Garage Gust: wat een bedrijvigheid
Bea Pompert werkt als nascholer bij De Activiteit en is hoofdredacteur van Zone.
Met dank aan de leerkrachten en leerlingen van basisschool De Weisterbeek in Horst
In de kleutergroepen van basisschool De Weisterbeek in Horst gonst het van garagegeluiden. Wat is hier aan de hand? Alle leerlingen kennen Gust, de handige garagehouder uit het prentenboek Garage Gust van Leo Timmers. Gust is een echte probleemoplosser voor zijn klanten. Zo maakt hij voor neushoorn Rico een lekker zittend zadel op zijn scooter en voor Gina de giraffe lekker warme nekbescherming. Gust heeft voor elke klant een creatieve én handige oplossing.
De leerkrachten van de kleutergroepen zien veel kansen op betekenisvolle activiteiten rond dit verhaal om de creativiteit van hun leerlingen te stimuleren, hun zin in lezen te bevorderen en hun verbeeldend vermogen.
Het prentenboek is prachtig geïllustreerd en roept bij de leerlingen veel op. Hun eigen verhalen en kennis die zij al hebben over vervoersmiddelen en de eigenaardigheden en eigenschappen van dieren, situaties en gebeurtenissen.

Het spelverhaal opstarten
Nadat het verhaal door de leerkrachten is voorgelezen in grote en kleine kring gaat het verhaal leven en gaan de leerlingen erover spelen. Materialen spelen hierbij een belangrijke rol. In de groepen komt een uitnodigende spullenhoek waarin de kinderen op hun eigen creatieve manier voertuigen kunnen maken.
De leerlingen construeren, maken verbindingen, maken keuzes voor materialen, denken na over functies en versieringen. Dit lukt goed met materialen als: grote dozen, plastic bekers, bakjes, kleine doosjes, restjes papier, gekleurde stroken, wol, restjes rubber en bevestigings- en verbindingsmateriaal.

Spelen, lezen en taal inzetten
De kinderen maken niet alleen prachtige vervoersmiddelen. Ze maken ook spelmaterialen voor de verteltafel in de klas. Met verschillende materialen, zoals constructieve materialen, kosteloze materialen, gekopieerde illustraties uit het boek en wereldspelmaterialen wordt eerst de verteltafel opgebouwd. Natuurlijk wordt hierbij het boek opnieuw gelezen en bekeken.
Twee of drie leerlingen spelen aan de verteltafel het verhaal, lezen samen, veranderen soms iets aan de spelmaterialen of het decor.
Niet alleen naspelen
Aan de verteltafel kunnen natuurlijk ook eigen verhalen gespeeld worden. Dit is ook goed mogelijk als leerlingen hun eigen Gustboek maken. In de groepen is een ruime werkplek om zelf boeken te maken. De leerlingen vinden hier: stevig papier, blanco papier met teken- en/of schrijfkaders, illustratiematerialen, viltstiften, potloden en al kant-en-klaar geniete boekjes.
De kinderen kunnen op hun eigen manier aan de slag. Zowel bij het kiezen van de materialen, als de inhoud en vormgeving van hun boek.

Dubbele winst
De leerkrachten boeken naar eigen zeggen dubbele winst. Door de rijke leeromgeving en het betekenisvolle spelaanbod rondom Garage Gust kunnen de leerlingen heel gemotiveerd aan de slag. Zij kunnen ook zonder de hulp van de leerkracht intens met elkaar aan de slag.
Heel fijn om te zien hoe leerlingen elkaar op ideeën brengen en kunnen leren van elkaar. Juist daardoor is er rust in de groep en hebben de leerkrachten hun hoofd en handen vrij om leerlingen te begeleiden. Zo voeren zij gesprekken met kleine groepjes over het maken van folders voor de theatervoorstelling of de uitnodigingen voor ouders. Zo ontstaan er speelwerkperiodes waarbij vrij en begeleid spel aan bod kunnen komen.