Theorie en praktijk

Waarover verwonderen kinderen zich, en hoe kun je verwondering stimuleren?

Empirisch onderzoek naar verwondering bij leerlingen in de bovenbouw

Evelien Broekhof, Judith Conijn, Willeke Rietdijk

Evelien Broekhof is Universitair Docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden

 

Judith Conijn is docent aan de Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam, sectie Ontwikkelingspedagogiek

 

Willeke Rietdijk is postdoctoraal onderzoeker aan de Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam, sectie Onderwijswetenschappen

De afgelopen drie jaar is aan de VU binnen het door de John Templeton Foundation gefinancierde project Wonder-full Education and Human Flourishing literatuuronderzoek, kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan naar vragen als: waarover verwonderen kinderen zich eigenlijk? En: hoe kun je verwondering stimuleren in het onderwijs? In dit artikel doen we heel beknopt verslag van dit onderzoek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop