Weten

Matrozen stellen geen vragen …

Dit lees ik verkeerd, dacht ik. Ik kon mijn ogen niet geloven, maar het staat er echt: “Wordt methodeslaaf…!”

Weten

Van samen leren leer je meer!

‘Samenwerkend leren’ heeft een belangrijke plaats in Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het is een veelbesproken werkvorm die regelmatig op een of andere manier wordt ingezet op ontwikkelingsgerichte scholen.

Weten

Boeksignalering

Weten

Kunst op IJburg

Hoe kunnen we onze kinderen inspireren om meer beeldend aan het werk te gaan? Als we hulp zoeken bij experts buiten de school merken we dat er veel mogelijkheden zijn in Amsterdam.

Weten

Dansend naar school. Dansexpressie binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Hoe geef je dansexpressie een plaats in een ontwikkelingsgerichte school? Iris Martin, docente dansexpressie, ziet veel mogelijkheden in de Willibrordschool te IJburg, een nieuwe ontwikkelingsgerichte basisschool met ‘theater’ in het profiel.

Weten

Wat is wijs? Discussie over onderwijsvernieuwing

Luc Stevens brak in Zone 4 (2005) een lans voor wijsheid in de discussies over nieuwe onderwijsconcepten. Hij suggereert dat alle benaderingen die zich verzetten tegen een gestandaardiseerde schoolcultuur in feite één familie zijn.

Weten

Mannen komen van Mars

Deze groep hanteert een strikte scheidslijn tussen jongens en meisjes. Onzichtbaar maar duidelijk aanwezig. Beide partijen bekijken elkaar met onverholen minachting.

Weten

Kunst in de buurt: Een ouderinitiatief in een ‘verwitte’ school

Twee moeders beginnen een actie om meer witte kinderen naar de zwarte school in hun buurt te trekken. Na drie jaar is deze basisschool, de Sint Jan in Amsterdam, een goede afspiegeling van de wijk geworden.

Weten

Kunst? Wat vinden de leerlingen eigenlijk?

‘Aandacht’ is wel waar het om draait; aandacht voor de leerlingen en voor kunst. Aandacht hebben voor de interesse van de leerling: leefwereld, kennisniveau, opmerkingsgave, verontwaardiging, reactie, talenten, ongeacht leeftijd en zonder vooroordelen.

Weten

Zevenije: Groep 7 ontwerpt zijn eigen werelddeel

Hoe kan ik aardrijkskunde binnen een thema meer betekenis geven, vraagt Peter Sneekes zich af. Hij ontwerpt een spel waarin leerlingen een eigen land krijgen dat ze zelf vorm geven. De landen vormen samen een werelddeel.

Weten

Muziek, één groot feest

Muziek, als onderdeel van cultuureducatie, is belangrijk. Er valt veel plezier aan te beleven en met zeer beperkte middelen kunnen leerkrachten muziekactiviteiten realiseren.

Weten

Cultuureducatie in Ontwikkelingsgericht Onderwijs

De overheid wil dat scholen in 2007 hun visie op cultuureducatie ontwikkeld hebben.

Weten

Het Kielster Kunst Kabinet van groep 3-4

Hoe breng je jonge kinderen in aanraking met kunst? De kinderen van basisschool Albronda verkennen wat kunstenaars doen en maken, wat je in een museum vindt en hoe je zelf kunst kunt maken.

Weten

Boeksignalering

Weten

Dorian de Haan. Lector Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Dorian de Haan is als lector aangesteld aan de Hogeschool Inholland. Haar opdracht is om praktijkgericht onderzoek te doen ten behoeve van de verdere vormgeving en theorievorming op het gebied van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Impressies ISCAR conferentie 2005

ISCAR (International Society for Cultural and Activity Research’) is een vereniging van onderzoekers over de hele wereld, die werken vanuit een Vygotskiaans perspectief.

Weten

WIJS

Neem als jonge ouders een radicaal initiatief en je houdt onderwijsland er gemakkelijk een paar jaar mee bezig. Of liever andersom: een heel onderwijsland kan zich jaren met jou bezighouden zoals de ‘Iederwijs’ initiatiefnemers inmiddels weten.

Weten

Groep 1-2 gaat schaatsen

Je bereidt een thema voor dat zich goed leent voor reken-wiskundeactiviteiten. Al bij de start blijkt dat het voorleesverhaal de kinderen op andere gedachten brengt. Wat te doen? Na een gezamenlijke oriëntatie op het nieuwe thema stel je je plannen bij.

Weten

Technika 10 en een cursus fietsreparatie voor meiden!

‘Technika 10’ is een netwerk dat cursussen en activiteiten voor meiden aanbiedt op het gebied van techniek. Ada van Poelgeest gaf dit jaar een cursus fietsreparatie aan meiden van de Oostelijke Eilanden, een ontwikkelingsgerichte basisschool.

Weten

Wereldoriëntatie en thema’s zijn één

Thematische activiteiten naast wereldoriëntatie uit een methode? Het komt voor in de bovenbouw en dat is niet zo handig. Het kost niet alleen teveel tijd en energie; de thema’s en onderzoeksactiviteiten van leerlingen krijgen zo onvoldoende diepgang.

Weten

Wij bouwen Dozendorp! Een leeravontuur van studenten en groep 6

Samenwerkend leren, je opstellen naast leerlingen en hen verantwoordelijkheden toebedelen, zijn belangrijke kenmerken van het leraarschap. In ‘Dozendorp’ leren studenten met leerlingen onderwijsactiviteiten te ontwerpen én met techniek om te gaan.

Weten

Waar is onderwijs goed voor? Over persoonlijke en pedagogische identiteit

Wim Wardekker richt zich op de ontwikkeling van persoonlijke identiteit als doel van onderwijs en of het uitmaakt wat voor onderwijsconcept of pedagogische identiteit de school uitgaat.

Weten

Cito Taal voor kleuters

Het is weer januari. Tijd voor de Taalcito. Mijn geluk kan niet op. Ik sta nu vier jaar voor een kleutergroep en heb de toets meerdere malen afgenomen.

Weten

Boeksignalering

Weten

OGO-scholen brengen zelf hun onderwijskwaliteit in kaart

Ontwikkelingsgerichte scholen kunnen binnenkort gebruik maken van een ‘kwaliteitskaart’ om de manier waarop zij hun onderwijs realiseren, in kaart te brengen en hun praktijk verder te ontwikkelen.

Weten

De boekenkast van Jo Nelissen

Uit de kast gehaald.

Weten

Krijgt leerlingen met achterstand wel voldoende gewicht?

Sommige scholen ontvangen binnenkort minder financiële middelen voor hun leerlingen. Betekent dit een korting op brede ontwikkelingsondersteuning voor gewichtsleerlingen? Of het einde van de brede school die juist optimale ontwikkelingskansen biedt.

Weten

Expert lezen met recepten in groep 4

Karin Wink is leerkracht op een onderwijskansenschool. Zij laat zien hoe doelgericht leesonderwijs voor haar kwetsbare leerlingen betekenis krijgt. NT2-, moeilijk lerende en dyslectische leerlingen werken in de bakkerswinkel aan hun taalontwikkeling.

Weten

In de kauwgomballenwinkel moet je rekenen!

Voor groep 3-4 van Femke Steegstra is de kauwgomballenwinkel een thema dat zich uitstekend leent voor reken-wiskundeactiviteiten.

Weten

Van spel naar bewuste leeractiviteit. Groep 3 speelt ‘Hotel Molenzicht’

Hoe lok ik interesse van de kinderen in mijn groep 3 uit voor de bewuste leeractiviteit? Leerkracht Sanne Mentink vindt in het thema aanknopingspunten voor spelactiviteiten die het schrijven van teksten en het rekenen betekenisvol maken.

Weten

Materialen voor een rijke speelleeromgeving in de onderbouw

Goede materialen zijn onontbeerlijk in de onderbouw. Maar wat zijn goede materialen? En waar vind je ze? In Basisontwikkeling gaat het om materialen die bijdragen aan de kernactiviteiten, aan brede en specifieke doelen en aan thema’s.

Weten

Carnaval in de kennisfabriek

In april aanvaardde Bert van Oers het ambt van bijzonder hoogleraar met een oratie: ‘Carnaval in de kennisfabriek. De positie van het spel in Ontwikkelingsgericht Onderwijs’. Barbara Nellestijn geeft een persoonlijke terugblik.

Weten

Wat ‘nieuw leren’ nog moet leren

Het ‘nieuwe leren’ is opeens het gesprek van de dag. Directies, schoolbesturen en leraren zweren de traditionele aanpak van kennisoverdracht en vaardigheden trainen af, politici verontrusten zich en onderwijswetenschappers maken het met de grond gelijk.

Weten

Boeksignalering

Weten

Werk wijzer aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Om aanstaande en beginnende leraren te helpen ontwikkelingsgericht te werken, zullen de nieuw gepubliceerde boeken Thema's en taal en Spel en ontwikkeling daarom binnenkort vergezeld gaan van ‘Werkwijzers’.

Weten

Plaatjes van scholen! Ze hebben ruimte gezocht én gevonden.

OGO-scholen hebben vaak te weinig speel- en onderzoeksruimte. Juist kernactiviteiten als spel en onderzoek zijn gebaat bij flexibele ruimtelijke mogelijkheden en bij voldoende werkruimte voor gezamenlijke activiteiten.