_w1800_h600_bg.jpg)
Changemakers
Bea Pompert is hoofdredacteur van Zone en werkt als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Ik lees De Regenmaker van Kees Klomp en het raakt mij. Het is een hervertelling van een oud verhaal over hoe een klein vogeltje een grootste verandering teweegbrengt (podcast.nl, 2023). Bij een enorme bosbrand organiseert hij een dierenbrandweerbrigade en voorkomt een ramp. De dieren zien dat alle dieren samen in staat zijn het verschil te maken doordat hun kleine druppels samen een regenbui veroorzaken.
Het verhaal gaat natuurlijk over ons. Wij zijn de dieren in het bos die gelukkig niet hoeven weg te kijken, te vluchten of moedeloos de hoop op een betere toekomst verliezen.
Klomp doet een pleidooi voor een community benadering bij grote problemen. Hij noemt het een ‘wij-narratief’.
Een community waarin niet gestreden wordt en oude aanpakken bevochten, maar energie gestopt wordt in samen bouwen aan iets beters. Klomps hoopvolle toekomstverhaal -lees het voor aan je kinderen en leef het voor aan ons allemaal- betreft vooral het klimaatprobleem, maar zijn ideeën over het verschil kunnen maken doen mij direct denken aan het prachtige boek ‘Ik is een meervoud’ van Bert van Oers (2021).
Deze bundel is ook het verhaal van een changemaker die ons laat zien dat de problemen in ons onderwijs kunnen worden aangepakt als ik, jij samen gaan werken aan een wij-verhaal in onze scholen.
Zijn en onze kennis en inspiratie ligt in de cultuurhistorische activiteitstheorie en de fundamentele vernieuwingsdrang van Vygotskij. Van Oers en Wardekker hebben deze vernieuwingsdrang omgezet in begrippen als niet afwachten maar actief stimuleren van verbeteracties in de school, brede ontwikkeling stimuleren, emancipatie en voor alle leerlingen betekenisvol leren.
In het sprookje van Klomp en de essaybundel van Van Oers wordt duidelijk dat wij met vereende krachten idealen kunnen verwezenlijken. In onderwijs zijn dat natuurlijk leerkrachten, begeleiders, ouders en wetenschappers.
Voor Zone geldt dat wij een medespeler willen zijn in het ondersteunen van die vereende krachten, maar zelf ook een kracht of zo je wilt een changemaker willen zijn.
Ook in deze Zone weer praktijk en theorieverhalen, columns, beelden en authentieke teksten om ons hart aan op te halen.
Je onderwijs met elkaar verbeteren kan op elk moment beginnen, zeker als wij dat met goede ideeën, theorieën en praktijken in onze bagage aanpakken.
Wijs niet naar anderen die de problemen veroorzaken of inspectie, bestuur of minister die te weinig doen, maar vind elkaar in het werken aan kansrijke onderwijs voor elke leerling van ons land.
PS. Lees ook de nieuwe Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. Wat een goed wij-verhaal!