Een boom opzetten.
Onderwijs is overal!
Mariska Rave is leerkracht op Onze Amsterdamse School in Amsterdam.
Een paar weken geleden, vlak nadat Sinterklaas weer naar Spanje vertrokken was, zet ik een boom op met mijn kleuters: de kerstboom welteverstaan! Omdat onze school het afgelopen jaar flink gegroeid is, zijn er deze kerst meer bomen nodig. Elke groep een eigen mooie boom. De oude schuiven door naar de bovenbouwgroepen en wij krijgen de nieuwe bomen. Jippie!
Dan op een ochtend is onze boom er. Hij ligt nog in een doos op de tafel. Een doos met niet alleen een kerstboom maar ook een doos boordevol rekenlessen!
Voordat we de doos uitpakken bestuderen we de pictogrammen aan de buitenkant van de doos en proberen we te bedenken wat de betekenis ervan is. Mooi om te zien dat sommige pictogrammen voor zichzelf spreken, de getallen en symbolen worden snel herkend en het is meteen duidelijk wat er bedoeld wordt.
Andere pictogrammen moeten wat uitgebreider bestudeerd worden en zorgen voor discussie. Mag je de boom nu wel of niet aanraken met je handen? De pijl wijst van de boom af, maar er staat dan weer geen kruis door én het plaatje is groen. En groen staat voor ‘goed’ of ‘toegestaan’, daar hebben we al eens eerder over gesproken met elkaar. De kinderen proberen de woorden die eronder staan te lezen. Dat blijkt nog een hele klus: het is in het Frans. Maar we laten ons er niet onder krijgen: het woord ‘plastique’ begrijpen we best en ‘2 parties’ is ook niet moeilijk!
Uit de doos komt ook de gebruiksaanwijzing. Daar staan veel kleine lettertjes op en ook veel ingewikkelde tekeningen. Maar ook hier laten we ons niet uit het veld slaan en samen ontdekken we hoe we de plastic voet (pied de plastique!) in elkaar kunnen schuiven. Ook komen we erachter dat je de boom best met je handen aan mag raken. De picto op de doos gecombineerd met de plaatjes van de gebruiksaanwijzing leert ons dat we de takken van de boom met onze handen los moeten maken. En de pijl op de picto wijst gewoon de richting aan.
Wanneer de boom staat nemen we de maten van de boom nog even op en vergelijken we dit met wat er op de doos staat. Ook onze eigen maten worden opgemeten waarbij verschillende kleuters steeds even aanhaken om mee te doen met de rekenlessen die zich bijna als vanzelf aandienen. En door geregeld vragen te stellen met de rekendoelen in mijn gedachten, kan ik de activiteit sturen en doen de kleuters ongemerkt eindeloos veel (reken)ervaringen op. Heel ‘gewoon’, tijdens het opzetten van een boompje.