Weten

Impressies ISCAR conferentie 2005

ISCAR (International Society for Cultural and Activity Research’) is een vereniging van onderzoekers over de hele wereld, die werken vanuit een Vygotskiaans perspectief.

Weten

WIJS

Neem als jonge ouders een radicaal initiatief en je houdt onderwijsland er gemakkelijk een paar jaar mee bezig. Of liever andersom: een heel onderwijsland kan zich jaren met jou bezighouden zoals de ‘Iederwijs’ initiatiefnemers inmiddels weten.

Weten

Groep 1-2 gaat schaatsen

Je bereidt een thema voor dat zich goed leent voor reken-wiskundeactiviteiten. Al bij de start blijkt dat het voorleesverhaal de kinderen op andere gedachten brengt. Wat te doen? Na een gezamenlijke oriëntatie op het nieuwe thema stel je je plannen bij.

Weten

Technika 10 en een cursus fietsreparatie voor meiden!

‘Technika 10’ is een netwerk dat cursussen en activiteiten voor meiden aanbiedt op het gebied van techniek. Ada van Poelgeest gaf dit jaar een cursus fietsreparatie aan meiden van de Oostelijke Eilanden, een ontwikkelingsgerichte basisschool.

Weten

Wereldoriëntatie en thema’s zijn één

Thematische activiteiten naast wereldoriëntatie uit een methode? Het komt voor in de bovenbouw en dat is niet zo handig. Het kost niet alleen teveel tijd en energie; de thema’s en onderzoeksactiviteiten van leerlingen krijgen zo onvoldoende diepgang.

Weten

Wij bouwen Dozendorp! Een leeravontuur van studenten en groep 6

Samenwerkend leren, je opstellen naast leerlingen en hen verantwoordelijkheden toebedelen, zijn belangrijke kenmerken van het leraarschap. In ‘Dozendorp’ leren studenten met leerlingen onderwijsactiviteiten te ontwerpen én met techniek om te gaan.

Weten

Waar is onderwijs goed voor? Over persoonlijke en pedagogische identiteit

Wim Wardekker richt zich op de ontwikkeling van persoonlijke identiteit als doel van onderwijs en of het uitmaakt wat voor onderwijsconcept of pedagogische identiteit de school uitgaat.

Weten

Cito Taal voor kleuters

Het is weer januari. Tijd voor de Taalcito. Mijn geluk kan niet op. Ik sta nu vier jaar voor een kleutergroep en heb de toets meerdere malen afgenomen.

Weten

Boeksignalering

Weten

OGO-scholen brengen zelf hun onderwijskwaliteit in kaart

Ontwikkelingsgerichte scholen kunnen binnenkort gebruik maken van een ‘kwaliteitskaart’ om de manier waarop zij hun onderwijs realiseren, in kaart te brengen en hun praktijk verder te ontwikkelen.

Weten

De boekenkast van Jo Nelissen

Uit de kast gehaald.

Weten

Krijgt leerlingen met achterstand wel voldoende gewicht?

Sommige scholen ontvangen binnenkort minder financiële middelen voor hun leerlingen. Betekent dit een korting op brede ontwikkelingsondersteuning voor gewichtsleerlingen? Of het einde van de brede school die juist optimale ontwikkelingskansen biedt.

Weten

Expert lezen met recepten in groep 4

Karin Wink is leerkracht op een onderwijskansenschool. Zij laat zien hoe doelgericht leesonderwijs voor haar kwetsbare leerlingen betekenis krijgt. NT2-, moeilijk lerende en dyslectische leerlingen werken in de bakkerswinkel aan hun taalontwikkeling.

Weten

In de kauwgomballenwinkel moet je rekenen!

Voor groep 3-4 van Femke Steegstra is de kauwgomballenwinkel een thema dat zich uitstekend leent voor reken-wiskundeactiviteiten.

Weten

Van spel naar bewuste leeractiviteit. Groep 3 speelt ‘Hotel Molenzicht’

Hoe lok ik interesse van de kinderen in mijn groep 3 uit voor de bewuste leeractiviteit? Leerkracht Sanne Mentink vindt in het thema aanknopingspunten voor spelactiviteiten die het schrijven van teksten en het rekenen betekenisvol maken.

Weten

Materialen voor een rijke speelleeromgeving in de onderbouw

Goede materialen zijn onontbeerlijk in de onderbouw. Maar wat zijn goede materialen? En waar vind je ze? In Basisontwikkeling gaat het om materialen die bijdragen aan de kernactiviteiten, aan brede en specifieke doelen en aan thema’s.

Weten

Carnaval in de kennisfabriek

In april aanvaardde Bert van Oers het ambt van bijzonder hoogleraar met een oratie: ‘Carnaval in de kennisfabriek. De positie van het spel in Ontwikkelingsgericht Onderwijs’. Barbara Nellestijn geeft een persoonlijke terugblik.

Weten

Wat ‘nieuw leren’ nog moet leren

Het ‘nieuwe leren’ is opeens het gesprek van de dag. Directies, schoolbesturen en leraren zweren de traditionele aanpak van kennisoverdracht en vaardigheden trainen af, politici verontrusten zich en onderwijswetenschappers maken het met de grond gelijk.

Weten

Boeksignalering

Weten

Werk wijzer aan Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Om aanstaande en beginnende leraren te helpen ontwikkelingsgericht te werken, zullen de nieuw gepubliceerde boeken Thema's en taal en Spel en ontwikkeling daarom binnenkort vergezeld gaan van ‘Werkwijzers’.

Weten

Plaatjes van scholen! Ze hebben ruimte gezocht én gevonden.

OGO-scholen hebben vaak te weinig speel- en onderzoeksruimte. Juist kernactiviteiten als spel en onderzoek zijn gebaat bij flexibele ruimtelijke mogelijkheden en bij voldoende werkruimte voor gezamenlijke activiteiten.

Weten

OGO-scholen mogen wel wat meer trots etaleren! In gesprek met onderwijs-inspecteur Van der Weijden

Ontwikkelingsgerichte scholen hebben er last van dat zij zich tegenover de inspectie vaak uitgebreider moeten verantwoorden dan scholen die overal een kant-en-klare methode voor hebben aangeschaft.

Weten

Woordenschat en verteltafel in groep 3-4

Een aantal kinderen in groep 3-4 van Louisa Bosma heeft veel ondersteuning nodig op het gebied van woordenschat en gesproken taal. Daarom heeft de verteltafel een belangrijke plaats in deze groep.

Weten

Vrije vogels in groep 3-4

Dit schooljaar ligt het accent op woordenschatuitbreiding van NT2- en taalzwakke leerlingen in de klas van Louisa Bosma. In dit artikel beschrijft zij haar werkwijze in het thema ‘Vogels in onze tuin’.

Weten

Bakkerij ‘Zemeltjes’ werkt in speciaal basisonderwijs

Ontwikkelingsgericht Onderwijs in een SBO-school? ‘De Boemerang’ is één van de scholen die kiest voor dit concept en is nu twee jaar op weg om een OGO-school te worden. Het startpunt is Wereldoriëntatie.

Weten

Omgaan met verschillen in de Tuindorp-Thijsseschool in Den Helder

Directeur Frank Slort en adjunct-directeur Remy de Wit vertellen enthousiast over het OGO-concept. Dit concept biedt veel kansen voor kwetsbare kinderen.

Weten

Zorg voor kwaliteit in ontwikkelingsgericht perspectief

Ingegeven door een maatschappij die erg prestatiegericht is, worden hoge cognitieve prestaties in het onderwijs erg belangrijk gevonden. Ook het huidige toetsingskader van de onderwijsinspectie is sterk gericht op leerresultaten van leerlingen.

Weten

Onderwijsinspectie bewaakt achterhaald onderwijs

Na eindeloze discussies is in 2002 de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) ingevoerd. De inspectie heeft de wet omgezet in een ‘toezichtskader’ waarmee zij de kwaliteit moet beoordelen.

Weten

Boeksignalering

Weten

Een verdiepingsaanpak voor kinderen met leesproblemen

Ontwikkelingsgericht Onderwijs biedt leerlingen echte lees-schrijfactiviteiten waarin zij de benodigde vaardigheden op betekenisvolle wijze kunnen opdoen.

Weten

Uit de boekenkast van Wouter Pols

Uit de kast gehaald.

Weten

Een prototype van een opgelegde innovatie

In het project Taallijn VVE trekt een aantal zaken de aandacht.

Weten

Wat heeft de Taallijn VVE Startblokken te bieden?

Het APS vindt de ontwikkelingsgerichte benadering van Startblokken belangrijk en heeft daarom kritisch gekeken naar de relatie met de Taallijn VVE van het Expertisecentrum Nederlands.

Weten

Groep 4 werkt in eigen buurt aan de kerndoelen

In dit artikel beschrijft Judith van Oers hoe een ontwikkelingsgerichte praktijk niet alleen de leergebiedspecifieke kerndoelen nastreeft, maar ook een antwoord geeft op de vraag hoe de leergebiedoverstijgende kerndoelen vorm kunnen krijgen.

Weten

‘Doe niet zo stoer!’ De afscheidsfilm van groep 8

Dit jaar op onze ontwikkelingsgerichte school geen musical voor de twee groepen 8, maar een afscheidsfilm. Ook in deze nieuwe manier van afscheidnemen hebben de leerlingen een grote inbreng.

Weten

Huis te koop! Een leerkracht leert begeleiden

Leerkrachtvaardigheden vormen voor ons de rode draad in het begeleidingsproces. De leerkracht kiest één of twee vaardigheden die voor een bepaalde periode haar persoonlijke werkpunten zijn.