetten in hun thematisch onderwijs.
Weten

Boeksignalering

Weten

Samen schrijven in een peutergroep

In peutergroepen zijn leidsters steeds op zoek naar interessante aanknopingspunten om de mondelinge en schriftelijke taaluitingen van hun peuters te verdiepen. Nooit geïsoleerd in ‘losse lesjes’ maar verbonden aan de intrinsieke motieven van de kinde
Weten

Narratieve competentie en rekenvaardigheden in de onderbouw

In het onderwijs bestaan nog veel vragen rondom het rekenen in de onderbouw. Student Wendy van Houten heeft onderzoek gedaan naar narratieve competentie en rekenvaardigheden.
Weten

De schilderijenroof… Onderzoek en spel in de bovenbouw

De leerkrachten van De Mate/’t Prisma in Doetinchem willen weten hoe ze thema’s ook in de bovenbouw vanuit een onderzoeksgeoriënteerd curriculum kunnen ontwikkelen. Onderwijsadviseur Miriam Kobussen begeleidt hen hierbij.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan