Onderwijs vinden rond je eigen school
Tonny Sijm is leerkracht in groep 1-2 op basisschool de Peppel in Middenmeer.
Joyce Nijhuis is leerkracht groep 1-2 op Basisschool Honesch in Haaksbergen.
Daisy Groen is leerkracht in groep 3/4 op basisschool Het Kompas, locatie Oost in IJmuiden.
In de directe leefomgeving van de school valt een heleboel te onderzoeken en te beleven. In dit artikel vertellen leerkrachten Tonny, Joyce en Daisy hoe ze er regelmatig op uit gaan met hun groep en deze uitstapjes verbinden aan hun onderwijs.
De geschiedenis van een kind begint in zijn kleine leefomgeving: thuis! En als je naar school gaat wordt die omgeving steeds groter. Daarom maak ik met mijn kleutergroep heel vaak een wandeling in de straten rondom de school. Huisnummers zoeken en benoemen, straatnamen lezen (waarom Torenstraat?), planten, struiken en bomen bekijken en daarvan natuurlijk achterhalen hoe ze heten. Maar ook naar de markt gaan! Er staan slechts vier à vijf kramen op onze markt, maar toch! Het is een markt en er is een visboer! De kibbeling laten we ons regelmatig goed smaken! Alle kleuters houden van kibbeling en ja, de ene keer ben ik de sponsor, de andere keer neemt de school een zak kibbeling voor zijn rekening en zelfs onze ouders sparen tijdens een actie zegeltjes voor een gratis zak.
Op de markt worden we door de mensen altijd vrolijk begroet, want hoe leuk is het als een groep kleuters kibbeling gaat kopen, liedjes zingt over ‘de markt’ en over ‘vis’, om vervolgens heerlijk, op een muurtje, te smikkelen met elkaar!
Tonny Sijm is leerkracht in groep 1-2 op basisschool de Peppel in Middenmeer
Basisschool Honesch ligt in het prachtige buitengebied van Haaksbergen. Op onze school proberen we de omgeving en de prachtige natuur zoveel mogelijk bij ons onderwijs te betrekken.
In de herfstperiode maak ik samen met mijn kleuters een herfstwandeling in de omgeving van de school. Alle kinderen krijgen een hoed op met daarop een stuk dubbelzijdig tape. Onderweg zoeken de leerlingen en plakken ze alles wat met de herfst te maken heeft op hun hoed. Binnen een korte tijd zijn de hoeden gevuld met allerlei herfstmaterialen, zoals gekleurde bladeren, eikels, beukennootjes, dennenappels, bolsters en takjes.
Het is een zeer geslaagde wandeling. In de lente maken we deze wandeling nogmaals. Dan gaan we op zoek naar alles wat met de lente te maken heeft. Wat is het heerlijk om narcissen, bloemetjes, veulentjes en lammetjes tegen te komen onderweg! Onderweg en terug in de klas praten we natuurlijk over alles wat we zien en meemaken.
Joyce Nijhuis is leerkracht groep 1-2 op Basisschool Honesch in Haaksbergen.
Hoe gaaf is het om te kunnen doen waar je zelf heel blij van wordt?! Heerlijk naar buiten! En samen vanuit oprechte nieuwsgierigheid ontdekken en leren.
Bij het voorbereiden van ons thema proberen we zoveel mogelijk vanuit doelen betekenisvolle activiteiten te ontwerpen. We vragen ons telkens af hoe we kunnen aansluiten bij de belevingswereld van onze kinderen en hoe we de werkelijkheid nabij kunnen halen.
We weten dat kinderen vooral leren met hun hele lijf. Ze moeten kunnen spelen en ook de buitenwereld in om te kunnen ontdekken en op avontuur te gaan.
Dit kan bij makkelijk in de buurt van onze school makkelijk. De school ligt nabij het bos en iets verder zijn het strand, de haven en de duinen. Maar de directe schoolomgeving is voor de jongere kinderen nog één groot avontuur waarin veel te ontdekken valt.
Momenteel werken we met de hele school over het thema ‘Bij mij thuis’. Om de nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen zijn we afgelopen week met de middenbouw een wandeling gaan maken rondom onze school. Mijn collega had van tevoren verschillende soorten huizen gefotografeerd, die we samen gingen zoeken.
Al wandelend bespreken de kinderen verschillende soorten huizen. Ze noteren of tekenen wat ze waarnemen en belangrijk vinden. Zo ontdekken ze verschillende getalbeelden en letters op straatnaamborden, auto's of bij huizen. Maar ook dat een flatgebouw eigenlijk op een keersom lijkt en dat de nummering van huizen in de straat anders is dan op een flatgebouw. Al met al wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld...
In de klas gaan we verder in op deze ervaringen. Lesdoelen worden toegevoegd en worden gekoppeld of uitgespeeld in de hoeken.
We zijn ons als school bewust dat niet alle kinderen dezelfde kansen hebben om eropuit te gaan in hun directe omgeving. Niet alle kinderen worden gestimuleerd om op avontuur te gaan en te ontdekken. Een ervaring of kans, dat is toch het mooiste wat we onze kinderen kunnen geven!
Daisy Groen is leerkracht in groep 3/4 op basisschool Het Kompas, locatie Oost in IJmuiden.