Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieInvoeren EN doorgaan! Ervaringen uit Schiedam
Henk Vink en Didy van Brandwijk
Ruim twee jaar geleden startte in Schiedam een tweejarig VVE-traject met drie koppels van basisscholen en peuterspeelzalen. Hier vinden we voorbeelden van een succesvolle invoering: de locaties gaan op eigen initiatief verder!
Voor het eerst: Startblokken met een groep peuterleidsters
Ineke Top
Ineke Top, onderwijsbegeleider, is ervaren wat Basisontwikkeling betreft. Nu staat ze, voor het eerst, samen met een groep peuterleidsters aan het begin van de invoering van Startblokken.
Aan het werk! Speerpunten van Startblokken en Basisontwikkeling
Frea Janssen-Vos
In dit artikel worden enkele speerpunten voor invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering voorgelegd.
Spontane reacties op cijfers in de kring
Lidy Peters
Spontane reacties in een kleutergroep, hoe speel je daar op een ontwikkelingsgerichte manier op in?
Vele rijsjes maken een bezem. Indicatoren van ontwikkelingsgericht reken-wiskundeonderwijs
Niko Fijma
De vakgerichte wiskundige ontwikkeling van de leerlingen niet los mag staan van hun brede persoonsontwikkeling. Het is van cruciaal belang dat de bedoelingen van de leerkracht in balans zijn met de initiatieven en de activiteiten van de leerlingen.
Van bezemrek naar rekenrek
Mariska van Broekhuisen en Elly Potter
De auteurs vertellen hoe spelactiviteiten boeiende ervaringen met ordenen, cijfersymbolen en getallen opleveren.
Boeksignalering
Diversiteit als rijke bron ISCRAT-conferentie 2002
Eelje Dijk, Bea Pompert, Monique Volman, Annemieke
Van 18 tot en met 22 juni werd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam het vijfde congres gehouden van de International Society of Cultural Research and Activity Theory.
Schoolbuurtwerk. Een uniek project in
Ellen Nusselder
Het stadsdeel Westerpark in Amsterdam kent een complete infrastructuur van samenwerking tussen Welzijn en Onderwijs. Deze samenwerking bestaat in de Spaarndammerbuurt zelfs al meer dan dertig jaar. Dit zou een aanbeveling kunnen zijn voor andere gemeenten
De boekenkast van Joke Goudswaard
Joke Goudswaard
Uit de kast gehaald.
Onder de kleuren van de regenboog. Een doodziek kind in de klas
Gré van de Water
Waarom heeft Leon z’n pet nog op? Juf vertelt dat Leon geen haar meer heeft omdat hij ziek is en medicijnen krijgt waardoor zijn haar eraf is gegaan.
Bewust bemoeien. Een leerkracht in ontwikkeling
Lidy Peters
De auteur vertelt over ‘gouden momenten’ en zone van naaste ontwikkeling.
Naar betekenisvol onderwijs. Fundamentele veranderingen in het middelbaar beroepsonderwijs
Alex van Emst
In een aantal Regionale Opleidingen Centra (ROC’s) doen zich momenteel fundamentele veranderingen voor. De auteur ondersteunt deze instellingen om te veranderen in de richting van onderwijs dat voor de leerlingen betekenisvol is.
On-line op onderzoek
Ton Versteeg
Voor onze school stond de vraag centraal hoe we de effectiviteit van het onderwijs konden verbeteren en de betrokkenheid van kinderen konden vergroten door middel van de inzet van de computer.
Zal ict het onderwijs veranderen?
Monique Volman
Elke school wordt momenteel geconfronteerd met de vraag hoe ict een plaats te geven in de dagelijkse praktijk. Op de conferentie van de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (november jl.) was ict een centraal thema.
Entreetoets leidt tot geheugenverlies
Frea Janssen-Vos
Het kabinet is van plan om een entreetoets voor vierjarigen verplicht te stellen. Dat hebben we eerder gehoord!
Boeksignalering
De Theaterfabriek. Op weg naar ontwikkelingsgericht muziekonderwijs
Hans van Eerden
Hoe kun je het vak muziek aanbieden in samenhang met andere kunstzinnige vakken (muzisch en beeldend)binnen ontwikkelingsgericht onderwijs?
Bouwen in samenhang. Een theater in groep 1-2
Jetty van Essen
De kinderen in groep 1-2 gaan naar het theater in de buurt. Dit is het begin van een reeks activiteiten waarin ze bouwen, werktekeningen maken, toneel spelen, tellen, overleggen en redeneren.
In gesprek met jonge kinderen
Eelje Dijk
Gesprekstechnieken zoals open vragen stellen, kunnen de actieve taalproductie van leerlingen uitlokken. In de praktijk echter blijken dergelijke, veelal bewust gehanteerde strategieën niet altijd het gewenste effect te hebben. Hoe kan dat nu?
Gespreksactiviteiten in een ontwikkelingsgerichte klas
Bea Pompert
Bea Pompert legt voor dat goede gesprekken om echte kwesties gaan, dat ze aan activiteiten en verhalen verbonden zijn, dat de groepsgrootte er toe doet en dat de leerkracht voor een goede gespreksvoering zorgt.
Zonder liefde lukt het niet.....
Bea Pompert
Midden in een veelkleurige wijk sta ik op een heerlijke zomeravond op het schoolplein van één van ‘mijn’ scholen. Ik ben uitgenodigd voor een eindejaarsfeest.
Gouden herinneringen. De school bestaat 75 jaar!
Ingeborg Janssen
Als basisschool de Kring 75 jaar bestaat, zijn er tal van feestelijke activiteiten. De lezers van Zone is een kijkje achter de schermen gegund bij de exposities van ‘gouden herinneringen’ en ‘speuren in het verleden’.
Boeksignalering
In memoriam Pierre Bourdieu (1930 – 2002)
Bert van Oers
Op 23 Januari 2002 is in Parijs Pierre Bourdieu overleden. Hij was sinds 1982 hoogleraar sociologie aan het prestigieuze Collège de France en auteur van vele boeken en artikelen die over de gehele wereld opzien gebaard hebben.
Rugzakkinderen. Tussen ideaal en praktijk
Trudy Pas
De overheid wil kinderen met een handicap meer mogelijkheden bieden om naar een reguliere school, dicht bij huis, te gaan. Ouders mogen zelf kiezen op welke school ze hun kind willen aanmelden.
De boekenkast van Jeannette Schut
Jeannette Schut
Uit de kast gehaald.
Bouwen aan goed onderwijs. Thematische activiteiten in de middenbouw
Suzanne Jägers en Diana Heijmans
De bouw van een nieuwe school biedt de middenbouw een uitstekende gelegenheid voor thematische activiteiten waarin vakgebieden en kerndoelen een plaats hebben.
HOREB: systematisch zoeken met een goed kompas
Niko Fijma en Judith Toepoel
Extern begeleider en leerkrachten van de onderbouw werken samen om met Horeb het observeren én de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een praktijkvoorbeeld.
De meerwaarde van samenwerking. Groepsleerkracht en logopediste in een mytylgroep
Hanneke Brandenburg en Annette Hillebrand
Groepsleerkracht en logopediste hebben een vorm van samenwerking gevonden, die ten goede komt aan de kleuters van hun mytylschool. Ontwikkelingsgericht onderwijs biedt een inspirerend referentiekader voor een beter aanbod en effectieve hulp aan kinderen.
Leren aan het leven. Maatschappelijke praktijken in het curriculum van voortgezet onderwijs
Joke van Aalsvoort
Ontwikkelingsgericht onderwijs echter dient, juist in deze tijd, gericht te zijn op de identiteitsontwikkeling van leerlingen. Als dit de opdracht is, wat moet dan de inhoud van het onderwijs zijn?
Ondernemers ondernemen. Maatschappelijke activiteiten in de bovenbouw
Ingeborg Jansen
Ingeborg Jansen vertelt over maatschappelijke activiteiten in de bovenbouw van haar basisschool.
Het toetsen kan beginnen …
WKC
De kranten staan er vol van: verhalen over kommer en kwel in het onderwijs! Opvallend weinig leerkrachten en directies komen aan het woord.
Boeksignalering
EECERA 2001
Bert van Oers
Eind augustus 2001 was de internationale conferentie van de European Early Childhood Education Research Association te gast op de Hogeschool Alkmaar.
Werken aan kwaliteit met Horeb
Frea Janssen-Vos en Bea Pompert
De druk die op scholen wordt uitgeoefend om toetsen te gebruiken, lijkt nog steeds toe te nemen. Ontwikkelingsgerichte scholen hebben voor de onderbouw hun eigen kwaliteitsstandaarden en kunnen daarmee én met Horeb aan kwaliteitseisen beantwoorden.