Redactioneel

De lat omhoog!

Bea Pompert

Bea Pompert is hoofdredacteur van Zone en werkt als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

De slogan van het schoolbestuur waarvan ik een poosje deel uitmaakte was geweldig: “We bieden onze leerlingen een zee aan mogelijkheden.” We vonden het toepasselijk voor het schoolleven in onze kustplaats én voor onze pedagogische idealen. Het heeft niet lang geduurd totdat na enkele inspectiebezoeken op het briefhoofd van de club stond: “We leggen de lat steeds een stukje hoger.”

 

De goede verstaander begrijpt natuurlijk direct dat met deze lat een meetlat wordt bedoeld. Een meetlat die kennis en vaardigheden toetst zonder aanziens des persoons. Het luidde een tijd in van geloof in methodes, protocollen, versnipperde leerlijnen en toetskalenders. Helaas, het hielp niet! De resultaten kelderden, de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen verdwenen uit te veel klassen en lekker leren was er niet bij. Maar dat niet alleen. Veel kinderen kregen het ook moeilijk met zichzelf. En nog steeds zien we kinderen door de enorme prestatiedruk afhaken, protesteren tegen leerstof en leerkracht of zich verschuilen in de talloze, ingeburgerde labels van bijzonderheden.

 

Gelukkig raken steeds meer wetenschappers, onderwijsspecialisten en schoolteams ervan overtuigd dat hijgerigheid, werkdruk en stress niet thuishoren op onze scholen. Dat juist als er rust, aandacht en tijd is voor diepgang, alle leerlingen daar beter van worden. Als er sprake is van verdiept lezen, schrijven en rekenen, als er echte gesprekken gevoerd worden over kennis die ertoe doet, leggen alle leerlingen hun lat hoog.

 

In deze Zone lees je daarover. In de columns en praktijkverhalen wordt duidelijk hoe leerkrachten dat doen. Ze laten zien hoe ze de betekenissen van hun leerlingen in balans brengen met hun verstrekkende bedoelingen. Voor niks gaat de zon op, dat weten we. In de klas gaat het om leerkrachten die hun leerlingen meenemen in culturele praktijken van wereldklasse. Lees de stukken over de Boekenclubs in Rotterdam op Emmaus!

 

Dat professionals hierbij veel aan elkaar kunnen hebben lees je in het artikel over ‘Samen aan het werk op de boerderij’, waarin voorschool en kleutergroepen intensief samenwerken en samen leren. Zo’n lerende cultuur levert echte verbeteringen op de werkvloer. Met zo’n sterke basis komt het met die lat ook wel goed!

 

Deel dit artikel
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan